Proposal of a methodology for the evaluation of the competency-based curriculum at UNAN-Managua, Nicaragua
DOI:
https://doi.org/10.5377/esteli.v13i2.19815Keywords:
Evaluation, competence, educational quality, educationAbstract
The purpose of the study was to present a methodological proposal for the competency-based curriculum evaluation system at the National Autonomous University of Nicaragua, Managua (UNAN-Managua), as a contribution to the strengthening of educational quality. This was based on the application of the mixed approach, of transversal character, with a descriptive and explanatory scope. It is also a case study carried out at the Regional University Center, Estelí (CUR-Estelí) oriented to the competency-based curriculum evaluation system. Information on the evaluation system was obtained through documentary analysis, surveys, interviews and focus groups. The main findings show that the referent of the evaluation in the University are the competencies, achievement indicators, criteria and learning evidences. The competencies implemented are generic and specific, as well as the basic, professionalizing and integrating curricular components. The participants in the study mentioned weaknesses in evaluation, which need to be addressed for the successful development of the model. This represented the starting point in the elaboration of the proposal for the implementation of the evaluation system of the curricular components at UNAN-Managua, particularly for CUR-Estelí. This, as a pilot experience from the methodological point of view as a guide for the teaching exercise. As a competency-based curriculum is just beginning, it is necessary to monitor the evaluation, since it is a key aspect of the educational process to overcome the limitations that may arise.
Downloads
References
Arias, F. G. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica (Sexta ed.). Caracas, Venezuela: Episteme. Recuperado el 17 de Mayo de 2024, de https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf-1.pdf
Asamblea Nacional de Nicaragua. (20 de Abril de 1990). Colección digital “La Gaceta” Digesto Jurídico Nicaragüense. Recuperado el 12 de Mayo de 2024, de Ley No. 89: http://legislacion.asamblea.gob.ni/Normaweb.nsf/($All)/26C0D292E6C3E19C062570A100577D60?OpenDocument
Beneitone, P., Esquetini, C., González, J., Maletá, M. M., Siufi, G., & Wagenaar , R. (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe Final - Proyecto Tuning - América Latina desde 2004 a 2007. Bilbao, España: Universidad de Deusto. Obtenido de http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningLAIII_Final-Report_SP.pdf
Bizarro, W., Sucari, W., & Quispe-Coaquira, Á. (2019). Evaluación formativa en el marco del enfoque por competencias. Revista Innova Educación, 1(3), 375-390. Obtenido de https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/45/88
Castillo, S., & Cabrerizo, J. (2010). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Madrid, España: PEARSON EDUCACIÓN. S.A. Obtenido de https://biblioteca.uenicmlk.edu.ni/public/pdf/Evaluacion%20educativa%20y%20competencia.pdf
Córdoba , A., & Lanuza, E. (2023). La evaluación de las competencias educativas en siete universidades de educación superior de Latinoamérica. Revista Científica Estelí(44), 35-56. doi:https://doi.org/10.5377/farem.v11i44.15685
De Miguel, N. Z. (2012). La evaluación como proceso sistemático para la mejora educativa. España: Ministerio de Educación de España. Obtenido de https://elibro.net/es/ereader/unanmanagua/49323?page=16
Hernández, R., Fernández, C., & Pilar, L. (2006). Metodología de la Investigación (4ta ed.). México: Mc Graw Hill.
Hernández, R., Fernández, C., & Pilar, L. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta ed.). México: McGRAW-HILL.
