The hummingbird who wanted to write a novel in the formation of young readers
DOI:
https://doi.org/10.5377/multiensayos.v10i20.18677Keywords:
Children’s literature, Carlos Carrión, creativity, literary techniques, moral and civic educationAbstract
This literary essay aims to analyze the principles of children’s and young adult literature in the development of reading formation, using the storybook El colibrí que quiso escribir una novela by Carlos Carrión. Through a detailed analysis, based on close reading and qualitative, descriptive, and comparative methodology, we examine how Carrión uses these principles to impart values and moral lessons to his readers. The common thread revolves around a hummingbird who aspires to write a novel, and during this process, significant themes such as creativity, effort and perseverance are addressed. Through the use of literary devices, such as metaphor and personification, the book manages to capture the attention of young readers and stimulate their imagination. In conclusion, the book complies with the principles of children’s and young adult literature, thanks to its accessible language and a captivating plot that resonates with its target audience.
Downloads
References
Argüelles, J. (2009). Si quieres lee. Fórcola Ediciones. https://forcolaediciones.com/producto/si-quieres-lee/
Carrión, C. (2019). El colibrí que quiso escribir una novela. Loja, Ecuador: Editorial SK Juvenil. https://visorweb.utpl.edu.ec/library/publication/el-colibri-que-quiso-escribir-una-novela-cuentos-para-ninos-de-cualquier-edad
Colomer, T. (2005). Andar entre libros. La lectura literaria en la escuela. Fondo de la Cultura Económica. https://www.fondodeculturaeconomica.com/Ficha/9789681671778/F
Colomer, T. (2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil actual (2da. edición ampliada) Editorial Síntesis. https://www.sintesis.com/libro/introduccion-a-la-literatura-infantil-y-juvenil-actual
Mendoza Fillola, A. (2010). Función de la literatura infantil y juvenil en la formación de la competencia literaria. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes
Nikolajeva, M. (2014). Retórica del personaje en la literatura para niños. (I. Padilla, Trad.). Fondo de Cultura Económica México. https://www.fondodeculturaeconomica.com/Ficha/9786071616586/F
Nodelman, P. (2001). Todos somos censores. En Un encuentro con la crítica y los libros para niños. Antología (pp. 155-168). Banco del Libro. Colección-Clave.
Parodi, G. (2010). Saber leer. Aguilar.
Petit, M. (2008). Una infancia en el país de los libros. (D. Luz Sánchez, Trad.). Océano Travesía.
Pradelli, Á. (2013). El sentido de la lectura. Editorial Paidós.
Rovira Collado, J. (2011). Literatura infantil y juvenil en internet: de la Cervantes Virtual a la LIJ 2.0. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, (7), 137–151. https://doi.org/10.18239/ocnos_2011.07.11
Sarango, C. (2022). El sujeto migrante en La ciudad que te perdió de Carlos Carrión. Ciencia E Interculturalidad, 30 (01), 128–137. https://doi.org/10.5377/rci.v30i01.14266
Sarango, C., Cueva, M., & González, L. (2021). Los talleres de lectura creativa y su incidencia en los procesos de lectoescritura. En Agencia Nacional de Investigación Educativa (Eds.), Investigación educativa en el Ecuador. Volumen 1 (pp. 65-74). Editorial de la Universidad Técnica Particular de Loja.
Serrano, R. (2018). Estética del humor en la novela de Carlos Carrión Figueroa. Revista Anales, 1 (376), 419-435. https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/anales/article/view/1883/1782
Vital Carrillo, M. (2017). La lectura y su importancia en la adolescencia. Vida Científica Boletín Científico De La Escuela Preparatoria No. 4, 5 (10). https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa4/article/view/2579