Approaches to art education at the High School for Nicaragua
DOI:
https://doi.org/10.5377/farem.v0i36.10608Keywords:
art, education, curriculumAbstract
This article is a sub-chapter of the theoretical foundation of the doctoral thesis, entitled Effectiveness of the Culture and Arts career of the Facultad de Educación e Idiomas, UNAN-Managua in the training of teachers of artistic and cultural education for Nicaraguan secondary education. The study corresponds to the socio-critical paradigm is based on the hermeneutic-interpretative approach to theoretical analysis and professional experience of the area of study, which allowed contextualization of the relevant arguments in the field of the needs of artistic illustration in the new educational models of the 21st century, the characteristics of these disciplines in the processes of interconnection between the subjects of school curricula and the competencies developed by the study of the arts , for sociocultural and cognitive understanding in all areas of citizen formation, reinforces the objective need in the development of creativity as the basis of innovation in all contexts within a society in different professional fields; for Nicaragua as a nation in the process of increasing development, the curriculum transformation that integrates artistic components into schools shows the importance that its contributions generate in the multiple disciplines of academic training.
Downloads
References
Ausubel, D., Novak, J., y Hanesian, H. (1983). Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. 2° Ed.TRILLAS México, Recuperado de:
Burlatski, F., Gudózhnik, G., Ignatenko, A., Krasin, Y., y Martínez, R. (1982), Materialismo Histórico, editorial Progreso, URSS. p. 345
Bruner, J. (1989) Acción, pensamiento y lenguaje, Capítulo 10 Alianza, Madrid, Recuperado de: http://es.geocities.com/historiapucv/bruner.doc
Cruz, J, e Intxausti, N (2013) La Educación Artística en Nicaragua, una investigación en el marco de la cooperación Educativa Iberoamericana, Artículo de la Revista Iberoamericana de Educación. N.º 61, pp. 143-158 (1022-6508) - OEI/CAEU. Recuperado de: https://rieoei.org/historico/documentos/rie61a09.pdf
Dirección General de Formación Docente, (2019) MINED. Recuperado de: https://www.mined.gob.ni/formacion-docente/
Facultad de Artes y Humanidades Uniandes (27 feb. 2018) Sobre el socialismo de la creatividad - Luis Camnitzer [archivo de video] Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=yV4u8Fo8jNk
Freire, P. (1970) Pedagogía del Oprimido, Tierra nueva, Montevideo, Uruguay vigesimoquinta edición,1980, siglo XXI, editores, s.a. ISBN 968-23-02366.
Gardner, H. (1993) Estructuras de la Mente, La Teoría de Las Inteligencias Múltiples, Basic Books, división de Harper Collins Publisher Inc., Nueva York ISBN: 0-465-02510-2. Recuperado de: http://educreate.iacat.com/Maestros/Howard_Gardner_-_Estructuras_de_la_mente.pdf
Giráldez, A., y Palacios, A. (2014), Educación Artística en Iberoamérica: Educación Primaria, de la publicación: OEI, Bravo Murillo, 38, 28015 Madrid, España, Diseño y maquetación: OEI, ISBN: 978-84-7666-208-3. Recuperado de: www.oei.es/artistica/info_general.htm
Gutiérrez, P. (2011), La Formación Docente en la sociedad del conocimiento: Sfodosu, Memoria Para optar al grado de Doctor, Madrid, ISBN: 978-84-694-5509-8. Recuperado de: https://eprints.ucm.es/13032/1/T33031.pdf
Hernández Sampieri. (2010). Los enfoques cuantitativo y cualitativo en la investigación científica (5.a ed.).
