Who are they, where do they come from? Reasons to be a teacher in Nicaragua
DOI:
https://doi.org/10.5377/raices.v5i9.11980Keywords:
Initial Teacher Training, Educational Quality, Human Development, Motivation, Teacher TrainingAbstract
This article describes the findings generated in the Systematization carried out between 2019 and 2020 with students, who participated in the Process of Selection of candidates for Teacher Training in Normal Schools, convened by the Ministry of Education MINED and which was accompanied in the framework of the articulation of educational subsystems, by the National Autonomous University of Nicaragua, UNAN Managua, through the Vice President for Student Affairs VAE. The systematization exercise recovers reflections and experiences from the voice of its protagonists that allow documenting important lessons to strengthen Initial Teacher Training. In this case we focus and share one of the dimensions addressed in this task; the characterization and motivational factors of the student who applies to enter as a Normalist and graduate as a Teacher of Primary Education. Being Educational Quality a central objective and a challenge to move to paths of prosperity, opportunity and human development, the study rescues in the narrative of its actors, keys for reflection and joint action of the meaning that the income of a generation of Normalists with a vocation to effectively and positively impact quality education for girls and boys in our country.
Downloads
References
Arríen J. (2008). Referentes de impacto en la educación de Nicaragua, periodo 1950-2008. Revis¬ta Encuentro. Recuperado de http://repositorio.cnu.edu.ni/Record/RepoUCA319
Asamblea Nacional de Nicaragua (2006). Ley 582/2006, de 22 de marzo, General de Educación (La Gaceta de 3 de agosto). Recuperado de http://legislacion.asamblea.gob.ni/normaweb.nsf/ ($All)/B2FBC86E5FD975420625755B00765A99?OpenDocument
Fajardo Valerio J, (2020). Entrevista a Maestro Orden Ramírez Goyena y Orden de Independencia Cultural Rubén Darío. Jinotepe, Carazo.
FIDAMÉRICA – PREVAL, (2004) Guía metodológica - Sistematización de experiencias locales.
Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional GRUN. Nicaragua, El Pueblo Presidente, 2012.
Importante Reglamento de Escuelas Normales de Nicaragua, Aprobado el 1° de Julio de 1959 Publicado en la Gaceta No. 169 y 170 del 29 y 30 de Julio de 1959.
Mendoza Marenco A. (2006). La formación de Maestros y Maestras de Educación Primaria en el periodo 50-79 en las Escuelas Normales Nicaragüenses, Universidad y Ciencia Vol. 2, (Núm. 3) pp. 22-24 Recuperado de https://revistauniversidadyciencia.unan.edu.ni/
MINED (2011). Normativa de Formación Inicial Docente para Cursos Regulares y de Profesion¬alización de Escuelas Normales Públicas, Subvencionadas y Privadas del país. Recuperado de www. mined.gob.ni
Ministerio de Educación, MINED. Plan de Educación 2017/2021 (PdE) Calidad Educativa y For¬mación Integral con Protagonismo de la Comunidad Educativa, 2017.
Ministerio de Educación. (2017). Evolución del pensamiento pedagógico en Nicaragua. (s/d). Recuperado de https://www.mined.gob.ni/biblioteca/wp-content/uploads/2018/07/Evolu¬cion-del-Pensamiento-Pedalogico-en-Nic. Final.pdf
Ministerio de Instrucción Pública (17 de septiembre, 1895). Se establece una escuela normal para indios, publicada en Diario de Nicaragua, órgano de gobierno-256.recuperado de http://memoria centroamericana.ihnca.edu.ni/index.php?id=251&tx_ttnews%5Btt_news%5D=821&cHash=ff-da06a356666b1f050b84dd7fc1140e
Mora S. (2016). ¡Que todos se levanten!. Managua, Nicaragua: Fondo Cultural, CARUNA R. L. Darío y Sandino Olivares C. (2003). Informe sobre las universidades pedagógicas y formación docente en Nicara¬gua. Recuperado de www.oei.es
Portugal. M. (2017). Escuelas Normales. Historia (s/r) Recuperado de https://profesionaliza cion2017.files.wordpress.com/2017/05/escuelas-normales-2017.pdf
PROCASUR (2012) Mapeo y la Sistematización de experiencias en el marco de Rutas de Aprendizaje fundamentos y etapas generales, Chile.
Reglamento de las escuelas normales de Nicaragua. Decreto No. 8 de 18 de diciembre de 1968. Publicado en La Gaceta No. 24, 25, 26,27 del 29 al 31 de enero y 01 de febrero de 1969.
Reyes Altamirano (2013). El principio de la Educación Inclusiva de la Niñez con discapacidad en la actual política nicaragüense de Formación Docente Inicial impartida en los cursos regulares de las Escuelas Normales Estatales (tesis de Maestría). Universidad Nacional de Ingeniería, UNI Nicaragua.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 UNAN-Managua

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.