Addressing alternative ideas held by biology students about energy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/esteli.v13i50.18478

Keywords:

Conceptual change, didactic strategies, alternative ideas

Abstract

The purpose of this work is to analyze the incidence of didactic strategies in the use of alternative ideas of first year Biology students of the Saturday shift of the National Autonomous University of Nicaragua (UNAN-Managua) on the concepts of energy. The research has a qualitative, descriptive, prospective and cross-sectional approach, where a questionnaire was applied as a pre-test and post-test to a sample of 33 students enrolled in the course of Introduction to Physics. The results indicate that the use of didactic strategies had a positive impact on the students’ learning, since they were able to modify to a great extent the alternative ideas they presented at the beginning of Unit III: Energy. In addition, they were able to understand the concept of energy and its properties from a scientific perspective. On the other hand, despite the instruction process there is a percentage of students who still manifest alternative ideas about energy, such as: Energy is created, energy is the capacity that a body has to do work, heat is energy, energy is lost, among others. This indicates that alternative ideas are resistant to change because they are deeply rooted in the individual.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bañas, C., Mellado, V., y Ruiz, C. (2004). Los libros de texto y las ideas alternativas sobre la energía del alumnado de primer ciclo de educación secundaria obligatoria. Cad. Bras. Ens. Fís., 21(3), 296 - 312. https://www.researchgate.net/publication/263889651_Los_libros_de_texto_y_las_ideas_alternativas_sobre_la_energia_del_alumnado_de_primer_ciclo_de_Educacion_Secundaria_Obligatoria

Bello, S. (2004). Ideas previas y cambioconceptual. Educación Química, 15(3), 210 - 217. http://www.revistas.unam.mx/index.php/req/article/view/66178/58089

Brenes, J., Mora, J., y Silva, J. (2020). Análisis de las ideas alternativas que poseen los estudiantes sobre la tercera ley de Newton, en décimo grado del Instituto Público Abraham Grimberg Villarroel, del municipio de Belén, Departamento de Rivas, durante el segundo semestre del año académico 2019 [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, UNAN – Managua]. Repositorio Institucional UNAN - Managua. https://repositorio.unan.edu.ni/12715/1/12715.pdf

de Canales, F., de Alvarado, E., y Pineda, E. (1994). Metodología de la Investigación: Manual para el desarrollo de personal de Salud (2da. ed.). Organización Panamericana de la Salud. https://iris.paho.org/handle/10665.2/3132?show=full

Gallo Águila, C. (2021). Estrategias didácticas y el rendimiento académico en los estudiantes de la Escuela de Ingeniería. Revista Peruana de Educación, 3(5), 37 - 48. https://revistarepe.org/index.php/repe/article/view/275/818

Gómez, R. (2017). Energía; usos y abusos del concepto en 4 de la E.S.O [Tesis de maestría, Universidad Internacional de la Rioja]. Repositorio de la Universidad Internacional de la Rioja. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/6066/GOMEZ%20MARTIN%2C%20RAUL.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación (6a . ed.). McGRAW-HILL.

Lúquez Díaz, S. (2017). Propuesta metodológica para la enseñanza del enfoque de Reducción de Riesgo de Desastre y Adaptación al Cambio Climático en la asignatura de Introducción a la Física [Tesis de Maestría, Universidad Centroamericana (UCA)/ no publicada].

Macías Medina, D. (2021). Estrategias didácticas lúdicas que favorecen la autonomía en el aula de niños con multidiscapacidad en el Instituto de Educación Especial del Norte [Tesis de Magister, Universidad Politécnica Salesiana]. Repositorio de la Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/20417/1/UPS-MSQ167.pdf

Muñoz, C. (2005). Ideas previas en el proceso de Aprendizaje de la historia. Caso: Estudiantes del primer año de secundaria, Chile. GEOENSEÑANZA, 10(2), 209 - 2018. http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/21016/articulo6.pdf;jsessionid=EDB57F0878CCCA845110554923ADDBB7?sequence=2

Palma, O., y Linares, M. (2020). Competencias Investigativas y su pertinencia en el desarrollo de una tesis Doctoral . REDINE, 12(1), 44 - 52. https://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/download/2410/1410/2418

Pichardo, C., Collado, L., y González, G. (2020). Propuesta didáctica innovadora que promueva el aprendizaje significativo del Movimiento Circular Uniforme en los estudiantes de 10mo grado “C” del Instituto Público del Poder Ciudadano Rigoberto López Pérez de Managua, durante el II semestre del año 2019 [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, UNAN-Managua]. Repositorio Institucional UNAN - Managua. https://repositorio.unan.edu.ni/12823/1/Cristiana%20de%20los%20Angeles%20Pichardo.pdf

Raya, E. (2010). Factores que intervienen en el aprendizaje. Revista digital para profesionales de la enseñanza, (7), 1 - 6. https://d3g4v0cf6ioz32.cloudfront.net/unila/BibliotecaRubricas/6e2c3bad_9582_4679_a698_9e0c0b48a6ed.pdf

Rubio, A. (2012). Unidad didáctica para la enseñanza del concepto de energía [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio de la Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/10811

Rocha, J., Miranda, M., y Suárez, P. (2013). La Enseñanza de la Energía desde una perspectiva innovadora, haciendo uso de la plataforma Virtual Moodle como recurso didáctico [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua].

Silva-Manrique, M., Herrera-Montero, J., y Carvajal-Martínez, R. (2021). Modelo de Estrategias Didácticas para promover el pensamiento superior. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 9091 - 9110. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/976/1327

Velásquez, S. (2012). Propuesta metodológica para la enseñanza del concepto de energía en los grados de educación media, fundamentada en el modelo de enseñanza para la compresión [Tesis de Magister en Enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales]. Repositorio de la Universidad Nacional de Colombia . https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/10403/43842731.pdf?sequence=1

Zapata, A. (2013). Enseñanza y aprendizaje del concepto de energía a través del desarrollo de una Unidad de Enseñanza Potencialmente Significativa, UEPS [Tesis de Magister en Enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales]. Repositorio de la Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/11905/21450102.2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

08-08-2024

Issue

Section

EDUCATION SCIENCES

How to Cite

Addressing alternative ideas held by biology students about energy. (2024). Revista Científica Estelí, 13(50), 136-158. https://doi.org/10.5377/esteli.v13i50.18478

Most read articles by the same author(s)