Marketing strategies for customer loyalty in three supermarkets in 2024, located in the city of Estelí, Nicaragua

Authors

  • Xochil Yukary Escorcia Rodríguez Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. Centro Universitario Regional de Estelí. UNAN-Mangua/CUR-Estelí, Nicaragua , Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. Centro Universitario Regional de Estelí. UNAN-Mangua/CUR-Estelí, Nicaragua https://orcid.org/0009-0003-6028-7437 (unauthenticated)
  • Karla Vanessa Garmendia Olivas Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. Centro Universitario Regional de Estelí. UNAN-Mangua/CUR-Estelí, Nicaragua , Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. Centro Universitario Regional de Estelí. UNAN-Mangua/CUR-Estelí, Nicaragua https://orcid.org/0009-0000-5471-375X (unauthenticated)
  • Priscila Sarai Rivas Hurtado Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. Centro Universitario Regional de Estelí. UNAN-Mangua/CUR-Estelí, Nicaragua , Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. Centro Universitario Regional de Estelí. UNAN-Mangua/CUR-Estelí, Nicaragua https://orcid.org/0009-0009-0165-0463 (unauthenticated)
  • Beverly Castillo Herrera Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. Centro Universitario Regional de Estelí. UNAN-Mangua/CUR-Estelí, Nicaragua , Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. Centro Universitario Regional de Estelí. UNAN-Mangua/CUR-Estelí, Nicaragua https://orcid.org/0000-0002-9086-9388 (unauthenticated)

DOI:

https://doi.org/10.5377/esteli.v14i53.20329

Keywords:

Customers, marketing strategies, shopping experience, loyalty, supermarkets

Abstract

The objective of this research is to analyze the marketing strategies applied by Palí, Las Segovias and Del Hogar supermarkets located in the city of Estelí, and to propose strategies focused on improving their customer loyalty capacity. According to the object of study, it is an applied research and, from a philosophical approach, it is a quali-quantitative or mixed research. The study universe comprises three supermarkets dedicated to the commercialization of basic consumer goods and products in the city of Estelí. A total of 365 customer surveys and semi-structured interviews were conducted with managers, customers and staff of the supermarkets studied. The results showed that, although the supermarkets share general policies, each one adapts its organization and communication to adapt strategies to meet the needs of its customers and take advantage of internal strengths. Customers value promotions and service quality positively, demonstrating that personalized attention and quality are essential for customer loyalty. Strategies for improvement adapted to each supermarket studied are proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguagallo Pacha, S. C. (2019). Estudio de factibilidad para la creación de un supermercado en el Cantón La Libertad, provincia de Santa Elena. Universidad de Guayaquil, Facultad de Ciencias Administrativas. Guayaquil, Ecuador: Universidad de Guayaquil.

Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura (IICA). (2018). Manual 5: El mercado y la comercialización (Primera ed.). (IICA, Ed.) San José, San José, Costa Rica: Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura (IICA).

Grados, J. (2014). Reclutamiento: selección, contratación e inducción del personal (4ta Edición ed.). México D.F, Distrito Federal, México: Editorial El Manual Moderno, S.A.

Blanco García, C., Lobato Gómez, F., & Villagrá, F. (2013). Comunicación y atención al cliente (1ra Edición ed.). Madrid, Madrid, España: Macmilla Iberia, S.A.

Moya Espinosa, P. I. (2015). Introducción a la mercadotecnia (1ra Edición ed.). (P. I. Moya Espinosa, Ed.) Tunja, Bocayá, Colombia: Editorial UPTC.

Sánchez Orochena, K. G. (2004). Análisis de la demanda para una empresa dedicada a la comercialización de equipo de cómputo. Universidad de San Carlos de Guatemala, Facultad de Ingeniería. Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). Marketing (14ta Edición ed.). Naucalpan de Juárez: Pearson Educación.

Bravo Sanchez, M. M., & Guevara Goicochea, E. (2022). Instalación de un supermercado “La Alianza” S.A.C. en la provincia de Cutervo, Región Cajamarca en el año 2022. Instituto de Educación Superior Tecnológico Privado Peruano de Ciencias Empresariales “IPCE”. Cutervo-Cajamarca, Perú: Instituto de Educación Superior Tecnológico Privado Peruano de Ciencias Empresariales “IPCE”.

Published

25-04-2025

Issue

Section

ECONOMIC SCIENCES

How to Cite

Marketing strategies for customer loyalty in three supermarkets in 2024, located in the city of Estelí, Nicaragua. (2025). Revista Científica Estelí, 14(53), 89-111. https://doi.org/10.5377/esteli.v14i53.20329

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 > >>