Learning temperature and heat content: a competency-based approach for physics-mathematics undergraduate students

Authors

  • Hermes Julián Caracas-Lacayo Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. Área del Conocimiento de Educación, Arte y Humanidades. UNAN-Managua, Nicaragua. , Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. Área del Conocimiento de Educación, Arte y Humanidades. UNAN-Managua, Nicaragua. https://orcid.org/0009-0002-5305-9578 (unauthenticated)

DOI:

https://doi.org/10.5377/esteli.v13i2.19810

Keywords:

Temperature, heat, didactic strategies, learning, competences

Abstract

This article assesses the incidence of strategies for learning Temperature and Heat from a Competency-Based Approach, in Physics-Mathematics students (2016 plan) of the UNAN - Managua. In this sense, the research is of qualitative approach and cross-sectional type, with a sample of 43 individuals. As data collection techniques, a documentary review guide was applied to the subject program and didactic plans, a pretest to 12 students, from the regular shift (control group) and to 29 students from the professionalization shift (experimental group) and an interview guide to 2 professors with experience in facilitating knowledge of the subject. The results indicate that students have difficulties in interpreting the concepts of temperature and heat in contextualized phenomena. Likewise, it was recognized that teachers use methodologies that refer to traditionalist approaches, which leads to the scarce use of experimental activities. The analysis of the information obtained from the application of the instruments allowed the design of a proposal with strategies such as Project Based Learning, Gowin’s V, Problem Solving, Experimental Practical Work, Simulations and Modeling. Afterwards, an intervention was made and, at the end, a focal guide was applied to the experimental group and a post-test questionnaire to both groups. The above evidenced that students can define the concepts concerning thermal phenomena. In addition, they show scientific skills such as the explanation of contextualized situations, the realization of frontal experiences, the use of simulators and the construction of simple models that relate theory with scientific practice. Based on the above, the use of dynamic strategies focused on the conceptual change of thermal phenomena and directed to the development of competences is recommended.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alba, J., Elola, J., & Luffiego, M. (2008). Las competencias básicas en el área de ciencias. Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria. Obtenido de https://1library.co/document/8ydk736q-jose-quintana-carlos-elola-jimenez-maximo-luffiego-garcia.html

Alvarado, L., Ampié, L., & Huete, W. (2020). Estrategias didácticas en el contenido transferencia de energía por conducción y su incidencia en el aprendizaje de los estudiantes de undécimo grado del colegio Rubén Daría # 2 de la ciudad de Tipitapa. Universida Nacional Autónoma de Nicaragua. Obtenido de repositorio.unan.edu.ni/12716/1/12716.pdf

Anaya, G. (2015). Física y Química 4. Grupo Anaya. Obtenido de https://marsupial.blinklearning.com/coursePlayer/curso2.php?idcurso=1129579

Barreda-Rodríguez, N., Peralta-Calderón, Y., Farrach-Úbeda, G., & Herrera-Castrillo, C. (2024). Gestión de la calidad mediante la interrelación de los macroprocesos establecidos por la UNAN-Managua. Multi-Ensayos, 10(20). doi:https://doi.org/10.5377/multiensayos.v10i20.18676

Castro-Barrera, M., & Barrera-Gutiérrez, J. (2023). Metodologías activas para la comprensión del tema de calor y temperatura en Física con segundo BGU de la UE MJC. Universidad Nacional de Educación. Obtenido de http://201.159.222.12:8080/bitstream/56000/3170/1/TFECE76.pdf

Córdobas-Fuentes, D., & Herrera-Castrillo, C. (2024). Desarrollo de compentencias en Física-Matemática a través de los productos integradores. Revista Científica EcoCiencia, 11(2), 24-43. doi:https://revistas.ecotec.edu.ec/index.php/ecociencia/article/view/875/579

Domínguez, M., & Stipcich, M. (2010). Una propuesta para negociar significados acerca del concepto de energía. Revista EUREKA sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7(1), 75-92. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/920/92013011006.pdf

Giancoli, D. (2009). Física 2. Principios con aplicaciones. Sexta edición. Pearson Educación.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. Sexta Edición. Mc Graw Hill Educación. Obtenido de https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf

Herrera-Castrillo, C. (2024). Desarrollo de competencias a través de prototipos y simuladores en un entorno interdisciplinaro de fìsica-matemática. Oradores, 1(20), 78-102. Obtenido de https://doi.org/10.37594/oratores.n20.1243

Lamar-Rodríguez, K., & Bolivar-Torres, M. (2019). Concepciones iniciales sobre la Primera Ley de la Termodinámica a través de la implementación de un proyecto. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa, 4, 971-982. Obtenido de https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/recie/article/download/339/459/1729

Lara, A., & Hernández, S. (2010). Detección de Errores Conceptuales en Calor y Temperatura. Lat. Am. J. Phys. Educ. Obtenido de www.laipe.org/may10/24 Antonio Lara.pdf

Mayorquín, D., Vallecillo, F., & Núñez, E. (2016). Análisis de ideas alternativa que poseen docentes en formación de 3ro y 4to año de la carrera de Física-Matemática de la UNAN Managua, respecto a los conceptos de Calor y Temperatura y su importnacia en los procesos de aprendizaje. UNAN Managua - FAREM Carazo.

