Incident factors in school dropout in the educational centers of the Municipality of Choluteca, Honduras
DOI:
https://doi.org/10.5377/esteli.v14i53.20327Keywords:
School dropout, factors, migration, economic situation, familyAbstract
The objective of this article is to identify the factors that influence school dropout among students in the third cycle of basic education in the municipality of Choluteca, department of Choluteca, Honduras. It was a mixed approach study, combining qualitative and quantitative approaches. For the collection of information, instruments such as surveys and interviews were applied to school principals, teachers and parents in this municipality. The universe is made up of 3,148 students who attended the third cycle of basic education in 25 educational institutions. The sample included 145 students from all government schools in the municipality of Choluteca. The finite population formula was used to calculate the sample, with a confidence level of 95%. The sampling was carried out by convenience, selecting the participants or students who dropped out in the third school year of 2023. As main results, it was found that the predominant factors in school dropout identified and highlighted by parents and teachers are the economic situation, migration and the need to work. School principals, in addition to the same factors mentioned by teachers and parents, highlight possible communication gaps or divergent perspectives in the educational environment. Other important factors for school dropout are family disintegration and the need to enter the labor market at a very early age.
Downloads
References
Bermúdez Jalinas, L. R., & Balladares Jalinas, W. R. (2019). Factores que inciden en la abandono escolar de los estudiantes del I Nivel de Educación Básica de Adultos (EBA), Departamento de Masaya, Municipio de Tisma comunidad N° 2, durante el primer trimestre del año 2019. Obtenido de Repositorio de UNAN Managua: https://repositorio.unan.edu.ni/id/eprint/12174/
Castellón, K. N. (enero de 2018). Deserción escolar en el Instituto Nacional Julio Cesar Castillo Ubau del turno matutin en el primer semestre del año 2017 en el municipio de Condega Estelí. Obtenido de https://repositorio.unan.edu.ni/9240/1/18925.pdf
Elizarrarás-Ramírez, E. (2023). Factores de exposición al abandono escolar en educación básica secundaria en la Laguna, Durango, MéxicoRevista Senderos Pedagógicos. Revista Senderos Pedagógicos, Vol. 14 num. 1, 65-79. Obtenido de http://dx.doi.org/10.53995/rsp.v14i14.1384
Falla Ramírez, U. (agosto de 2018). La intervención profesional del trabajo social vivenciada como un acto reflexivo de atención: contexto de la política pública de mujeres y equidad de género. Argentina, Argentina: Doctoral dissertation, Universidad Nacional de La Plata.
Fernández Nistal et al. (2020). La validez estructural de los modelos de Holland y Gati sobre los intereses vocacionales RIASEC en estudiantes mexicanos. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 17 (3), 707-730. Obtenido de https://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/7664/2634-8583-1-PB.pdf?sequence=1#:~:text=Objetivos%20e%20hip%C3%B3tesis%20Los%20objetivos%20del%20presente%20estudio,trav%C3%A9s%20de%20las%20puntuaciones%20proporcionadas%20en%20el%20SDS.
Gonzáles, T. (2005). El absentismo y el abandono: una forma de exclusión escolar. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, vol. 9, núm. 1, 1-13. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/567/56790105.pdf
Hernández Sampieri et al. (2014). Metodología de la investigación (Vol. Sexta edición). Mexico D.F: McGraw-Hill Education. Recuperado el 17 de Julio de 2020
Marroquín, I. C. (2021). Imaginar comunidades resilientes: gestión de riesgos, fortalecimiento y capacidades para la acción social. ECA: Estudios Centroamericanos,, 76(767), 413-450. Obtenido de https://revistas.uca.edu.sv/index.php/eca/article/view/6471
Mayorga, D. J., García, G. V., Chicaiza, S. C., & Paredes, M. A. (2023). Análisis no paramétrico a través de Kruskal-Wallis para evaluar a distribución sectorial y el desarrollo de las empresas dentro de la Provincia de Orellana. Tesla Revista Científica, 3(2), e228. doi:10.55204/trc.v3i2.e228
Murillo, F. R. (15 de julio de 2021). La mayoría de estudiantes en Honduras reciben clases por WhatsApp. Obtenido de https://dplnews.com/la-mayoria-de-estudiantes-en-honduras-reciben-clases-por-whatsapp/
OEI. (julio de 2020). Análisis de la Deserción Escolar en el Tercer Ciclo de la Educación Escolar Básica y Educación Media. Obtenido de https://oei.int/oficinas/paraguay/publicaciones/analisis-de-la-desercion-escolar-en-el-tercer-ciclo-de-la-educacion-escolar-basica-y-educacion-media/
Pariachi Cashpa, R. H. (2017). Factores que influyen en la deserción escolar de los alumnos del nivel secundario. Obtenido de Universidad Nacional del Santa, Chimbote, Perú: https://repositorio.uns.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14278/3007/46327.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Portillo Vera, E. (2023). Factores asociados a la deserción universitaria en la Licenciatura en Administración de Empresas y Contaduría Pública, en el Paraguay. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(1), 1312–1319. doi:https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.340
Quishpe Chicaiza et al. (2018). La deserción escolar y las familias extensas. Cotopax: Repositorio Digital Universidad Técnica de Cotopax. Facultad de Ciencias Humanas y Educación, Ecuador. Obtenido de https://repositorio.utc.edu.ec/items/e70aade7-620f-4ea5-a2af-acc1499d82b7
Rodríguez, J. A. (2020). La descolonización epistemológica y la educación política en Colombia. Hacia una perspectiva ciudadana del buen vivir. Foro de Educación., 18(1), 47-65.
Ruiz, N. H. (2021). Diálogos entre el Buen Vivir, las Epistemologías del Sur, el feminismo decolonial y las pedagogías feministas. Aportes para una educación transformadora. . Estudios Avanzados, , (35), 16-28.
Suarez, M. (22 de febrero de 2022). Educación de Honduras en letargo por pandemia y pobreza, según exministro. Obtenido de El portal 24: https://elportal24.com/2022/02/la-educacion-de-honduras-en-letargo-por-la-pandemia-y-la-pobreza-segun-exministro/
Varela, O. J. (2024). Percepciones de directores, docentes y padres de familia sobre el abandono escolar en el III Ciclo de Educación Básica en Choluteca. Paradigma: Revista De Investigación Educativa, 31(52), 105–124. doi:10.5377/paradigma.v31i52.19494
Varela, O. J. (2025). El sistema educativo de Honduras: los retos y desafíos del siglo XXI. Revista Científica Tecnológica - ISSN: 2708-7093, 8(1), 87–100. Obtenido de https://revistas.unan.edu.ni/index.php/ReVTec/article/view/4991
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica Estelí

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.