Consideraciones Epistemológicas para una Educación Inclusiva más oportuna: la necesidad de un nuevo paradigma epistémico
Abstract
Este documento analiza las problemáticas fundacionales del enfoque de educación inclusiva y sus repercusiones, en la consolidación de un enfoque de Educación Para Todos (E.P.T.). Se reconoce el desplazamiento de una matriz epistémica del tipo trans-ontológica por sobre los desafíos fundacionales que cruzan la ciencia educativa en general en el marco de la post-modernidad.
Inicialmente, se identifica, mediante una observación reflexiva, la transformación de ciertas necesidades sociales y su eficacia simbólica, develando la urgencia de contribuir a sentar las condiciones epistémicas y extra epistémicas más coherentes con los desafíos de asumir la heterogeneidad como parte de un enfoque legitimador de la totalidad humana. Se concluye reconociendo la existencia de un estatus científico hibrido e impreciso en la materia, apuntando a refundar aquellas visiones fundacionales que lo sostienen y evaluando los límites y las limitaciones de aquellos apriorismos en la construcción de saberes pedagógicos oportunos respecto de los desafíos del nuevo siglo.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree to the following terms.
- The author or authors of the articles, essays or research grant the National Autonomous University of Nicaragua, Managua (UNAN-Managua) the editing rights (copyright) of the submitted work, therefore the University has the exclusive right to publish the article for the entire copyright period.
- These copyrights/authors authorize Torreón Universitario Magazine and the University to edit and disseminate/publish the article in said Magazine, including printed and electronic reproduction, storage, retrieval and any other type of publication, and sources of secondary information as services. of summaries and databases, they also empower it to protect the article against unauthorized use for dissemination by printed or electronic media (PDF, HTML, EPUB, XML or others).
License for use of content
The magazine uses the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
Under this statement:
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. It can be copied, distributed and transmitted publicly as long as the author and source are cited (Revista Torreón Universitario), it should not be modified or used for any commercial purpose. The full license can be found at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.