Methodological considerations for the elaboration of the road project in the Civil Engineering career. University of Holguin, Cuba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/esteli.v13i49.17886

Keywords:

Project based learning, curricular design, methodological work, professional teaching-learning process

Abstract

Modern society presents a process of continuous change imposed by the advance of science and technology. In the last decades these have reached a vertiginous boom that has given way to new ways of transmitting knowledge, so virtual teaching and learning environments have acquired particular relevance nowadays. Increasing the quality of these spaces must be associated to an adequate methodological work that guarantees a continuous improvement and a better acquisition of knowledge by the students. In the case of the Civil Engineering career at the University of Holguin, the methodological work is a necessity for the improvement of the programs of the subjects of the Study Plan E and to improve the professional teaching-learning process so that the students can fulfill the demands of the professional model and those imposed by the business world to the career.  For this reason, the methodological considerations established for the subject Road Project in this university are presented, seeking to contribute to the training of civil engineers capable of analyzing, planning, designing, and executing the management and maintenance of civil works, using project based learning with a view to achieving growth and competent professional performance of students in construction companies in the territory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, A, Cruz, M. y Ronquillo, L. (2020). El proceso de enseñanza-aprendizaje profesional: un enfoque actual para la formación del trabajador. Editorial Mar y Trinchera. Ecuador.

Consejo de Ministros (2015) Decreto 327:2014. Reglamento del Proceso Inversionista. Gaceta Oficial de la República de Cuba No. 5 Extraordinaria de 23 de enero de 2015. Ministerio de Justicia. Pp. 27-59. Disponible en: http://www.gacetaoficial.cu

Cuervo, R (2019). Programa de asignatura: representación gráfica, en la carrera de Ingeniería Civil. Trabajo de Diploma. Universidad de Holguín. Holguín, Cuba.

Cruz, M., A., Zaragoza, N., I., Zúñiga, L., I., González, H. & Dotres, S. (2019). Problemas actuales de la Didáctica de las Ciencias de la Construcción. Ponencia presentada en la 9na Conferencia Científica Internacional de la Universidad de Holguín. Cuba.

Díaz-Barriga, A. (2009). El docente y los programas escolares lo institucional y lo didáctico. México: Bonilla Artigas Editores. Recuperado de http://www.dgespe.sep.gob.mx/public/rc/programas/material/el_docente_y_los_programas_escolares.pdf

Dotres, S. y Pérez, M. (2016). Evaluación de impactos en la ejecución de inversiones constructivas. Aplicación: Hotel Ordoño, Gibara. Tesis en opción al título de Máster en Contabilidad Gerencial. Universidad de Holguín. Cuba.

Hiraldo Trejo, R. (2013). Uso de los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje en la educación a distancia. EDUTEC. Costa Rica.

Ministerio de Educación Superior MES (2018) a: Resolución No. 2/2018. Reglamento del trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. Gaceta Oficial de la República de Cuba. (p.7-8). 21 de junio. Cuba.

Ministerio de Educación Superior MES (1989). Plan de Estudio “C”. Carrera Ingeniería Civil.

Ministerio de Educación Superior MES (1999). Plan de Estudios C, modificado carrera Ingeniería Civil. Cuba.

Ministerio de Educación Superior MES (2007). Plan de Estudio “D”, Carrera Ingeniería Civil.

Macías, J. A. y González, L. R. (2006). Ciencia del proyecto. Editorial Félix Varela. Cuba

Ministerio de Educación Superior MES (2018) b. Plan de Estudio “E”, Carrera Ingeniería Civil

Ministerio de Educación Superior. (2017). Documento Base para la elaboración de los Planes de Estudio E (Versión final).

Oliver Vera, C. (2006) Enseñar y aprender mediante proyectos Integradores. Medellin, Bordón. Colombia.

Panza, M. (2005). Elaboración de programas, Operatividad de la didáctica. Tomo 2, 9-42.

Rodríguez González, C. del R. (2019). Propuesta del programa de las asignaturas de la disciplina diseño geométrico y drenaje para el plan de estudios E. Trabajo de Diploma en opción al título de Ingeniero Civil. Universidad de Holguín. Cuba.

Urbina Reynaldo, M. O y Serrano Rodríguez, E. (2021) Diseño curricular de la asignatura Proyecto de Estructuras en la carrera Ingeniería Civil. Cuba.

Published

20-05-2024

Issue

Section

EDUCATION SCIENCES

How to Cite

Methodological considerations for the elaboration of the road project in the Civil Engineering career. University of Holguin, Cuba. (2024). Revista Científica Estelí, 13(49), 76-93. https://doi.org/10.5377/esteli.v13i49.17886

Most read articles by the same author(s)