La estrategia virtual de la Revista Raíces: promoviendo la lectura, innovando los procesos editoriales

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/raices.v1i2.5863

Keywords:

Virtual Strategy, altermetrics, social networks, promoting reading.

Abstract

As an alternative response to the hegemonic mechanism of privatization of knowledge worldwide, from Latin America and other parts of the world, the production of indexed scientific journals of open access in national and regional portals are being promoted. To reach an increasingly wide audience of Raices readers (not only specialized), a virtual strategy has been implemented that has allowed this journal to grow, increasing the number of visits to the website (from 629 visits on 03/14/2017 we have reached 3.531 visits on 09/29/2017) and the number of downloads of scientific articles (from 516 downloaded articles as of 04/04/2017 to 1253 downloaded articles as of 09/25/2017, with monthly increases of 30%). The quantitative data allows to confirm that social networks are essential to the conversion of followers into readers, and to publish the editorial initiative and its content beyond national borders. From the Revistas Facebook fan page, weve analyzed readers profiles, their origins, the schedules of connectivity and the performance of the publications in terms of people reached directly and indirectly. From the website where the Revista is hosted, the number of visits and the number of downloads of articles have been analyzed periodically. The monitoring of the metrics generated in the OJS platform and the Facebook fan page have been essential to the results to understand who our readers are and what their preferences are, at the same time, the allow us to improve the quality and relevance of our proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cecilia María Teresa Costa, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua - Managua

    Licenciada en Letras en Italia (2004). Becada por la Universidad de Turín, donde consiguió su doctorado con una tesis en Antropología de la Educación, fruto de tres años de trabajo de campo y vivencia en un barrio marginal con jóvenes migrantes, refugiados y familias en riesgo (2004-2007). Ha coordinado proyectos educativos orientados a la integración de niños con discapacidad y a la alfabetización de niños extranjeros y gitanos. Líder sindical del movimiento de los maestros en lucha contra la privatización de la educación pública italiana.
    Apasionada de literatura y cine documental, ha profundizado sus conocimientos sobre revisión textual, edición y publicación de textos en Cuba (2012).
    Editora de la revista Raíces, actualmente trabaja como docente-investigadora en el Departamento de Antropología Social de la UNAN-Managua. En el ámbito de la etnografía de la educación, ha publicado un libro y varios capítulos en obras colectivas en italiano, inglés y español. Es miembro del Comité de Editores de la UNAN-Managua

References

Bornmann, L. (2014) On the function of university rankings. Journal of the Association for Information Science and Technology vol. 65, n. 2, pp. 428-429. http://dx.doi.org/10.1002/ asi.23019

Chavarro, D., Ràfols I. (3 de enero 2018). La evaluación de la investigación basada en revistas margina a regiones como América Latina y sus temas más relevantes. Recuperado de: http://blogs.lse.ac.uk/latamcaribbean/2018/01/03/la-evaluacion-de-la-investigacion-basada-en-revistas-margina-a-regiones-como-america-latina-y-sus-temas-mas-relevantes/

Henríquez, H. O. (2004). Visibilidad: el reto de las revistas científicas latinoamericanas. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (43), 162-168. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31004311

Romero-Rodríguez L. (30 de enero 2018). Criterios de calidad de las publicaciones. Comunicar´-Escuela de Autores. Recupe- rado de

https://comunicarautores.com/2018/01/30/criterios-de-calidad-de-las-publicaciones/

Rodríguez-Yunta, L. (2014). Indicadores bibliométricos sobre revistas: más allá de los índices de citas. In XI Seminario Hispano-Mexicano de Investigación en Bibliotecología y Documentación: La información y sus contextos en el cambio social, Ciudad de México, 23-25 de abril de 2014. [Conference paper]. Disponible en: http://eprints.rclis.org/23165/

Torre I. (30 de enero 2008). Instan a investigadores a publicar en revistas de acceso abierto. Boletín No. 41 del Foro Consultivo, Científico, Tecnológico. http://foroconsultivo.org.mx/FCCyT/boletines-de-prensa/instan-investigadores-publicar-en-revistas-de-acceso-abierto

Vasen F., Lujano Vilchis I. (2017). Sistemas nacionales de clasificación de revistas científicas en América Latina: tendencias recientes e implicaciones para la evaluación académica en ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales Año XII, núm. 231, pp. 199-228

Published

27-03-2018

Issue

Section

Innovation Spaces

How to Cite

La estrategia virtual de la Revista Raíces: promoviendo la lectura, innovando los procesos editoriales. (2018). Raíces: Revista De Ciencias Sociales Y Políticas, 92-97. https://doi.org/10.5377/raices.v1i2.5863

Most read articles by the same author(s)