Knowledge, use and perception of Artificial Intelligence in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/esteli.v13i49.17889

Keywords:

Artificial intelligence, teacher, student, perception, knowledge

Abstract

This study focuses on the knowledge, use and perception of Artificial Intelligence (AI) according to teachers and students of the Knowledge Area Education, Arts and Humanities. The objective is to determine the knowledge, use and perception that the university community has about AI. The methodology used is mixed (qualitative and quantitative). A questionnaire was used as a technique and a survey with open and closed questions was applied as instruments, these were sent to teachers and students, via Google form, and shared via WhatsApp. The sample consisted of 54 teachers and 256 students. The results show that 85% of teachers and 93% of students have knowledge about AI. In terms of perception, the terms “virtual assistant” and “technology” are associated with AI; in relation to use, 39.8% of students use it for research, followed by 31% to learn a language, while the majority of teachers also use it for research (48%), followed by leisure (29%). It is concluded that AI is a tool that stimulates personalized training and contributes to collaborative learning. Moreover, it is a meaningful tool if used responsibly and ethically in the classroom. AI should not be seen as a threat to teachers, but as an ally that contributes significantly to the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrios Maestre, J. (2018). Aspectos del inacabamiento humano. Observaciones desde la antropología de la educación. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/7192/200-barrio.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bonilla Yoza, M. M., Cevallos Pin, G. S., Zambrano Zambrano, S. M., & Marcillo Merino, M. J. (2022). Uso de la inteligencia artificial en los dispositivos móviles. Revista UNESUM-Ciencias, 6(3), 87-97. https://doi.org/https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n3.2022.460

Corredor Corredor, C. I. (s.f.). Inteligencia Artificial en la Educación Superior. Un análisis del uso de ChatGPT en la Facultad de Gobierno y Relaciones Internacionales de la Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/53604/2024cesarivancorredorcorredor.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Corvalán, J. G. (2018). Inteligencia artificial: retos, desafíos y oportunidades-Prometea: la primera inteligencia artificial de Latinoamérica al servicio de la Justicia. Revista de Investigações Constitucionais, 5(1), 295-316. https://doi.org/https://doi.org/10.5380/rinc.v5i1.55334

Corvalan, J. G. (2019). El impacto de la Inteligencia Artificial en el trabajo. Revista de Direito Econômico e Socioambiental,, 10(1), 35-51. https://doi.org/10.7213/rev.dir.econ.soc.v10i1.25870

Escobar Hernández, J. C. (2021). La Inteligencia Artificial y la Enseñanza de lenguas: una aproximación al tema. Decires, Revista del Centro de Enseñanza para Extranjeros., 21(25), 29-44. https://doi.org/DOI 10.22201/cepe.14059134e.2021.21.25.3

Fengchun, M., Wayne, H., Huang, R., & Zhang, H. (2021). Inteligencia artificial y educación: guía para las personas a cargo de formular políticas. UNESCO, 1-53. https://policycommons.net/artifacts/8214088/inteligencia-artificial-y-educacion/9126091/

Fletes Calderón, O. R. (2021). Las nuevas tecnologías en la educación superior, una. Revista Torreón Universitario, 10(28), 4-5. https://doi.org/https://doi.org/10.5377/rtu.v10i28.11521

Flores Vivar, J. M., & García Peñalvo, F. J. (1 de Enero de 2023). Reflexiones sobre la ética, potencialidades y retos de la Inteligencia Artificial en el marco de la Educación de Calidad (ODS4). Comunicar, 31(74). https://doi.org/https://doi.org/10.3916/C74-2023-03

García Peña , V. R., Mora Marcillo, A. B., & Ávila Ramírez, J. A. (Junio de 2020). La inteligencia artificial en la educación. Dominio de las Ciencias, 6(3), 28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8231632

González Serra, D. J. (2003). ¿Qué es la inteligencia humana? Revista cubana de Psicología, 20(1), 39-49. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rcp/v20s1/04.pdf

Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación : las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Education.

Hernandez, P. R., & Valle Cruz, D. (2022). Los Asistentes virtuales basados en Inteligencia Artificial. Revista electrónica de Computación, Informática, Biomédica y Electrónica, 11(2), 1-11. https://doi.org/https://doi.org/10.32870/recibe.v11i2.251

Jara, I. (2015). Infrastructura digital para educación: avances y desafíos para Latinoamérica. UNESCO: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization., 1-37. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371044

Jara, I., & Ochoa, J. M. (Mayo de 2020). Usos y efectos de la inteligencia artificial en educación. Banco Interamericano de Desarrollo, 1-27. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.18235/0002380

Jones, H. (2018). Aprendizaje profundo: Para principiantes que desean comprender cómo funcionan las redes neuronales profundas y cómo se relacionan con el aprendizaje automático y la inteligencia artificial. Vicelane.