Jiménez, A. (2013). Competencias. Madrid, España: Ediciones Díaz de Santos. Obtenido de https://elibro.net/es/ereader/unanmanagua/62824?page=9
Molina, K. E. (2019). Modelo de evaluación del aprendizaje por competencias: El caso del grado de Medicina de la UNAN- Managua. Tesis doctoral, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. Obtenido de https://repositorio.unan.edu.ni/12309/1/100816.pdf
Moreno, T. (2016). Evaluación del aprendizaje y para el aprendizaje. Reinventar la evaluación en el aula (Primera ed.). Ciudad de México, México. Obtenido de http://www.casadelibrosabiertos.uam.mx/contenido/contenido/Libroelectronico/Evaluacion_del_aprendizaje_.pdf
Pimienta, J. H. (2008). Evaluación de los aprendizajes. Un enfoque basado en competencias (Primera ed.). México: PEARSON Educación. Obtenido de http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/2645/1/Evaluaci%C3%B3n%20de%20los%20aprendizajes.%20Un%20enfoque%20basado%20en%20competencias.pdf
Radic, J. (2017). Sistema de evaluación y mejora de la calidad educativa. La experiencia de la red de Federación Latinoamericana de Colegios Jesuitas (FLACSI). Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid, Madrid. Obtenido de https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/680578/radic_henrici_jorge_antonio.pdf?sequence=1
Rodríguez, J. (2020). Método evaluativo por competencias como propuesta en el proceso enseñanza-aprendizaje de los estudiantes en la Facultad de Ciencias Sociales UPDS-Potosí. Tesis maestría, Universidad Mayor de San Andrés, La Paz. Obtenido de https://repositorio.umsa.bo/bitstream/handle/123456789/24582/TM361.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rodríguez, M. L. (Diciembre de 2006). De la evaluación a la formación de competencias genéricas: aproximación a un modelo. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 7(2), 33-48. Recuperado el 7 de Junio de 2024, de https://www.redalyc.org/pdf/2030/203016895005.pdf
Ruiz, J. M. (2016). Cómo hacer una evaluación de Centros Educativos (Tercera ed.). Madrid, España: Narcea. Obtenido de Ruíz Ruíz, J. M. (2016). Cómo hacer una evaluacióhttps://elibro.net/es/lc/unanmanagua/titulos/45977
Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Madrid, España: Morata.
Tobón, S. (2010). Formación Integral y Competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (Tercera ed.). Colombia: Ecoe Ediciones. Obtenido de https://elibro.net/es/ereader/unanmanagua/69127?page=288
UNAN-Managua. (Agosto de 2020). Proyecto Institucional UNAN-Managua. (Editorial Universitaria UNAN-Managua) Recuperado el 10 de Mayo de 2024, de https://www.unan.edu.ni/wp-content/uploads/unan-managua-proyecto-institucional.pdf
UNAN-Managua. (23 de Abril de 2021). Normativa de Evaluación, Promoción Académica y Equivalencias de UNAN-Managua, 24. Managua, Nicaragua.
UNAN-Managua. (23 de Abril de 2021). Diseño curricular para desarrollar la competencias en la UNAN-Managua. Nicaragua.
UNAN-Managua. (06 de agoto de 2021). Metodología para la Evaluación del Currículo por Competencias de la UNAN-Managua. Primera edición, 107. Managua, Nicaragua: Editorial Universitaria UNAN-Managua.
UNAN-Managua. (23 de Abril de 2021). Planificación semestral y diaria para desarrollar competencias. Managua, Nicaragua.
Universidad Veracruzana. (2017). Manual de evaluación de los aprendizajes desde el enfoque de competencias profesionales para la licenciatura de Médico Cirujano. Obtenido de Evaluación de competencias profesionales. Enfoque para el programa de Medicina en la Universidad Veracruzana: https://lienzos.uv.mx/Uploads/resources/Manua-de-Evaluaci%C3%B3n-Version2_9ab0.pdf
Videa, X. L., Escobar, Á., & De Armas, R. (octubre 2020- enereo 2021 de 2020). Formación de estructuras para el proceso de armonización de carreras de educación en Nicaragua. (M. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Ed.) Revista Torreón Universitario(26), 69-79. doi:https://doi.org/10.5377/torreon.v9i26.10259
Zabala, A., & Arnau, L. (2008). 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias (Segunda edición ed.). Barcelona, España. Obtenido de https://docer.com.ar/doc/188n0
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica Estelí

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.