History of the Escuela Normal Superior de Urabá (ENSUR). Twenty-first century, 26 years training teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/multiensayos.v10i20.18679

Keywords:

Higher Normal School, teacher training, pedagogy, social transformation

Abstract

This text is an expository essay that focuses on present the achievements and challenges that Escuela Normal Superior de Urabá (ENSUR) has faced during the 25 years of its existence, highlighting its impact on teacher training and its contribution to the social transformation of the Urabá region in Colombia. ENSUR, designed to fight against conditions adverse to the formation of citizens, was committed to building a school for coexistence and culture from pedagogy.  These 25 years of life have had as a mobilization strategy towards its mission, the accreditation of its organizational structure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arango, M., & Pérez, J. (2020). La educación como motor de cambio social: El caso de la ENSUR. Revista de Educación y Sociedad, 45-60.

Arias, L. V. (2011). Urabá prohibido para América. Medellín: Abi Ayala.

Decreto-1236. (2020). Decreto 1236 del 2020 [con fuerza de ley]. Por el cual se adiciona el Capítulo 7 al Título 3 Parte 3 Libro 2 del Decreto 1075 de 2015 -Único Reglamentario del Sector Educación-y se reglamenta la organización y el funcionamiento de las Escuelas Normales Superiores como instituciones educativas form. Bogotá, COlombia.

Decreto-3012. (1997). Decreto 3012 de 1997 [con fuerza de ley]. Por el cual se adoptan disposiciones para la organización y el funcionamiento de las escuelas normales. Bogotá, Colombia.

Decreto-4790. (2008). Decreto 4790 del 2008 [con fuerza de ley]. Por medio del cual se establecen las condiciones básicas de calidad del programa de formación complementaria de las escuelas normales superiores. Bogotá, Colombia.

Decreto-642. (2001). Decreto 642 de 2001 [con fuerza de ley]. Por el cual se reglamenta el artículo 112 de la Ley 115 del 8 de febrero de 1994. Bogotá, Colombia.

Galvis, A. (2009). Ideas fuerzas y praxis de la metodología CONGENIA para formación en servicio de docentes d primaria usando TIC, aplicada a educación en DDHH. Obtenido de https://www.slideshare.net/algalvis50/ideas-fuerzas-y-praxis-de-la-metodologa-congenia-para-formacin-en-servicio-de-docentes-d-primaria-usando-tic-aplicada-a-educacin-en-ddhh

MEN. (2010). Resolución Nro. 8107. Autorización para el funcionamiento del programa de formación complementaria de la escuela normal superior de Urabá, Turbo. Bogotá, Colombia.

MEN. (2010). Resolución Nro. 8107 del 2010. Autorización para el funcionamiento del programa de formación complementaria de la escuela normal superior de Urabá. Bogotá, Colombia.

Published

21-08-2024

Issue

Section

EDUCATION SCIENCES AND HUMANITIES

How to Cite

History of the Escuela Normal Superior de Urabá (ENSUR). Twenty-first century, 26 years training teachers. (2024). Revista Multi-Ensayos, 10(20), 52-61. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v10i20.18679