Juca-Maldonado, F. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en los trabajos académicos y de investigación. Revista metropolitana de Ciencias aplicadas, 6(S1), 289-296. https://www.remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/656/662

Moreno Padilla, R. D. (2019). La llegada de la inteligencia artificial a la educación. Investigación en Tecnologías de la Información, 7(14), 1-13. https://doi.org/: https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.022

Navarrete-Cazales, Z., & Manzanilla-Granados, H. M. (2023). Una perspectiva sobre la inteligencia artificial en la educación. Perfiles Educativos, 45, 87-107. https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/61693/53502

Nieto, E. (2018). Tipos de investigación. Universidad Santo Domingo de Guzmán, 1-2. http://repositorio.usdg.edu.pe/bitstream/USDG/34/1/Tipos-de-Investigacion.pdf

Ocaña Fernández, Y., Valenzuela Fernández, L. A., & Garro Aburto, L. L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 536-568. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274

Ochoa , R., Nava, N., & Fusil, D. (2020). Comprensión epistemológica del tesista sobre investigaciones cuantitativas, cualitativas y mixtas. Orbis: revista de Ciencias Humanas, 15(45), 13-22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7407375

Ordoñez Cuthbert, D. K., & Sambola, D.-M. (2023). Herramienta basada en Inteligencia de Negocios y Analíticas para la toma de decisiones académicas. Caso de Bluefields Indian & Caribbean University. Revista Científica de FAREM Estelí, 12(46), 247-261. https://doi.org/https://doi.org/10.5377/farem.v12i46.16489

Rivas, A., Buchbinder, N., & Barrenechea, I. (2023). El futuro de la Inteligencia Artificial en educación en América Latina. EDUTEKA: Profuturo y OEI. https://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/eduteka-oei-profuturo-2023-el-futuro-de-la-inteligencia-artificial-en-educacion-en-america-latina.pdf

Romero Guido, A. V. (2022). Análisis jurídico del reconocimiento de la inteligencia artificial como inventor a la luz del derecho de patentes de Nicaragua. Revista científica de Estudios Sociales RCES., 1(1), 224-269. https://www.researchgate.net/publication/378349975_Analisis_juridico_del_reconocimiento_de_la_inteligencia_artificial_como_inventor_a_la_luz_del_derecho_de_patentes_de_Nicaragua_Legal_analysis_of_recognition_of_the_artificial_intelligence_as_inventor_/ful

Roose, K. (Enero de 2023). Don’t Ban ChatGPT in Schools. Teach With It. International New York Times, NA. https://link.gale.com/apps/doc/A733542898/AONE?u=anon~29d4e6a6&sid=googleScholar&xid=ac8c7b78

Sambola, D.-M. (2023). Inteligencia Artificial en la Educación: Estado del Arte. Revista del Caribe Nicaragüense, WANI, 79, 13-26. https://doi.org/https://doi.org/10.5377/wani.v39i79.16806

Supo, J. (2014). Cómo elegir una muestra: Técnicas para seleccionar una muestra representativa. Perú: Bioestadístico. https://dariososafoula.wordpress.com/wp-content/uploads/2017/01/como-elegir-una-muestra-jose-supo.pdf

Villota Enríquez, J., Villota Enríquez, M., Villota, D., Ogécime, M., Holguín Villamil, O., Silva Mill, D. R., . . . Freire Tigreros, M. E. (2019). TECNOLOGÍA, SOCIEDAD Y EDUCACIÓN:DESAFÍOS DE LAS TIC EN EL DESARROLLO SOCIAL Y SUS IMPLICACIONES EN LA PRÁCTICA EDUCATIVA. Universidad Santiago de Cali. https://libros.usc.edu.co/index.php/usc/catalog/view/73/160/2247

Villota Enríquez, J., & Iglesias Paz, G. (2021). La inteligencia artificial en el campo de la educación superior. Educación y sociedad: cambios y transformaciones desde la ciencia y la tecnología, 19-40. https://libros.usc.edu.co/index.php/usc/catalog/download/437/604/8203?inline=1

Published

20-05-2024

Issue

Section

EDUCATION SCIENCES

How to Cite

Knowledge, use and perception of Artificial Intelligence in higher education. (2024). Revista Científica Estelí, 13(49), 128-146. https://doi.org/10.5377/esteli.v13i49.17889

Most read articles by the same author(s)