MINED. (2019). Macro Unidad Pedagógica Química, Física y Biología. Ministerio de Educación. Obtenido de https://nicaraguaeduca.mined.gob.ni/index.php/download/mup-quimica-fisica-y-biologia-10-11/

Muñoz-Burbano, Z., Pantoja-Burbano, R., & Narváez-Gòmez, M. (2021). Errores conceptuales en la enseñanza de las ciencias naturales: calor y temperatura. Revista Bio-grafía, 1(1). Obtenido de https://revistas.upn.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/14748/9642

Ortis, L. (2016). Estrategias metodològicas utilizadas en el desarrollo de la asignatura de “Laboratorio Didáctico de la Física” y su incidencia en el aprendizaje de los estudianrtes de 4to año de la carrera de Fìsica. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAN-Managua). Obtenido de https://repositorio.unan.edu.ni/2735/1/2523.pdf

Piura, L. (2003). Medología de la Investigación Científica. Un Enfoque Innovador. Publicidad Arellano Vàsquez.

Ramírez, D., & Santana, F. (2014). El aprendizaje basado en proyectos y el aprendizaje de conceptos de calor y temperatura mediante aplicaciones en cerámica. Innovación Educativa, 14(66). Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732014000300005

Rojas, E., & Cepeda, M. (2019). Aprendizaje por descubrimiento de la primera ley de la termodinámica y su incidencia en el desempeño de los estudiantes. Universidad de Guayaquil. Obtenido de http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/43161

Romero, M., Aguirre, D., Quesada, A., Abril, A., & García, J. (2016). Lana o Metal? Una propuesta de aprendizaje por indagación para el estudio de las propiedades térmicas de materiales comunes. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 15(2), 297-311. Obtenido de http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen15/REEC_15_2_7_ex1017.pdf

Rosales, L., & Hernández, R. (2015). Aplicación de Prácticas de laboratorio como estrategia didáctica en la asignatura de física en el tema de Transmisión de Clor en undécimo grado del Colegio Cristiano Rey Salomón No. 2, del municipio de la Concepción, Masaya. UNAN Managua-FAREM Carazo. Obtenido de repositorio.unan.edu.ni/3467/1/11071.pdf

Salazar-Cervantes, G. (2021). Ideas previas sobre estados físicos de la materia. Caso de estudio en la Preparatoria Agrícola. Revista Tendencia en Docencia e Investigación en Química, 7(7), 69-73. Obtenido de https://zaloamati.azc.uam.mx/handle/11191/9266

Schunk, D. (2012). Teorías del Aprendizaje: una perspectiva educativa. Sexta Edición. Pearson Educacióm. Obtenido de https://fundasira.cl/wp-content/uploads/2017/03/TEORIAS-DEL-APRENDIZAJE.-DALE-SCHUNK..pdf

Serway, R., & Jewett, J. (2008). Física para ciencias e ingeniería. Volumen 1. Séptima edición. CENGAGE Learning. Obtenido de http://www2.fisica.unlp.edu.ar/materias/fisgenI/T/Libros/Serway-7Ed.pdf

UNAN-Managua. (2013). Certificación de programas de asignatura plan 2013. Obtenido de https://www.studocu.com/latam/document/universidad-nacional-autonoma-de-nicaragua-managua/quimica-inorganica-quimica-farmaceutica/estructura-de-la-materia/17239251

Wilson, J., Buffa, A., & Lou, B. (2007). Fìsica Sexta Ediciòn. Pearson Educación. Obtenido de http://www0.unsl.edu.ar/~cornette/FISICA/Fisica_Wilson_Buffa.pdf

Young, H., & Freedman, R. (2009). Física universitaria volumen 1. Duodécima edición. Obtenido de http://www0.unsl.edu.ar/~cornette/FISICA_LQ/Francis%20Sears%2C%20Mark%20Zemansky.pdf

Published

20-12-2024

How to Cite

Learning temperature and heat content: a competency-based approach for physics-mathematics undergraduate students. (2024). Revista Científica Estelí, 13(2), 93-114. https://doi.org/10.5377/esteli.v13i2.19810