Competency-based teaching and quality of learning in Agroindustrial Engineering (UNAN - CUR Chontales )
DOI:
https://doi.org/10.5377/rtu.v13i37.18153Keywords:
Teaching-learning strategies, Competencies, Quality of learning, Agroindustrial EngineeringAbstract
The purpose of this research study is to analyze the impact of competency-based teaching on the quality of learning of students of Agroindustrial Engineering at the Regional University Center of Chontales, UNAN-MANAGUA, carried out in the first and part of the second semester of 2023. The methodology used is a quantitative, non-experimental, cross-sectional study, with a correlational scope, since it examines the relationship between teaching-learning strategies based on competencies and the quality of learning in Agroindustrial Engineering, supported by documentary and field research. The population is composed of 5 teachers, including 3 staff and 2 hourly teachers. Data were collected through surveys and are presented in tables and figures, with frequencies translated into percentages to represent student responses. The findings reveal the need to improve infrastructure and teacher training in the Agroindustrial Engineering program at UNAN-CUR Chontales and highlight the effectiveness of active methodologies and ICT in student learning.
Downloads
References
Barriga Arceo, F. D., & Hernández Rojas, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (Segunda ed.). México, D.F.: McGraw-Hill.
Biggs, J. (2006). Calidad del aprendizaje universitario (Segunda ed.). Madrid: Narcea, S.A. de ediciones.
Bodero Delgado, H. (2014). El impacto de la calidad educativa. Dialnet, 4(1). Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5042937
Camilloni, A., Celman, S., Litwin, E., & Palou, M. d. (1998). La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo. Buenos Aires: PAIDÓS.
Carrascal , T. N., & Sierra , P. I. (2011). Contexto de enseñanza y calidad del aprendizaje. Factores críticos en educación superior. Montería-Colombia: Fondo editorial Universidad de Córdoba.
Castañeda, M., & Castro Rubilar, F. (2012). Instrumentos para evaluar el currículum formal en carreras pedagógicas. Panorama, VI(10), 71 - 85. Recuperado el 3 de Agosto de 2015, de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4780122
Chiavenato, I. (2020). Gestión del Talento Humano. McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES, S.A. de C.V.
CSUCA. (2018). Marco de cualificaciones para la educaicón superior centroamericana (MCESCA): resultados de aprendizaje esperados para los niveles técnico superior universitario, bachillerato universitario, licenciatura, maestría y doctorado. CSUCA.
Elola, N., & Toranzos, L. (2000). Evaluación Educativa. Una aproximación conceptual. -, 1-12.
Escobar, J. (2007). Evaluación de Aprendizajes. Un asunto vital en la educación superior. Revista Lasallista de Investigación, IV(2), 50-58. Recuperado el 22 de Agosto de 2015, de http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=e7bd0fb5-1a43-4045-b74d-c033dfd3a24f%40sessionmgr112&vid=6&hid=101
Gil, J. (2012). La evaluación del aprendizaje en la universidad según la experiencia de los estudiantes. Estudios sobre educación, XXII, 133-153. Recuperado el 17 de Agosto de 2015, de http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=a239f078-3eac-46e1-a6be-871a1a08019c%40sessionmgr4001&vid=5&hid=4104
González, M. (2000). La Evaluación del Aprendizaje: Tendencias y Reflexión Crítica. Revista Cubana de Educación Superior, I(15), 85-96. Recuperado el 29 de Agosto de 20015, de http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol15_1_01/ems10101.pdf
Gutiérrez Pulido, H. (2014). Calidad y productividad. McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES, S.A. de C.V.
Hamodi, C., López, V., & López, A. (2015). Medios, técnicas e instrumentos de evaluación formativa y compartida del aprendizaje en educación superior. Perfiles Educativos, XXXVII(147), 146-161. Recuperado el 1 de Septiembre de 2015, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13233749009
Johnson, A. (2020). Cconceptos de calidad en la gestión empresarial. Editorial Académica.
Kirby, D. A. (1984). Las estrategias de aprendizaje en la Educación formal: enseñar a pensar y sobre el pensar. s.n.
Mora, A. I. (2004). La Evaluación Educativa: Concepto, Períodos y Modelos. Actualidades Investigativas en Educación, 1-28.
Oviedo, P. E. (2015). Estrategias para la enseñanza y el aprendizaje en la educación superior (Primera ed.). Universidad de la Salle.
Paucar Miranda, P. (2015). Estrategias de aprendizaje, motivación para el estudio y comprensión lectora en estudiantes de la Facultad de Educación de la UNMSM. Lima - Perú: Facultad de Psicología.
Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2006). Motivación en contextos educativos. Teoría, investigación y aplicaciones (2a. ed. ed.). Madrid: PEARSON EDUCACIÓN, S.A.
Rodríguez, G., & Ibarra, M. (2011). e-Evaluación orientada al e-aprendizaje estratégico en educación superior. Madrid: Narcea.
Rodríguez, T., Reyes, M., & Peña, J. (2009). Aproximación a un modelo para evaluar el currículo de la UPEL a partir de una propuesta de estructura curricular. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación(1), 161. Recuperado el 7 de Agosto de 2015, de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3175957
Schunk, D. H. (2012). Teorías del Aprendizaje. Una perspectiva educativa (Sexta ed.). México: Pearson Educación.
Tejedor, F., & García, A. (2010). Evaluación del desempeño docente. Revista Española de Pedagogía, 439-459.
Tenbrink, T. (2006). Evaluación. Guía práctica para profesores (Octava ed.). Madrid, España: Narcea, S.A. de ediciones.
UNAN-MANAGUA. (2021). Diseño curricular para desarrollar competencias en la UNAN-MANAGUA. Managua, Nicaragua: UNAN-MANAGUA. Recuperado el 25 de Septiembre de 2023
UNAN-MANAGUA. (2021). Documento Curricular de Agroindustria.
UNESCO. (2015). Revisión de la Educación para Todos en el Marco de la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible: Informe de GEM 2015/2016. UNESCO Publishing.
Universidad de Las Américas (UDLA). (2015). Guía de métodos y estrategias de enseñanza y aprendizaje. UDLA.
Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. (2020). Eje Introducción a los desempeños ciudadanos y profesionales. UNAN - MANAGUA, Dirección de Docencia de Grado, Managua.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 National Autonomous University of Nicaragua, Managua

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors who publish in this journal agree to the following terms.
- The author or authors of the articles, essays or research grant the National Autonomous University of Nicaragua, Managua (UNAN-Managua) the editing rights (copyright) of the submitted work, therefore the University has the exclusive right to publish the article for the entire copyright period.
- These copyrights/authors authorize Torreón Universitario Magazine and the University to edit and disseminate/publish the article in said Magazine, including printed and electronic reproduction, storage, retrieval and any other type of publication, and sources of secondary information as services. of summaries and databases, they also empower it to protect the article against unauthorized use for dissemination by printed or electronic media (PDF, HTML, EPUB, XML or others).
License for use of content
The magazine uses the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
Under this statement:
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. It can be copied, distributed and transmitted publicly as long as the author and source are cited (Revista Torreón Universitario), it should not be modified or used for any commercial purpose. The full license can be found at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.