Teaching and learning ethics and bioethics in Latin American medical education
DOI:
https://doi.org/10.5377/esteli.v13i1.17707Keywords:
Bioethics, medical education, ethicsAbstract
The teaching of Medical Ethics and Bioethics has represented a priority need since the birth of the profession and the creation of medical schools, for that reason it is desired to know how this particular academic subject is currently developed in Latin American universities. This bibliographic review investigates the contents, teaching strategies, as well as the evaluation of results in medical ethics and bioethics courses in Latin American schools. The methodology used was a documentary research, where a search for articles was carried out through medical information search engines with the keywords: medical ethics, bioethics, medical teaching, Latin America. The results of this research show that most Latin American medical schools present medical ethics courses with contents based on international models dictated by the International Medical Association, UNESCO and complemented with the medical ethics codes and laws that each country has adopted. The courses are offered in the initial years of the career and there is no evidence of curricular complements in higher years or in clinical practice. An active didactic strategy is mainly used, promoting the student’s protagonism with diverse teaching and learning techniques where discussion to reach agreements is the integrative axis. A traditional content evaluation is maintained with written tests with emphasis on cognitive competence to determine course approval.
Downloads
References
Álvares, A. C., Álvares, A. G., Melo, M., & Lopes Rui, M. (2021). Teaching of ethics in medical undergraduate programs. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-569X2021000100101
Asociación Médica Mundial. (s.f.). Curso de ética médica. Retrieved mayo de 30 de 2023, from https://www.wma.net/es/que-hacemos/educacion/curso-de-etica-medica/
Cárdenas, M., & Uematsu, C. (2013). Enseñanza de la ética en las aescuelas de medicina peruanas: un estudio de sílabos. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-55832013000200005
Cavenago, I., & Almeida, C. (2019). Conocimiento sobre ética y bioética de los estudiantes de medicina . https://www.scielo.br/j/bioet/a/5gSVYGfkfCqncCK6vTG9VMp/?format=pdf&lang=es
Cubas, F., León, F., & Ñique, c. (2018). Educar en Bioética; Retos para el profesor universitario de ciencias de la salud. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1018-130X2018000100009&script=sci_arttext&tlng=pt
de Sousa, R., Lemnos da silva, R., Kizan da silva Miranda , T., Ferreira e Silva, L., & Cordero da Silva, J. (2019). Bioética y estudiantes de medicina: Transición del método de enseñanza. https://www.scielo.br/j/bioet/a/3Vb6r7QGkLy67hSpjqkxb3n/abstract/?lang=es
Esquerda , M., Yuguero, O., Viñas, J., & Pifarré, J. (2016). La empatía médica, ¿nace o se hace? Evolución de la empatía en estudiantes de medicina. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S021265671500058X)
Esquerda, M., Pifarré, J., Roig, H., Busquets, E., Yuguero, O., & Viñas , J. (2019). Evaluando la enseñanza de la bioética: formando «médicos virtuosos» o solamente médicos con habilidades éticas prácticas. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6837039/
Flores , J., & Abad, A. (2018). Nivel de conocimiento, actitudes y prácticas de la bioética en estudiantes de médicina en lationamérica. oaji: https://oaji.net/articles/2017/6297-1531074891.pdf
García , A., Marquin, C., & de Siqueira, J. (2018). Ensino de bioética nas escolas de medicina da America Latina. Scielo: https://www.scielo.br/j/bioet/a/QrsFhSZP9KHVWDcxQzZTQbw/?lang=pt
Garzón, F., & Zárate, B. (2015). El aprendizaje de le bioética basado en problemas. https://scielo.conicyt.cl/pdf/abioeth/v21n1/art03.pdf
Gómez, V., & Royo, P. (junio de 2015). Construyendo espacios de diálogo: una propuesta de enseñanza de la bioética. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S1726-569X2015000100002&script=sci_arttext
Grebe, P., & Centeno, Á. (2021). El currículo oculto y su infliencia en la enseñanza en las Ciencias de la Salud. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572021000200089
Lizaraso, F., & Benavides, A. (2018). Ética Medica. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-558X2018000400001
Millás-Mur, J. (2019). Ética y bioética en el pregrado de medicina: una propuesta. https://www.scielosp.org/article/rpmesp/2019.v36n1/93-99/#
Outomuro, D. (2008). Fundamentacion de la enseñanza de la bioéica en medicina. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-569X2008000100003
Rice, D., & Galbraith, M. (16 de November de 2018). What is a good doctor? Springer Link: https://link.springer.com/article/10.1007/s10354-017-0597-8
Schiavone, M. (2018). Schiavone, Miguel Ángel - La enseñanza de la bioética en el grado de las escuelas de medicina. Repositorio Institucional UCA: https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/1490/1/ensenanza-bioetica-grado-escuelas.pdf
UNAN-León. (2020). Sistema de Gestión Académica, UNAN-León. https://portalestudiantes.unanleon.edu.ni/listar.php
UNESCO. (2008). Programa de base de estudios sobre bioética, parte 1: Programa temático, Programa de Educación en Etica. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000163613_spa?posInSet=10&queryId=9fb0867c-3539-4b3d-93e8-556556bb10fc
Universidad de Ciencias Médicas. (2022). Silabo de materia Ética Médica para curso de 1er año de Medicina. Managua, Nicaragua.
Veliz, I., Arteaga, M., Linares, S., & Anzules , J. (30 de octubre de 2021). Conocimiento sobre Bioética en estudiantes de Medicina de la Universidad Técnica de Manabí-Ecuador. https://recimundo.com/index.php/es/article/view/1317
Vera, O. (2017). La enseñanza de la ética y la bioética en las facultades de medicina. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-89582017000100010
Yepes-Nuñez, J. J., Urrutia, G., Romero-Garcia, M., & Alonso-Fernandez, S. (2021). Declaracio´n PRISMA 2020: una guı´a actualizada para la publicacio´n de revisiones sistema´ticas. Revista Española de Cardiologia, 74(9), 790-799. Retrieved 03 de 03 de 2024, from Sciencie Direct: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0300893221002748?via%3Dihub
Yoguero, O., Esquerda, M., Viñas, J., & Pifarré, J. (2019). Ética y empatía: relación entre razonamiento moral, sensibilidad ética y empatía en estudiantes de medicina. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S001425651830239X
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica Estelí

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.