COVID-19: actions to mitigate negative emotions from learning environments

Authors

  • Harly Onelly Stynze Gómez Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. Facultad de Educación e Idiomas

Keywords:

COVID-19, emotional effects, mental effects, psychosocial effects

Abstract

This article is made from the investigation in several research studies in: China, Mexico, Spain and the United Kingdom mainly. The results of these writings point to the effects caused by Covid-19 from various psychosocial spheres that lead to negative effects that manifest themselves in anxiety, depression, stress and fear from the young to the elderly. According to several experts, mental and emotional health problems have not been addressed, with the rigor they deserve, as important issues in the process of change or adaptation in learning environments.

Considering our sphere of professional action, we focus on an approach to how the pandemic has psychosocially affected university students and the possible consequences that may be generated, both from the present in their personal life and in the future in their working life, actions are carried out that They can contribute to coping with the psychosocial effects from learning environments, be they face-to-face, virtual or mixed, in the search to avoid the desertion of university students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bührle, C. (2004). Thomas Hobbes: sobre el miedo. Revista de filosofía y teoría política, (35), 25-37. Recuperado de: https://www.rfytp.fahce.unlp.edu.ar/article/view/RFyTPn35a06/pdf

Cedeño, N., Cuenca, M., Mojica, Á, y Portillo, M. (2020). Afrontamiento del COVID-19: estrés, miedo, ansiedad y depresión. Enfermería Investiga, 5(3), 63-70. Recuperado de https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/enfi/article/view/913/858

Choi, E., Hui, B., y Wan, E. (2020). Depression and anxiety in Hong Kong during COVID-19. International journal of environmental research and public health, 17(10), 3740. Recuperado de https://www.mdpi.com/1660-4601/17/10/3740/pdf

Cobo-Rendón, R., Vega-Valenzuela, A. y García-Álvarez, D. (2020). Consideraciones institucionales sobre la Salud Mental en estudiantes universitarios durante la pandemia de Covid-19. CienciAmérica, 9(2), 277-284. Recuperado de http://cienciamerica.uti.edu.ec/openjournal/index.php/uti/article/view/322/566

García-Peñalvo, F. J. (2020). El sistema universitario ante la COVID-19: Corto, medio y largo plazo. Recuperado de : https://repositorio.grial.eu/bitstream/grial/2008/1/Elsistema universitario ante la COVID.pdf

García-Peñalvo, F. J., Abella-García, V., Corell, A. y Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Recuperado de: https://repositorio.grial.eu/bitstream/grial/2010/1/a12.pdf

Huarcaya-Victoria, J. (2020). Consideraciones sobre la salud mental en la pandemia de COVID-19. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 37(2). Recuperado de: https://rpmesp.ins.gob.pe/index.php/rpmesp/article/view/5419/3537#

Lazarus, R. (2000). Estrés y emoción. Manejo e implicaciones en nuestra salud. Bilbao: Desclée de Brouwer. Recuperado de: https://www.edesclee.com/img/cms/pdfs/9788433015235.pdf

Lloyd, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19. Recuperado de http://132.248.192.241:8080/jspui/bitstream/IISUE_UNAM/546/1/LloydM_2020_Desigualdades_educativas.pdf

Lozano-Díaz, A., Fernández-Prados, J., Canosa, V., y Martínez, A. (2020). Impactos del confinamiento por el COVID-19 entre universitarios: Satisfacción Vital, Resiliencia y Capital Social Online. International Journal of Sociology of Education, 79-104. Recuperado de https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/rise/article/view/5925/3119

Lozano-Vargas, A. (2020). Impacto de la epidemia del Coronavirus (COVID-19) en la salud mental del personal de salud y en la población general de China. Revista de Neuro-Psiquiatría, 83(1), 51-56. http://www.scielo.org.pe/pdf/rnp/v83n1/1609-7394-rnp-83-01-51.pdf

Mejia, C., Sancho, A., Alarcon, J., Valero, L., López, V., Villanueva, E. y Gonzales, J. (2020). Factores asociados al fatalismo ante la COVID-19 en 20 ciudades del Perú en marzo 2020. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 19(2), 8. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7414178

Ozamiz-Etxebarria, N., Dosil-Santamaria, M., Picaza-Gorrochategui, M., y Idoiaga-Mondragon, N. (2020). Niveles de estrés, ansiedad y depresión en la primera fase del brote del COVID-19 en una muestra recogida en el norte de España. Cadernos de Saúde Pública, 36, e00054020. Recuperado de https://www.scielosp.org/article/csp/2020.v36n4/e00054020/es/

Pedró, F. (2020). COVID-19 y educación superior en América Latina y el Caribe: efectos, impactos y recomendaciones políticas. Análisis Carolina, (36). Recuperado de https://www.fundacioncarolina.es/wp-content/uploads/2020/06/AC-36.-2020.pdf

Pfefferbaum, B. y North, C. (2020). Mental health and the Covid-19 pandemic. New England Journal of Medicine. Recuperado de https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMp2008017

Requena, E. (2000). Trastornos del estado de ánimo. Slßooks, 495. Recuperado de https://www.academia.edu/download/57906035/360420376-Manual-de-Psicopatologia-Clinica-Jarne-y-Talarn-1-pdf.pdf#page=466

Rosario-Rodríguez, A., González-Rivera, J. A., Cruz-Santos, A. y Rodríguez-Ríos, L. (2020). Demandas Tecnológicas, Académicas y Psicológicas en Estudiantes Universitarios durante la Pandemia por COVID-19. Revista Caribeña de Psicología, 176-185. Recuperado de https://revistacaribenadepsicologia.com/index.php/rcp/article/view/4915/4347

Sierra, J., Ortega, V. y Zubeidat, I. (2003). Ansiedad, angustia y estrés: tres conceptos a diferenciar. Revista mal-estar e subjetividade, 3(1), 10-59.

Villanueva, Lidón, Prado, Vicente, González, Remedios y Montoya, Inmaculada (2014). Conciencia emocional, estados de ánimo e indicadores de ajuste individual y social en niños de 8-12 años. Anales de Psicología, 30(2),772-780.[fecha de Consulta 17 de Marzo de 2021]. ISSN: 0212-9728. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=167/16731188040

Published

16-06-2021

How to Cite

Stynze Gómez, H. O. . (2021). COVID-19: actions to mitigate negative emotions from learning environments. Revista Torreón Universitario, 10(28), 61–69. Retrieved from https://revistas.unan.edu.ni/index.php/Torreon/article/view/3103

Issue

Section

Education

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.