Digital transformation in communication: new tools and professional challenges
DOI:
https://doi.org/10.5377/multiensayos.v11i21.20083Keywords:
Digital transformation, strategic communication, social networks, media, new skillsAbstract
This scientific essay examines the digital transformation and its impact on the reconfiguration of professional competencies in the field of communication. The incorporation of emerging technologies has substantially modified the requirements of the sector, where it is no longer enough to be a good speaker or copywriter. Today, communicators must deftly handle digital platforms, analytical tools and automation processes that allow them to personalize messages and segment audiences with precision. The objective of this study is to reflect on the impact of the actions that are executed from social networks and data analysis systems as fundamental components for the adequacy of content. In conclusion, continuous adaptation to these digital resources is essential to meet the challenges of a dynamic media environment, where real-time interaction and constant evaluation of results are essential pillars for success in the profession.
Downloads
References
Arias, D., Sánchez García, P., & Redondo, M. (2018). El perfil del periodista de datos: formación, fuentes y herramientas. Doxa Comunicación. Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales, 27, 273-293. https://doi.org/10.31921/doxacom.n27a14
Campos-Freire, F., & Alonso Ramos, N. (2015). Las herramientas digitales sociales en línea para la autopromoción laboral. Hacia un estado de la cuestión. Revista Latina De Comunicación Social(70), 288–299. https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1047
De Frutos Torres, B., Llorente Barroso, C., Sánchez-Valle, M., & Viñarás-Abad, M. (2018). Presentación. Nuevos perfiles profesionales y transformación del espacio comunicativo. Doxa Comunicación. Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales(27), 235-238. https://doi.org/10.31921/doxacom.n27a11
Delgado Lechuga, G., Gutiérrez García, R. A., & Ochoa Ortiz, C. A. (2020). Competencias en uso de Tecnologías de Información y Comunicación: Estudiantes de postgrados a distancia. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26, 314-325. https://www.redalyc.org/journal/280/28064146021/28064146021.pdf
Durán-Mañes, Á., Paniagua-Rojano, F.-J., & Fernández-Beltrán, F. (2023). Análisis de medios y audiencias en redes sociales ante informaciones sobre suicidio. Comunicar, 77, 119-129. https://doi.org/10.3916/C77-2023-10
Flores Vivar, J. M. (2018). Algoritmos, aplicaciones y Big data, nuevos paradigmas en el proceso de comunicación y de enseñanza-aprendizaje del periodismo de datos. Revista de Comunicación, 17(2), 268–291. https://revistadecomunicacion.com/article/view/964
García-Caballero, S. (2020). Nuevos perfiles profesionales para el mercado periodístico. Revista Mediterránea de Comunicación, 11(1), 287–289. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2020.11.1.15
Gómez Monsalve, W. D. (2021). El Crowdsourcing, los roles compartidos y las nuevas formas de producción en el audiovisual comunitario. Razón y Palabra, 24(109), 340-366. https://doi.org/10.26807/rp.v24i109.1704
Jiménez-Gómez, I., & Mañas-Viniegra, L. (2018). Ofertas de empleo mejor remuneradas en comunicación y diseño: nuevos perfiles y efecto full-stack. Doxa Comunicación. Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales(27), 239-251. https://doi.org/10.31921/doxacom.n27a12
Madroñero, G., & Capriotti, P. (2018). La etapa de la Estrategia de Comunicación en el proceso de planificación de la comunicación y las relaciones públicas. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 8(16), 171–186. https://doi.org/10.5783/revrrpp.v8i16.542
Martínez Molina, O. A. (2018). Perspectivas de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la formación permanente del profesorado universitario. Revista Conrado, 18–22. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/673
Statista (2024). Redes sociales con mayor número de usuarios activos mensuales a nivel mundial en julio de 2024. https://es.statista.com/estadisticas/600712/ranking-mundial-de-redes-sociales-por-numero-de-usuarios/