Didactic workshops on the use and management of software, programs and applications in a higher education context

Authors

  • Yesner Yancarlos Briones Rugama Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. Centro Universitario Regional de Estelí, UNAN-Managua/CUR-Estelí. Nicaragua , Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. Centro Universitario Regional de Estelí, UNAN-Managua/CUR-Estelí. Nicaragua https://orcid.org/0009-0008-4112-7784 (unauthenticated)

DOI:

https://doi.org/10.5377/multiensayos.v11i21.20082

Keywords:

Technological skills, higher education, software and applications, workshops, technology

Abstract

This argumentative essay examines the use of technology as a key factor in higher education as it enhances learning and develops students’ skills. The main objective is to propose a workshop structure on the use and management of Word, Excel, PowerPoint programs and applications in the Math Lab I component, as well as Canva and Google Classroom, as a resource used by students to present their activities. The results show that students have basic knowledge in this area, but lack the necessary skills and orientation to apply technology for educational purposes. The main challenges are the lack of access to personal computers and active methodologies, which limits the development of their digital competencies. As a solution, we offer the design of workshops aimed at developing the technological skills of the protagonists, which contributes to their professional growth and preparation for educational challenges directly in the skills for their future profession.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ander Egg, E. (2012). El taller, una alternativa de renovación pedagógica. Buenos Aires, Argentina : Magisterio del rio de la plata . Fonte: https://uacmtalleresliterarios.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/01/el-taller-una-alternativa-de-renovacion-pedagogica.pdf

Aponte Penso, R. (2015). El taller de Aprendizaje en la Educación Superior . 12. Fonte: https://revista.redipe.org

Comisión Nacional de Educación, N. (2024). Estrategia Nacional de Educación en todas sus Modalidades. Managua . Fonte: https://www.cnu.edu.ni/wp-content/uploads/2024/09/BoletinMensual-Estrategia-Nacional-Educacion-.pdf

Delgado García, B. (2020). El taller como Estrategia Metodológica. El taller como Estrategia Metodológica. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua UNAN-Managua , Managua . Fonte: https://repositorio.unan.edu.ni/15492/1/15492.pdf

Ergueta Quispe, E. (2018). Herramientas tecnológicas y plataformas virtuales aplicadas en la educación superior para mejorar la calidad de aprendizaje y cerrar brechas digitales en la UPEA. UPEA. Fonte: https://repositorio.umsa.bo/bitstream/handle/123456789/16945/TM281.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gilimas Siles, A., & Díaz Crespo, L. (2014). Fundamentación de talleres para las relaciones interdisciplinarias para la superación de los docentes de la educación superior. Archivo Académico de Gale , 19(1), 69. Fonte: https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE%7CA466940251&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=16094808&p=AONE&sw=w&userGroupName=anon%7Ee3eb2b06&aty=open-web-entry

Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional. (2024). pndh.gob.ni. Fonte: http://www.pndh.gob.ni/documentos/pndhActualizado/06_LINEAMIENTO_VI_(19jul21).pdf

Gonzales Arteaga, J. (2021). Influencia de herramientas virtuales en el desarrollo de competencias digitales en estudiantes de educación superior, Oxapampa, 2021. Repositorio de la Universidad César Vallejo, 3(10), 30. Fonte: https://hdl.handle.net/20.500.12692/71196

González Sáenz, G. (2016). Incidencia de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en Educación Superior. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua-UNAN-Managua . Fonte: https://repositorio.unan.edu.ni/4764/1/5901.pdf

Herrera Castrillo, C., & Córdoba López, M. (2024). Formación especial en Matemáticas Amigables . Fonte: https://doi.org/ 10.46219/rechiem.v16i1.143

Herrera Castrillo, C., & Hernández Muñoz, D. (2023). Aplicaciones del modelo heurístico “DONALD” en el Curso de Laboratorio de Matemática. Revista EducaT: Educación virtual, Innovación y Tecnologías, 4(2), 16. Fonte: https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/educat/article/view/7308/7180

López Falcón, A., & Ramos Serpa, G. (Diciembre de 2021). Revista Conrado, 17(S3), 26. Acesso em 05 de junio de 2024, disponível em https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2133

Rivas Salinas, A. (2019). “La Influencia del Cambio Social y las Tecnologías de la Información en la Política Educativa para la Educación Superior. Universidad Nacional Autonoma de Nicaragua-Managua . Fonte: https://repositorio.unan.edu.ni/12843/1/12843.pdf

Salgado Reyes, N. (2023). Uso de herramientas tecnológicas en la educación superior. Polo del Conocimiento , 8(4), 9. doi: 10.23857/pc.v8i4

Universidad Latina de Costa Rica . (09 de julio de 2020). ulatina. Fonte: https://www.ulatina.ac.cr/articulos/que-son-las-tic-y-para-que-sirven

Published

14-02-2025

Issue

Section

EDUCATION SCIENCES AND HUMANITIES

How to Cite

Didactic workshops on the use and management of software, programs and applications in a higher education context. (2025). Revista Multi-Ensayos, 11(21), 65-75. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v11i21.20082

Most read articles by the same author(s)