Literature for centuries: a reflection of the pedagogical proposal in literature
DOI:
https://doi.org/10.5377/rll.v8i1.14517Keywords:
Literary education, transdisciplinarity, axiological value, pedagogical dimensions, evaluationAbstract
Literature (understood as art with a measurable value from other cross-sectional activities starting from it) has been taken for a long time, in certain critical positions, such as a symbolic-representative magnification written from the past, social events, natural, philosophical, and so on. In the field of higher education, there are certain essential guidelines for learning and teaching from literature that shape the pedagogical character of the training in this area of knowledge, of course, the degree in/for the field of teaching is configured. Therefore, this text aims to bring these guidelines closer together and to reflect on the effectiveness and the way they are treated from the pedagogical field, taking into account the transdisciplinary educational scope of the literature career for the benefit of an integral student training in values, both in the Ecuadorian and Latin American case.
Downloads
References
Bajtin, M. (1994). El método formal en los estudios literarios: introducción crítica a una poética sociológica. Madrid: Alianza.
Barba Tamayo, E. P. (2014). Comprensión y motivación lectoras en los estudiantes y docentes de noveno año de educación básica, en la asignatura de Lengua y Literatura en la Unidad Educativa Milton Reyes, parroquia San Luis, cantón Riobamba, período 2013-2014. (Tesis de Grado Universidad Técnica Particular de Loja, Riobamba). Disponible en: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/10455
Carlino, P. (2010). El enfoque asignaturista en la enseñanza de la lectura y la escritura en la universidad: Alcances, limitaciones y alternativas. Conferencia. Cuarto Encuentro Nacional y Tercero Internacional sobre Lectura y Escritura en la Educación Superior. ASCUN, REDLEES Santa Marta, Colombia. Disponible en: https://www.aacademica.org/paula.carlino/1222
Carrera Barragán, D. A. (2020). Proyecciones deshumanizadoras. Reflexiones sobre educación. Producción Estudiantil. (pp. 67-75). https://redipe.org/wp-content/uploads/2020/06/libro-reflexiones-sobre-educacion-redipe-unach.pdf
Carrera Barragán, D. A. (2021). Planteamiento micro-curricular para la promoción lectora en Ecuador desde las complejidades contemporáneas. Uniandes Episteme, 8(4), 567-581. http://45.238.216.13/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/2427
Cazho Andrade, M. V. (2020). Estrategia metodológica para favorecer estilos de aprendizaje en Lengua y Literatura. Unidad Educativa Comunitaria Intercultural Bilingue Quilloac, Periódo 2020 (Master's thesis, Universidad Nacional de Educación del Ecuador).
Díaz Arévalo, M. (2019). Enseñanza de la literatura hoy. Entrevista con un profesor. Actualidad Literatura. https://www.actualidadliteratura.com/ensenanza-literatura-hoy-entrevista-profesor/
Duchimasa Ochoa, F. G. (2016). Propuesta Metodológica para enseñar Lengua y Literatura en el quinto año de educación general básica de la Unidad Educativa Gabriel Cevallos García. (Tesis de Grado. Universidad Politécnica Salesiana Sede Cuenca, Cuenca, Ecuador). https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/12983/1/UPS-CT006761.pdf
García Caballero, Á. M., Jiménez Alonso, M., & Perera Hernández, B. (octubre-diciembre de 2014). La promoción de la lectura en el proyecto comunitario “por un empleo sano del tiempo libre”, para el desarrollo integral de los niños del hogar sin amparo filial “flores de la sierra” en matanzas. Atenas, 4(28), 101-115. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478047204009
González García, M., y Caro Valverde, M. (2013). Didáctica de la literatura: la educación literaria. Digitum. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/7791/1/didactica%20de%20la%20literatura%20-%20educacion%20literaria.pdf
Gutiérrez, A., y Montes, R. (2014). La importancia de la lectura y su problemática en el contexto educativo universitario. El caso de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco (México). Revista iberoamericana de educación, 34(3), 1-12
Marin, M., y Hall, B. (2020). Prácticas de lectura con textos de estudio. Eudeba.
Mata, J. (2014). Ética, literatura infantil y formación literaria. Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios, (8). https://doi.org/10.32112/2174.2464.8.102
Mendoza Fillola, A. (2008). La evaluación en el área del lenguaje: modelo para un proceso formativo. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2008. Disponible en: http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc4m9n0
Oñate Díaz, E. (2013). Comprensión lectora: marco teórico y propuesta de intervención didáctica. (Tesis de grado. Universidad de Valladolid. Escuela Universitaria de Magisterio). http://uvadoc.uva.es/handle/10324/3198
Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Madrid, España: Ediciones UNESCO.
Sánchez, R. G. (2017). Promoción de la Lectura. Heurística Jurídica, 7(14). https://erevistas.uacj.mx/ojs/index.php/heuristica/article/view/3153/2765
Spang, K. (1988). Ética y estética en la literatura. Anuario Filosófico 21(1) https://dadun.unav.edu/handle/10171/2310
Zavala, I. M. (2003). Bajtin y el acto ético: una lectura al reverso. http://docplayer.es/53528011-Bajtin-y-el-acto-etico-una-lectura-al-reverso.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.