Relationship between teaching planning and written evaluation tests. UNAN-Managua, Nicaragua
DOI:
https://doi.org/10.5377/esteli.v13i49.17888Keywords:
Didactic planning, written tests, Bloom’s taxonomyAbstract
The purpose of this research is to determine the relationship between teacher planning and written evaluation tests, as well as the level of learning that is evaluated in each one of the items established in the written test, taking up the cognitive levels present in Bloom’s taxonomy. The research is qualitative in nature. It consisted of the study of 5 cases corresponding to teachers of the Department of Science Education of the National Autonomous University of Nicaragua, Managua (UNAN-Managua), who have taught the disciplines of Physics, Mathematics, Natural Sciences and Biology in the context of the 2016 plan (with a curricular approach by objectives) during one of the semesters of the year 2022, to whom a documentary review of their didactic planning and written tests was applied, in addition, a survey was applied in a complementary way. The results indicate that teachers in their didactic planning use diagnostic, formative and summative evaluation, and make use of written tests to evaluate students’ learning. On the other hand, the items most used by teachers are: False or true, multiple choice and essay (writing), which respond to the following levels of Bloom’s taxonomy: remembering, understanding, applying and analyzing.
Downloads
References
Adúriz Bravo, A., Gómez Galindo, A., Rodríguez Pineda, D., López Valentín, D., Jiménez Aleixandre, M., Izquierdo Aymerich, M., y Sanmartí Puig, N. (2011). Las ciencias naturales en educación básica: formación de ciudadanía para el siglo XXI (1a. ed). Secretaría de Educación Pública. http://www7.uc.cl/sw_educ/educacion/grecia/plano/html/pdfs/biblioteca/LIBROS/LIbroAgustin.pdf
Arribas, J. (2017). La evaluación de los aprendizajes. Problemas y soluciones. Profesorado, 21(4), 381-404. doi:https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i4.10061
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación (6a. ed.) McGRAW-HILL. https://uniclanet.unicla.edu.mx/assets/contenidos/254857_DOC_2023-03-01_18:46:18.pdf
Hernando, A. (2015). Viaje a la escuela del siglo XXI. Fundación Telefónica. https://publiadmin.fundaciontelefonica.com/index.php/publicaciones/add_descargas?tipo_fichero=pdf&idioma_fichero=es_es&title=Viaje+a+la+escuela+del+siglo+XXI&code=476&lang=es&file=viaje-interactivo-18-01-16.pdf
Jane, M. (2004). Evaluación del aprendizaje ¿Problema o herramienta? Revista de Estudios Sociales, 20, 93-98. https://www.researchgate.net/publication/28176668_Evaluacion_del_aprendizaje_problema_o_herramienta
Jarero Kumul, M., Aparicio Landa, E., & Sosa Moguel, L (2013). Pruebas escritas como estrategia de evaluación de aprendizajes matemáticos: un estudio de caso a nivel superior. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 16(2), 213-243. doi:https://doi.org/10.12802/relime.13.1623
Jiménez Padilla, H. (2012). Relación entre el desempeño profesional del docente y las competencias educativas adquiridas por el alumnado de la Universidad Marista de Guadalajara [Tesis doctoral, Universidad de Oviedo]. Repositorio Institucional de la Universidad de Oviedo. https://digibuo.uniovi.es/dspace/handle/10651/13194
Monje, C. (2011). Metodología de la investigación cualitativa y cuantitativa. Guía Didáctica. Neiva: Universidad Surcolombiana. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-la-investigacion.pdf
Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2021). GUÍA TÉCNICA PARA LA ELABORACIÓN DE LA PRUEBA ESCRITA DE APRENDIZAJES ESPERADOS, II PERIODO DEL CURSO LECTIVO 2021. Ministerio de Educación Pública [MEP]. https://lenguajevirtual.com/wp-content/uploads/2021/09/guia_tecnica_para_la_elaboracion_de_la_prueba_escrita_de_aprendizajes_esperados_final.pdf
Pérez, J. (2007). La evaluación como instrumento de mejora de la calidad del aprendizaje. Propuesta de intervención psicopedagógica para el aprendizaje del idioma inglés. Girona: Universitat de Girona. https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/4688/tjipm.pdf?sequence=5
Pérez, M., Enrique, J., Carbó, J., y González, M. (2017). La evaluación formativa en el proceso enseñanza aprendizaje. EDUMECENTRO, 9(3), 263-283. http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v9n3/edu17317.pdf
Riva, R. (2020). Guía del docente para elaborar pruebas escritas. https://www.administracion.usmp.edu.pe/wp-content/uploads/2020/06/Guía-del-docente-para-elaborar-pruebas-escritas-1.6.20.pdf
Sánchez, M. (2018). La evaluación del aprendizaje de los estudiantes ¿es realmente tan complicada? Revista Digital Universitaria, 19(6), 1-18. doi:http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2018.v19n6.a1
Stake, R. E. (2007). Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata. https://edmorata.es/wp- https://www.nelsonreyes.com.br/LIVRO%20STAKE.pdf
Vinas-Forcade, J., y Emery Bianco, C. (2015). Las consignas de pruebas escritas como herramienta de evaluación del desempeño docente. colmee. https://www.researchgate.net/publication/321491214_Las_consignas_de_pruebas_escritas_como_herramienta_de_evaluacion_del_desempeno_docente
Villarroel, V., Bruna, D., Bustos, C., Bruna, C., y Márquez, C. (2018). Análisis de pruebas escritas bajo los principios de la evaluación auténtica. Estudio comparativo entre carreras de la salud y otras carreras de dos universidades de la Región del Biobío. Rev Med Chile, 146, 46-52. https://www.scielo.cl/pdf/rmc/v146n1/0034-9887-rmc-146-01-0046.pdf
Yin, R. (1994). Investigación sobre estudio de casos. Diseño y métodos. Applied social research methods series, 5(2), 1-35. https://panel.inkuba.com/sites/2/archivos/YIN%20ROBERT%20.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica Estelí

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.