THE TEACHING OF GEOGRAPHY AND THE CULTURE OF PEACE IN THE RESOLUTION OF TERRITORIAL CONFLICTS

Authors

  • Lidia María Cortés Castillo

Abstract

The present article, it has like main target, to do an evaluation of the influence that exercises the Culture of peace, in the Resolution of Territorial Conflicts from the Geography education. Also to tackle from a theoretical - conceptual approach the conflict resolution, especially those of territorial type, recognizing not only the causes that have generated them; but also the process evolutionary that the above mentioned conflicts have had. For the analysis of this work, there was used the bibliographical documentary investigation, like methodological base, for the comprehension of the speech of the culture of peace like an alternative in the resolution of territorial conflicts. Coming to the conclusion that, the theoretical approach - conceptual of the terms of Peace, Culture of peace, Conflict and Resolution of Conflicts, they redeem a fundamental role in the creation of the conditions for the appropriation of the paradigm of CULTURE OF PEACE, so urgently and necessarily for our modern societies; likewise, the recognition of the causes that have generated the conflicts, especially those of territorial type, which are important to look for alternatives that solve these types of conflicts. Therefore, the geography education redeems a role excellent in the formation of values, on having promoted the territorial identity and the civil formation by means of the characterization of the territories, the discussion on the influence that the territories exercise in the distribution of the human beings and its multiple activities; the development of the reflective and critical thought; by means of an educational work under the beginning of justice, equity, ideal tolerance of a society jousts.

Keywords: Peace, Culture of peace, Conflicts, Resolution of conflicts. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

-AISENSON, A. (1994): Resolución de conflictos: Un enfoque psicosociológic.. México: Fondo de cultura Económica.

-BUITRAGO BERMÚDEZ, O. (2005). La educación geográfica para un mundo en constante cambio. Biblio3W. Revista Bibliográfica de Geografía y

Ciencias Sociales, 10 (561).

-CAIRETA, M. y BARBEITO, C. (2010). Juegos de paz. Caja de herramientas

para educar hacia una cultura de paz. Madrid: Editorial los libros de la

catarata.

-Díaz Franco, D. (1989). Educación Para la Paz, propuesta desde la Geografía. Revista Didáctica específica, n°3 ISNN. Disponible en online en http://www.didacticaespecifica.com

-ESCUELA DE CULTURA DE PAZ. Conflicto actual: Sacrificar vida para el futuro. Disponible en online. http://www.escuela.culturadepaz.org

-FISAS, V. (2002). Cultura de Paz y Gestión de Conflictos. ED. ICARIAS. Ediciones UNESCO. Barcelona. Disponible en online. http://www.Icarias.editorial.com

-Fundación Cultura de Paz. Disponible en online en http://www.fundación. Cultura de paz.org/spa/español.htm./05112013

-GALTUNG, J. (1998). Tras la violencia, 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Afrontando los efectos visibles e invisibles de la guerra y la violencia. Bilbao: Centro de documentación de estudios para la paz.

-GALTUNG, J. (1997). La educación para la paz sólo tiene sentido si desemboca en la acción, El Correo de la UNESCO.

-JAUREGUI, M. L. (2005). Aprender a vivir juntos: la importancia del clima escolar en la Cultura de Paz en Visiones del Foro Hispano latinoamericano de Coeducación y Cultura de Paz. FHILCPAZ. Editora María Antonieta Mendoza. UMCE/UNESCO. Santiago de Chile.

---(2001). Las escuelas de hoy: ¿Territorios de Violencia o Territorios

de Paz? Documento de trabajo no. 16/2001 de la Corporación de Promoción Universitaria. Santiago de Chile.

-LABORATORIO DE CALIDAD DE LA EDUCACIÓN DE LA UNESCO (2000). Primer Estudio Internacional Comparativo sobre lenguaje, matemáticas y factores asociados, para alumnos del tercer y cuarto grado de la educación básica. Segundo Informe. Santiago de Chile.

-MESA PEINADO, M. (2003). Educar para la ciudadanía global y la democracia cosmopolita. Educar para la ciudadanía y la participación: de lo local a lo global. Fuhem. Madrid.

-MUÑOZ, F. A. Y B. MOLINA (2009). Complejidad y conflictividad de la paz, Granada, Eirene, Instituto de la Paz y los Conflictos. Ed. Pax orbis.

-GRASA. R. (s.f). Educar para la paz: una tarea posible y urgente. Cuadernos de Pedagogía, núm. 112.

-SEMINARIO DE EDUCACIÓN PARA LA PAZ. Asociación Pro derechos Humanos. (2000). Educar para la paz. Una propuesta posible. Madrid

Catarata.

-Tuvilla, J. (2004). Cultura de Paz. Fundamentos y Claves Educativos.

Bilbao. Descleé de Brodwer.

-UPRIMMY y R. Orden Democrático y Manejo de Conflictos. Escuela de Liderazgo Democrático. Módulo de Viva la Ciudadanía y la Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá Colombia.

-ZAMORA RODRÍGUEZ, A. C (2000). Intereses Territoriales de Nicaragua: San Andrés y Providencia, Cayos; controversia con Honduras, Golfo de Fonseca, Río San Juan. 2da Ed. Managua. Fondo editorial CIRA.

http://www.centralamericadata.com/es/ article/main/Centroamrica_la_

mayor_tasa_de_homicidios_del_mundo?u13042014.18:29

How to Cite

Cortés Castillo, L. M. (2014). THE TEACHING OF GEOGRAPHY AND THE CULTURE OF PEACE IN THE RESOLUTION OF TERRITORIAL CONFLICTS. Revista Humanismo Y Cambio Social, 74–86. Retrieved from https://revistas.unan.edu.ni/index.php/Humanismo/article/view/3194

Issue

Section

Artículo y ensayos