Relationship between learning styles and academic performance in university students of UNAN-Managua, Nicaragua
DOI:
https://doi.org/10.5377/esteli.v13i2.19814Keywords:
Learning styles, academic performance, science learning, learning strategies, attitude towards studyAbstract
The purpose of the study is to investigate the relationship between students’ learning styles and their academic performance. It was a quantitative research at a descriptive and correlational level. The CHAEA Questionnaire elaborated by Alonso et al. (2002) was administered to a sample of 131 students of Physics, Mathematics, Natural Sciences and Physics-Mathematics of the Knowledge Area of Education, Arts and Humanities of the UNAN - Managua. The results show that the predominant learning styles with high preference are theoretical, reflective and pragmatic. The active style in all the careers occupied the last position with low preference. Regarding academic performance, it was found that students whose learning style is Theoretical, Pragmatic and Active obtained the highest. Females stood out for using the Theoretical and Pragmatic style, and males the Reflective and Pragmatic style, both with high preference. The nonparametric ANOVA and Spearman’s correlation showed that there is no relationship between learning style and performance in Mathematics, Natural Sciences and Physics-Mathematics. On the other hand, the nonparametric ANOVA did show a difference between learning style and the performance obtained by the Physics students. It is concluded that for the sample studied the learning style was not a determining factor in achieving good academic performance, but it provides valuable information to understand that students in their academic work have characteristics of more than one learning style in their learning process.
Downloads
References
Alonso, C., Gallego, D., y Honey, P. (2002). Los estilos de aprendizaje: Procedimiento de diágnósticos y mejora (7ma ed.). Bilbao: Ediciones Mensajero.
Blumen, S., Rivero, C., y Guerrero, D. (2011). Universitarios en educación a distancia: estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Revista de Psicología, 29(2). https://doi.org/10.18800/psico.201102.002
Bobadilla Beltrán, S., Cardoso Jiménez, D., Carreño Saucedo, L., y Márquez Gómez, J. O. (2017). Estilos de aprendizaje en estudiantes de la licenciatura en psicología del centro universitario UAEM Temascaltepec, 2016. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(14). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23913/ride.v7i14.271
Canales, F., Alvarado, E., y Pineda, E. (1994). Metodología de la Investigación: Manual para el desarrollo de personal de Salud. (2a. ed.). Organización Panamericana de la Salud.
Castro, S., y Guzmán de Castro, B. (2005). Los estilos de aprendizaje en la enseñanza y el aprendizaje: Una propuesta para su implementación. Revista de Investigación(58), 83 - 102. https://www.redalyc.org/pdf/3761/376140372005.pdf
Colonio García, L. A. (2017). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico de los estudiantes de los cursos comprendidos dentro de la línea de construcción – DAC-FIC-UNI. Repositorio Institucional Universidad Peruana Cayetano Heredia. https://doi.org/10.18800/psico.201102.002
Esquivel Ferriño, P. C., González González, M. d., y Aguirre Flores, D. (2013). Estilos de aprendizaje. La importancia de reconocerlos en el aula. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo(10). http://eprints.uanl.mx/8036/1/a4_2.pdf
Esteves Fajardo, Z., Chenet Zuta, M. E., y Pibaque Ponce, M. S. (2020). Estilos de aprendizaje para la superdotación en el talento humano de estudiantes universitarios. Revista de Ciencias Sociales (RCS), XXVI (2), 225 - 235. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/32436/33864
Estrada García, A. (2018). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Revista Boletín Redipe, 7(7). https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/536
Garbanzo Vargas, G. M. (2007). Factores asocIados al rendImIento académIco en estudIantes unIversItarIos, una reFlexIón desde la calIdad de la educacIón superIor públIca. Revista Educación, 31(1), 46 - 63. https://www.redalyc.org/pdf/440/44031103.pdf
Hernández Sampieri, R., y Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativas, cualitativas y mixtas. McGRAW- HILL INTERAMERICANA EDITORES S.A .
Ortiz Ojeda, A. F., y Canto Herrera, P. J. (2013). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de ingeniería en México. Revista de Estilos de Aprendizaje, 6(11), 160 - 177. https://doi.org/10.55777/rea.v6i11.978
Piura, J. (2012). Metodología de la investigación científica: Un enfoque integrador. Managua.
Polo Escobar, B. R., Hinojosa Salazar, C. A., Weepiu Samekash, M. L., y Rodriguez Medina, J. L. (2022). Estilos de aprendizaje y Rendimiento académico en el área de comunicación con enfoque de sistemas. Revista de Ciencias Sociales, 28(5), 48 - 62. https://www.redalyc.org/journal/280/28071845004/html/
Quintanal Pérez, F. (2011). Relación entre los estilos de aprendizaje y el rendimiento académico de Física y Química. Vivat Academia, 117, 1143 - 1153. https://www.redalyc.org/pdf/5257/525752959077.pdf
Ramirez Javier, J. U. (2009). Los estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios. Un estudio en universidades públicas mexicanas. Tesis de maestría . Maestría en Educación. Universidad YMCA . https://issuu.com/ubaldo.ciees/docs/tesis
Riascos Laverde, L. S. (2015). Estilos de Aprendizaje en el mejoramiento de hábitos de estudio y rendimiento académico. Tesis inédita de maestría. Maestría en Educación. Técnológico de Monterrey. https://repositorio.tec.mx/bitstream/handle/11285/636147/Tesis000000020.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rojas Gallo, R. A. (2018). Relación entre los estilos de aprendizaje y rendimiento académico de los estudiantes de Ingeniería Económica en una universidad pública de Lima. Repositorio Institucional Universidad Peruana Cayetano Heredia. https://hdl.handle.net/20.500.12866/3766
Solano Ocampos, J. A., Muñoz López, D. V., Martínez López, D., y Rojas Rojas, J. A. (2020). Estilos de aprendizaje y actitud hacia la matemática en estudiantes de la Facultad de Ciencias Médicas de la UNAN-Managua. Revista Científica de Farem – Estelí (33), 12 - 22. https://revistasnicaragua.cnu.edu.ni/index.php/RCientifica/article/view/6082/7149
Vega Hernández, M. C., y Patino Alonso, M. d. (2013). CHAEA 32 Simplificada: Propuesta basada en analisis multivariante. Salamanza: Tesis inédita de Maestría. Máster en Análisis Avanzado de Datos Multivariante. Universidad de Salamanca. https://gredos.usal.es/handle/10366/122182
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica Estelí

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.