Hernández, A., García, E, Rodríguez J., Dabdoub L., Rondán M., Quiroz M., Castillo O., Terres R., Morales S., et al, (2011), Las Artes y Su enseñanza en la educación Básica, Primera edición, secretaria de educación Pública, Argentina 28, Centro, CP 06020, Cuaqhtémaco, México D.F. ISBN:978-607-467-054-7. Recuperado de: https://issuu.com/alegarduno/docs/artes_web
Hernández, F. (1996), Educación artística para la comprensión de la cultura visual, QURRICULUM, 12-13. Recuperado de:
??????????, ?.?. ? ?????????, ?.? (2007) ???????? ?? ????? «???????????? ???????? ? ??????????». Recuperado de: https://psyjournals.ru/files/8308/kip_2008_n1_Korepanova-Ponomaryov.pdf
Korepanova, I., y Ponomarev, I. (2007) Revisión del libro El compañero de Cambridge de Vygotsky Recuperado de: http://www.terras.edu.ar/biblioteca/6/PE_Piaget_Unidad_2.pdf
López, C. (2011) Estudio Histórico-Crítico de la Enseñanza de las Artes Plásticas en la Educación cubana, desde 1959 hasta el 2010, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, Ministerio de Educación, Republica de Cuba. Tesis Doctoral.
López, M., Borisova A., Sáez J., Brugarolas, M. et al (2019), Interacciones artísticas en espacios educativos y comunitarios, colección Linterna Pedagógica, 10, p.293. Recuperado de: https://books.google.com.ni/books?id=LbG9DwAAQBAJ&pg=PA184&lpg=PA184&dq=Winner+y+Hetland+(2006)&source=bl&ots=KVsJcYiY-o&sig=ACfU3U0xwG-e6BockXYamODQUTdSNaHIIA&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwi-5sqvn7jnAhWFxVkKHYu2B7kQ6AEwC3oECAgQAQ#v=onepage&q=Winner%20y%20Hetland%20(2006)&f=false
Lozano, L., y Lozano, A. (2007) La influencia de la música en el aprendizaje. Memorias del IX Congreso Nacional de Investigación Educativa. Mérida, México. Recuperado de: http://www.ruv.itesm.mx/convenio/catedra/recursos/material/cn_04.pdf
Mercado, M., y Sarmiento, A. (2013) Orígenes y Reforma: dos hitos para historizar las Instituciones de Formación Docente en Artes de la Ciudad de Córdoba, Origins and Reform: two landmarks for Narrating the History of the Institutions for Training Art Teachers in the city of Córdoba, Celia Salit
?????????? ?.?. [Nemiensky B.M] (1987.) ???????? ???????, ????????????: ???????????. P. 268.
?????????? ?.?. [Nemiensky B.M] (2007.) ????????? ??????????????? ????????? ? ????????????? ????» p. 124
Parres, R., y Flores, R.(2011) Experiencia educativa en Arte Visual diseñada bajo un modelo de autorregulación del aprendizaje con estudiantes universitarios, Revista Mexicana de Investigación Educativa,16,49, Recuperada de http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=7&sid=e604afb6-f878-4bab-8806-84415bba30a2%40sessionmgr113&hid=105
Piñeros, L. (2016) Influencia de la Música en procesos de enseñanza Aprendizaje en estudiantes de Medicina, Tesis Doctoral, Bogotá- Colombia, p. 143 . Recuperado de: https://hera.ugr.es/tesisugr/2651719x.pdf
Plan Nacional de Educación Nicaragüense, (s.f). recuperado de: http://www.codeni.org.ni/contenido/instrumentos_juridicos/educacion/politicas/plan_nacional_educacion.pdf
Rodríguez, R. (2011), Arte y crítica filosófica en la enseñanza de la filosofía: potencia creativa o crítica de la imagen artística, CUADRANTEPH,. 23. Recuperado de: www.javeriana.edu.co/cuadrantephi/pdfs/N.23/2.pdf
UNESCO (2006), Hoja de Ruta para la Educación Artística: Conferencia Mundial sobre la Educación Artística construir capacidades creativas para el siglo XXI Lisboa. Recuperado de: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CLT/CLT/pdf/Arts_Edu_RoadMap_es.pdf
Winner, E., Goldstein, T. y Vincent, S., (2014), ¿El arte por el arte? Resumen, OECD publishing. p. 28.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Científica de FAREM-Esteli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.