Teaching experience of beginning teachers in Natural Sciences, UNAN-Managua/CUR-Estelí, Nicaragua
DOI:
https://doi.org/10.5377/esteli.v14i53.20326Keywords:
Facilitating aspects, hindering aspects, teaching experience, teaching identity, professional knowledgeAbstract
This article examines the teaching experience and the construction of the professional identity of beginning teachers graduating in 2017, 2019 and 2022 from the Natural Sciences career at UNAN-Managua / CUR-Estelí, considering the factors that facilitate or hinder their insertion in the educational field. The research approach is mixed. The data collection techniques applied were interview, survey and observation. We worked in a study universe of 86 participants and a sample of 13 teachers. The main results of this research highlight the professional knowledge acquired by teachers, which includes competencies in teaching-learning, planning and evaluation. Although many teachers demonstrated a growing mastery of didactic strategies and constant updating, they faced challenges related to time management, discipline control and adaptation of methods to students’ needs. However, there was evidence of facilitating factors, such as the support of colleagues, pedagogical innovation and commitment to continuous training, which contribute to strengthening their professional identity. The research highlights the gap between university training and teaching practice, pointing out the importance of improving institutional support and mentoring during the first years of work. It concludes that, despite difficulties, beginning teachers develop adaptive skills and a constant improvement approach that favors a dynamic and effective educational environment.
Downloads
References
Ander-Egg, E. (2011). Aprender a investigar: nociones básicas para la investigación social. 190.
Becerra, O. (Mayo de 2012). Actualización y adaptación del curso-taller: Elaboración de instrumentos de Investigación. Caracas: Departamento de Investigación del CUAM. Obtenido de https://www.academia.edu/12594995/Elaboraci%C3%B3n_de_Instrumentos_de_Investigaci%C3%B3n
Cisterna, T. (2016). Profesores principiantes de Educación Básica: dificultades de la enseñanza en contextos escolares diversos. Estudios pedagógicos, 42(4), 31-48. Obtenido de https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000500003
Cisternas, T. y. (2019). Profesores Nóveles de Enseñanza Básica: Dilemas, Estrategias y Obstáculos para Abordar los Desafíos de una Educación Inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(1), 37-57. doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782019000100037
Fuentes, R., Arzola, D., & Gónzalez, A. (2020). La identidad profesional docente, un acercamiento a su estudio. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 1-20. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8103276
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill. Obtenido de http://repositorio.ucsh.cl/bitstream/handle/ucsh/2792/metodologia-de-la-investigacion.pdf?sequence=1
Iglesias, Á., & Southwell, M. (2020). Los profesores principiantes y su inserción laboral en las escuelas secundarias de la Ciudad de Buenos Aires. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(40), 71-89. Obtenido de https://www.scielo.cl/pdf/rexe/v19n40/0718-5162-rexe-19-40-71.pdf
Imbernón, F. (2005). La profesión docente en la globalización y la sociedad del conocimiento. Barcelona. Obtenido de http://www.ub.edu/obipd/la-profesion-docente-en-la-globalizacion-y-la-sociedad-del-conocimiento/
Mairena Molina, E. M. (2015). Acompañamiento pedagógico y desempeño de los docentes noveles en los departamentos de Física y Tecnología Educativas de la Facultad de Idiomas. Managua: Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. Obtenido de http://repositorio.unan.edu.ni/id/eprint/1434
Marcelo, C. (1991). Aprender a enseñar: Un estudio sobre el proceso de socialización de profesores principiantes. Madrid: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia. Obtenido de https://acortar.link/HY7Ocp
Marcelo, C. (1993). El primer año de enseñanza: análisis del proceso de socialización de profesores principiantes. Revista de educación(300), 225-277. Obtenido de https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/70408
Marcelo, C. (2010). La identidad docente: constantes y desafíos. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 3(1), 15-42. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=561058717001
Osorio, Á. (2016). El desarrollo profesional docente en educación básica primaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 12(1), 39-52. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/1341/134149742003.pdf
Raúl Eirín, H. G. (2009). Profesores principiantes e iniciación profesional. Estudio exploratorio. Revista de currículum y formación del profesorado, 13(1), 15. Obtenido de https://acortar.link/HY7Ocp
Tardif, M. (2014). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. España: NARCEA, S.A DE EDICIONES. Obtenido de https://archive.org/details/tardif-m.-los-saberes-del-docente-y-su-desarrollo-profesional/page/1/mode/2up
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica Estelí

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.