State of the art of research on didactics of written language in argumentative texts

Authors

  • Eufemia Isabel Flores López Investigadora independiente

Keywords:

approach, writing, didactics of the written language.

Abstract

This article determines its purposes in the research advances of studies related to the didactics of written language in argumentative texts from the cognitive approach, whose methodology corresponds to the phases of documentary research. The first phase, the initial one, determines the problem (didactics of the written language of argumentative texts), ten studies type scientific articles and theses were required. The second phase is the analytical one, with five categories of analysis, the studies at the Latin American level in didactics of the written language and in writing, cognitive approach, the time interval from 2011 to date stand out. The third phase, the final, presents the main findings. In the first category, the common theoretical elements of the investigations belong to didactics of the written language, argumentative written production, cognitive approach. Also, in direct observation techniques, diagnosis, questionnaires, academic illiteracy, and the processes of planning, writing and textual revision. In the second category, Cognitive Approach, there are no studies in Nicaragua, those detected are foreign didactic proposals, some were applied. These emphasize teacher training in written expression, by focusing on writing and reading. Finally, the gaps highlighted in the documentary review are presented, such as the limited study in the textual writing processes to argue, ICT as support tools, academic illiteracy and the lack of didactic proposals with a Cognitive Approach in text studies argumentative to improve written expression.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caldera, Reina (2003). El Enfoque Cognitivo de la Escritura y sus Consecuencias Metodológicas en la Escuela. Educere, 6(20),363-368.[fecha de Consulta 25 de Mayo de 2021]. ISSN: 1316-4910. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35662002

Escamilla 2011 Pág. 128 citado por Largo, M. (2014). Efecto de un programa psicoeducativo en el uso de estrategias de enseñanza de docentes de educación primaria. Maracaibo: Universidad Rafael Urdaneta Vicerectorado académico decanato de postgrado e investigación.

Flores Aguilar, María Dolores. (2014). La competencia comunicativa escrita de los estudiantes de ingeniería y la responsabilidad institucional. Innovación educativa (México, DF), 14(65), 43-60. Recuperado en 05 de junio de 2021, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732014000200004&lng=es&tlng=es.

García, A., & Ortega, H. (2017). Uso de conectores textuales en la redacción de textos argumentativos en los estudiantes del IPT México-Panamá y el Centro Educativo de Tortí (Doctoral dissertation, Universidad de Panamá).

Guevara,P.(2016).Elestadodelarteenlainvestigación:¿análisisdelosconocimientosacumuladosoindagaciónpornuevossentidos?,RevistaFolios.(44),165-179.http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n44/n44a11.pdf

Hall, Beatriz, & López, María Isabel. (2011). Discurso académico: manuales universitarios y prácticas pedagógicas. Literatura y lingüística, (23), 167-192. https://dx.doi.org/10.4067/S0716-58112011000100010

Hernández Salazar, P. (2013). El fenómeno usuarios de la información desde un enfoque cognitivo. Investigación bibliotecológica, 27(61), 107-131

López Sánchez, P. A. (2014). ESTRATEGIAS DIDÁCTICAS PARA LA ENSEÑANZA DE LA ESCRITURA. Revista Torreón Universitario, (6). Recuperado a partir dehttp://www.revistasnicaragua.net.ni/index.php/torreon/article/view/1104

Manrique Espinoza, N. M., & Pomacarhua Mendoza, J. (2017). La técnica del collage en la expresión escrita de los estudiantes de la Institución Educativa N° 36003 Santa Ana Huancavelica, 2016.

Montes de Oca Recio, Nancy, & Machado Ramírez, Evelio F. (2011). Estrategias docentes y métodos de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Humanidades Médicas, 11(3), 475-488. Recuperado en 11 de abril de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202011000300005&lng=es&tlng=es

Procel, G. (7 de enero de 2015). Estrategias didácticas para corregir la descalcaría en el proceso de aprendizaje en el área de matemática de los niños y niñas de segundo grado del subnivel básica elemental, de la unidad educativa Graciela Atarihuana de cueva, del cantón...

Loja: Universidad Nacional de Loja. Obtenido de rediseño de estrategias y técnicas didácticas.

Quispe Alva, M. (2018). Aplicación del taller “valoro mis escritos” utilizando estrategias didácticas para favorecer la redacción de textos argumentativos en las estudiantes del VII ciclo de la universidad el Ángeles de Chimbote, filial Chacas en la provincia Asunción, región Áncash–Perú, año académico 2018.

Sánchez Díaz, M. J., & Flores López, E. I. (2020). Uso de sinónimos para la reescritura de cuentos nicaragüenses con estudiantes de séptimo grado basado en el Modelo de Aprendizaje por Esquema (Doctoral dissertation, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua).https://repositorio.unan.edu.ni/13652/1/

Silva, M. V. Ñ., & Valdez, G. R. L. (2017). Nivel de redacción de textos académicos de estudiantes ingresantes a la universidad. Opción, 33(84), 791-817.

Spychala, M. (2014).El enfoque cognitivo y los modelos de procesamiento de la información. Universidad Adam Mickiewicz, Poznan, Polonia. Polonia. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/25/25_0923.pdf

Valenzuela, Á. La metacognición en los procesos de lectura y escritura académica: ¿qué nos dice la literatura?. Leng. [online]. 2018, vol.46, n.1, pp.69-93. ISSN 0120-3479. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v46i1.6197

Velandia, N. A., & Romero, R. F. (2011). Aporte de la obra de Piaget a la comprensión de problemas educativos: su posible explicación del aprendizaje. Revista colombiana de educación, (60), 93-105.

Viñoles, M. A. (2013). Conductismo y constructivismo: modelos pedagógicos con argumentos en la educación comparada. Consejo de Redacción, 2(3), 7.

Published

01-09-2021

How to Cite

Flores López, E. I. (2021). State of the art of research on didactics of written language in argumentative texts. Revista Lengua Y Literatura, 7(2), 38–51. Retrieved from https://revistas.unan.edu.ni/index.php/RLL/article/view/2713

Issue

Section

Didáctica

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.