The importance of information management and its main contributions to human development
DOI:
https://doi.org/10.5377/raices.v8i16.19918Keywords:
Information management, information managers, llibrarians, human developmentAbstract
This work develops a brief analysis of the importance of information management and its main contributions to human development, carried out from the review of literature and documents on information services and information managers, based on the main guidelines of the International Federation of Library Associations and Libraries, the Sustainable Development Goals (SDGs) and the National Education Strategy in all its Modalities “Blessings and Victories 2024-2026. The results indicate that libraries and information services are dynamic institutions that connect people with local and global information resources, thus contributing to the human development of the person, family and community. The leading role of the manager is highlighted, and information management is
relevant to accompany the training process with relevance and quality. It is highlighted that information management and managers have a leading role, with the guarantee of these processes being relevant through the training of human talents with the skills required to respond to information requirements and contribute to the creation of new knowledge.
Downloads
References
Alonso-Arévalo, A. (2019). Makerspaces y bibliotecas: (ed.). Editorial UOC. https://elibro.net/es/ereader/unanmanagua/105396?page=44
Alonso -Arévalo, J. (2019). Makerspaces, espacios creativos en bibliotecas. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/151701/Espacios%20creativos%20en%20
bibliotecas5.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Carabantes Alarcón, D. (2015). La gestión de la información en la sociedad abierta: (ed.). Dextra Editorial. https://elibro.net/es/ereader/unanmanagua/122300?page=15
Chu, C.M., Chris Cunningham, J.R., Ji, J., Ortíz-Repiso Jiménez, V. , Slavic, A., Talavera Ibarra, A.M. & Zakaria,S. (2022). Directrices de la IFLA para programas de formación profesional en bibliotecología y ciencias de la información. https://repository.ifla.org/server/api/core/bitstreams/b8af0dc6-28e9-4048-b8cf-4742df14ee5b/content
Comisión Nacional de Educación, Nicaragua. (2024). Estrategia Nacional de Educación en todas sus modalidades “Bendiciones y victorias” 2024-2026.
Farmer, L. & Stricevic, I. (2011). El uso de la investigación para promover la alfabetización y la lectura en las bibliotecas: directrices para bibliotecarios. https://repository.ifla.org/server/api/core/bitstreams/eb85841b-6ab8-4952-8400-16a443338f1e/content
Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas (2008). Manifiesto IFLA / UNESCO por la Biblioteca multicultural. https://repository.ifla.org/server/api/core/bitstreams/783a355c-e9c1-41a8-ab18-ec8aeb3f7444/content
Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas (2011). Comunidades Multiculturales: Directrices para los Servicios Bibliotecarios Una Visión Global. https://repository.ifla.org/server/api/core/bitstreams/a043b299-1234-40f5-8511-7c756349e320/content
Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas (2014). Declaración de Lyon sobre el acceso a la información y el desarrollo. https://repository.ifla.org/server/api/core/bitstreams/75f7f39f-b263-4f89-b553-eeb16d08d29a/content
Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas (2018). Cómo las bibliotecas pueden contribuir a la sostenibilidad, 25 de septiembre de 2018.
https://repository.ifla.org/server/api/core/bitstreams/812e34bf-7f0d-497e-b6b1-900dc432aa6a/content
Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas (2018). El Manifiesto de la IFLA sobre Internet (versión del 2014). https://repository.ifla.org/server/api/core/bitstreams/84e7e703-2c17-4b75-a584-8706bc71fd1d/content
Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas (2019). Estrategia de la IFLA 2019-2024. https://repository.ifla.org/server/api/core/bitstreams/6147c47b-30f7-486c-b6c4-3a066635e087/content
Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas. (2020). Acceso y oportunidades para todos. Cómo contribuyen las bibliotecas a la Agenda 2030 de las Naciones Unidas. https://repository.ifla.org/bitstreams/64705d6a-8278-4fc4-8fce-9395bd52c5e3/download
Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas (2020). Manifiesto IFLA / UNESCO por la biblioteca multicultural - Kit para su implementación.
https://repository.ifla.org/server/api/core/bitstreams/78d30b80-10b8-47dc-8936-b823927ac014/content
Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas (2024). Estrategia de la IFLA 2024-2029. https://repository.ifla.org/server/api/core/bitstreams/0e1a-9f6f-b479-4169-ac7a-aa0735b29a07/content
Guerra, E., Neira, H., Díaz, J. L., & Patiño, J. (2021). Desarrollo de un sistema de gestión para la seguridad de la información basado en metodología de identificación y análisis de riesgo en bibliotecas universitarias. Información Tecnológica, 32(5), 145–156. https://doi.org/10.4067/S0718-07642021000500145
Instituto Internacional para la Educación Superior de América Latina y el Caribe [IESAL]. (2018). Plan de acción de la Conferencia Regional de la Educación Superior de América Latina y el Caribe (CRES) 2018-2028. Recuperado de https://www.iesal.unesco.org/2019/02/22/plan-de-accion-cres-2018-2028/
Moreiro-González, J.-A. (2023). Análisis de datos y gestión taxonómica en las actividades profesionales de la información. Anuario Think EPI, 17, 1–4. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2023.e17a18
Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas. Declaración de Santiago. https://www.ifla.org/ES/publications/node/81839
Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas (2013). Declaración de la IFLA sobre Bibliotecas y Desarrollo. https://www.ifla.org/taxonomy/term/528
Estudios Interdisciplinarios : La importancia de la gestión de la información y sus principales aportes al 76
desarrollo humano.
Organizaciones de las Naciones Unidas para la educación, la ciencia y la cultura. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe, Santiago. PDF.
Organizaciones de las Naciones Unidas para la educación, la ciencia y la cultura. (2020). Educación para el desarrollo sostenible. Hoja de ruta. https://shorturl.org/aNsGvyH
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.