Artificial intelligence (AI) in university education. Challenges for professors of UNAN-Managua/CUR Estelí in its use to facilitate learning processes

Authors

  • Emilio Martín Lanuza Saavedra Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. Centro Universitario Regional de Estelí. UNAN-Managua/CUR-Estelí, Nicaragua. , Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. Centro Universitario Regional de Estelí. UNAN-Managua/CUR-Estelí, Nicaragua. https://orcid.org/0000-0002-0971-0100 (unauthenticated)

DOI:

https://doi.org/10.5377/esteli.v13i2.19807

Keywords:

Artificial intelligence, digital technological competence, teaching activities

Abstract

Artificial intelligence (AI) and its applications are increasingly high-impact tools and their implementation in the various branches of science, and in education, especially at the university level, emerges as a strategy that allows teachers to streamline their work, from the fact of planning, facilitation of learning and evaluation, but in turn is a challenge for them, who must have the digital technology skills to take advantage of it. This article focused on determining the mastery and use of AI applications by academics of the National Autonomous University of Nicaragua, Managua UNAN Managua, of the Estelí Regional University Center, CUR Estelí, and how they are used by them in planning, class facilitation, evaluations, report writing, etc. The study was based on the use of AI applications by academics of the National Autonomous University of Nicaragua, Managua UNAN Managua, of the Estelí Regional University Center, CUR Estelí. The study was based on a mixed research approach, using qualitative and quantitative techniques and instruments to obtain data, collected through an online survey and interviews with key informants, as well as documentary analysis of different articles related to the topic. As a result, most of the professors use AI in a basic way, to elaborate some material or work guides, but it is not implemented to develop contents or make evaluations of the learning process, this because they have not developed the digital technological competence and there is some fear in using it with the students. Concluding in this way that it is a challenge for professors to incorporate AI in their teaching activities and all that this implies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado Rojas, M. E. (2015). Una mirada a la inteligencia artificial. Revista Ingeniería, Matemáticas y Ciencias de la Información, 2(3), 27-31.

Armada Pacheco, J. M. (2023). Desafíos de la docencia universitaria ante la educación 4.0. Revista multidisciplinaria del saber, 1-14. doi:https://doi.org/10.61286/e-rms.v1i.11

Artetxe, M. (23 de Agosto de 2023). “No existe una definición exacta de lo que es la Inteligencia Artificial”. Boulevard. (R. Euskadi, Entrevistador) Obtido de https://www.eitb.eus/es/radio/radio-euskadi/programas/boulevard/audios/detalle/9291863/no-existe-definicion-exacta-de-lo-que-es-inteligencia-artificial/

Ayuso-del Puerto, D., & Gutiérrez-Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 347-362. doi:https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332

Bellettini Vela, G., Mora Naranjo, B. M., Ríos Quinte, R. J., Egas Villafuerte, V. P., & López Velasco, J. E. (2024). Inclusión de la inteligencia artificial en la docencia universitaria. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(1), 1-14. doi:https://doi.org/10.56712/latam.v5i1.1642

Cabanelas Omil, J. (2019). Inteligencia artificial ¿Dr. Jekyll o Mr. Hyde? Revista Mercados y Negocios, 1(40), 5-22. Obtido de https://www.redalyc.org/journal/5718/571860888002/html/

Chávez Maciel, F. J., Carreto Arellano, C., Cruz Miranda, C. S., Ramos Quiroz, J. M., Panchi Cosme, A., Ávalos Bravo, R. V., . . . Argüello Moreno, M. E. (2020). Desarrollos exponenciales. - Innovación en educación y formación. Los docentes de educación media y superior ante los desafíos digitales de la 4ª Revolución Industrial y la pandemia del COVID-19. Un estudio de caso. Lisboa, Portugal. Obtido de https://encuentros.virtualeduca.red/storage/ponencias/lisboa2020/Bj6wfHUmKYw9ZtMGcQUFar3wMHeHNxZJnQUowCiO.pdf

González-Sánchez, J. L., Villota-Garcia, F. R., Moscoso-Parra, A. E., Garces-Calva, S. W., & Bazurto-Arévalo, B. M. (2023). Aplicación de la Inteligencia Artificial en la Educación Superior. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 9(3), 1097-1108. doi:10.23857/dc.v9i3.3488

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. d. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta ed.). McGraw-Hill Interamericana de España S.L.

Hintze, A. (14 de Noviembre de 2016). Understanding the four types of AI, from reactive robots to self-aware beings. Obtido de Understanding the four types of AI, from reactive robots to self-aware beings: https://theconversation.com/understanding-the-four-types-of-ai-from-reactive-robots-to-self-aware-beings-67616

ICCSI. (2023). Según Russell y Norvig, ¿cuántos tipos de inteligencia artificial existen? (Tableau, Editor) Obtido em 10 de Julio de 2024, de Tableau: https://www.tableau.com/es-mx/data-insights/ai/tipos-de-inteligencia-artificial

Lengua Cantero, C., Bernal Oviedo, G., Flórez Barboza, W., & Velandia Feria, M. (2020). Tecnologías emergentes en el proceso de enseñanza-aprendizaje: hacia el desarrollo del pensamiento crítico. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP) , 23(3), 83-98. doi:https://doi.org/10.6018/reifop.435611

Salmerón Moreira, Y. M., Luna Alvarez, H. E., Murillo Encarnacion, W. G., & Pacheco Gómez, V. A. (2023). El futuro de la Inteligencia Artificial paa la Educación en las Instituciones de Educación Superior. CONRADO Revista pedagógica de la Universidad de Cienfuegos, 19(23), 27-34.

Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación Superior: Desafíos y Oportunidades. Revistra electrónica Transformar, 4(1), 17-34.

Published

20-12-2024

How to Cite

Artificial intelligence (AI) in university education. Challenges for professors of UNAN-Managua/CUR Estelí in its use to facilitate learning processes. (2024). Revista Científica Estelí, 13(2), 55-71. https://doi.org/10.5377/esteli.v13i2.19807

Most read articles by the same author(s)