How do we build a training model? The case of the 3D spiral +
DOI:
https://doi.org/10.5377/raices.v3i5.8810Keywords:
3D Spiral, Training Model, Educational Process, Popular Education, Educational MethodologyAbstract
This text tries to tell readers that when there is already a sense that guides the life of a researcher, communicator or educator, the options he takes in his field respond to what he already brings, without needing to make it explicit. The life trajectories of a person visibilize that which gives and that does not give sense to the actions of a person. Hence, turning them into a focus of study for themselves, is of interest, and helps to seek coherence between their discourse and their action. Based on the experience of building a training model, the author proposes readers to convert their own professional journeys into the focus of study and share them, explores the model concept, reviews the authors adventures in the construction of the training model in Spiral 3D + (Facts, moments and stretches) to extract learnings, and reflections in the way and relates the idea of Spiral with our roots.
Downloads
References
Bauman, Z. (2008). Tiempos Líquidos: Vivir una época de incertidumbre. (C. Corral Santos, Trad.) México:
Tusquets Editores.
Boff, L. (2013). O cuidado necessário (2da ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Capra, B. A. (Dirección). (1991). Mindwalk [Película].
Freire, P. (1968). Pedagogía del oprimido - Capítulo II.
Garavito Beltrán, L. A. (Dirección). (2014). Espiral de la Vida. Danza Colombiana. Trayecto Indígena. Pueblo Misak [Película]. Colombia: Señal Colombia. Recuperado el 10 de 03 de 2016, de https://www.youtube.com/watch?v=oMju06LnM6
Mayos, G. (s.f.). DAlembert. Pensamiento. (Colección Grandes Pensadores: Física). En R. Asesor de la edición: Andrés, DAlembert. Vida, pensamiento y obra (págs. 136-137). Planeta.
Modelling, Scientific. (Updated November 13 de 2011/2018,- Updated- 13 November 2018). Science Learning Hub (Pukap? Akoranga P?taiao). Obtenido de https://www.sciencelearn.org.nz/resources/575-scientific-modelling
Pérez Rocha, M. (5 de 05 de 2011). Rigor Académico, no rigidez escolar. La Jornada. Recuperado el 25 de 03 de 2019, de https://www.jornada.com.mx/2011/05/05/politica/023a1pol#
RAE, R. A. (2006). Diccionario Esencial de la Lengua Española. Madrid: Espasa Calpe.
Ulloa Forero, L. F., & Buriti, C. d. (2017). As Dinâmicas Comunitárias: um olhar para as comunidades desde o que as pessoas fazem na sua vida cotidiana. Campina Grande, Paraiba, Brasil: Instituto
Nacional do Semiárido, INSA. Recuperado el 12 de 10 de 2017, de https://portal.insa.gov.br/
acervo-livros/621-as-dinamicas-comunitarias-um-olhar-para-as-comunidades-desde-o-que-as-pessoas-
fazem-na-sua-vida-cotidiana
Ulloa Forero, L. F., Silva, C. R., Santos, S. A., & Perez-Marin, A. M. (2016). O Futureo: um método fundamentado
e convidativo para sonhar nosso futuro coletivo. Campina Grande, Paraíba, Brasil: Instituto Nacional do semiárido. Obtenido de https://portal.insa.gov.br/acervo-livros/190-futureo-um-metodo-fundamentado-e convidativo-para-sonhar-nosso-futuro-coletivo
Ulloa Forero, L., Perez-Marín, A., Rodriguez de Medeiros, G., & Medeiros de Araujo Silva, M. (2015.). Comunicação interpessoal entre pesquisadores: Momentos Sinérgicos. Campina Grande, Paraíba, Brasil: Instituto Nacional do Semiárido (INSA).
OTRAS PUBLICACIONES DE LUIS FELIPE ULLOA QUE ABONAN AL ENSAYO
Ulloa Forero, L. F. (2010). Siete pláticas sobre las organizaciones de desarrollo hoy. (1 ed.). Tegucigalpa, Honduras: Guaymuras. Recuperado el 20 de 04 de 2019.Específicamente:
De la responsabilidad y la corresponsabilidad en las intervenciones humanas (Sexta Plática (págs. 147-153).
Las organizaciones que entran en el juego del Desarrollo (Segunda plática). (págs. 37-60).
Ulloa Forero, L. F. (03 de 07 de 2012). De embaucamientos, embaucadores y embaucados en América Latina. Recuperado el 24 de 12 de 2017, de Scribd: https://es.scribd.com/document/33150612/Embaucamiento-y Embaucadores-en-America-latina-Luis-Felipe-Ulloa
Ulloa F, L. F. (Noviembre-Diciembre de 2001). Una propuesta para una revisión de experiencias de intervención apuntando a futuro (REI-F) construida desde la gente. 20p. (El guacal No.38, El Guis No 74 / SIMAS, Managua.