La Particularización y el Polimorfismo en Educación, las otras caras de un mismo proceso: Síntesis, comentarios y crítica a los estudios de Daniel Tröhler y Elsie Rockwell
Abstract
En las dos o tres décadas pasadas, hemos sido testigos del proceso de asimilación mundial de los diferentes sistemas educativos nacionales, promovido por organizaciones internacionales como el
Banco Mundial o el Fondo Monetario Internacional, que han invertido millones de dólares en los sistemas escolares de los países más pobres. Los efectos de esta gobernación global educativa son bastante tangibles: estandarización de las estructuras de organización educativa en los países (políticas, currículum, formación docente, orientados al “crecimiento y desarrollo económico”, etc.)
Este proceso ha sido criticado, y se acusa a los que diseñan las políticas educativas de ser las marionetas de cuerda de la economía global, reduciendo a los estudiantes a los resultados medibles. Además, se señala la diseminación global de ideales, objetivos y medios reformadores de las estructuras formales ―en otras palabras, a dimensiones políticas― y apenas transformar las actividades internas de la educación, como la enseñanza en el aula. En ese nivel resalta la falta de armonía entre los sistemas occidentales, no obstante, el proceso de estandarización es atractivo en el mundo globalizado.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 National Autonomous University of Nicaragua, Managua
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors who publish in this journal agree to the following terms.
- The author or authors of the articles, essays or research grant the National Autonomous University of Nicaragua, Managua (UNAN-Managua) the editing rights (copyright) of the submitted work, therefore the University has the exclusive right to publish the article for the entire copyright period.
- These copyrights/authors authorize Torreón Universitario Magazine and the University to edit and disseminate/publish the article in said Magazine, including printed and electronic reproduction, storage, retrieval and any other type of publication, and sources of secondary information as services. of summaries and databases, they also empower it to protect the article against unauthorized use for dissemination by printed or electronic media (PDF, HTML, EPUB, XML or others).
License for use of content
The magazine uses the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
Under this statement:
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. It can be copied, distributed and transmitted publicly as long as the author and source are cited (Revista Torreón Universitario), it should not be modified or used for any commercial purpose. The full license can be found at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.