Model for the continuity of graduate education in postgraduate training: UNAN-Managua
Keywords:
model, integration, skills training, research, extensionAbstract
The continuity of postgraduate undergraduate training has the goal of integrating university training, research and extension processes in a coherent sequence, of greater scope and continuity of skills from undergraduate to postgraduate, which allows the linkage and effective development of lines of research at both levels. Therefore, to achieve this, a constructive, recursive, systematic work methodology and inclusive participation of the actors involved is necessary.
To do this, the construction of a model for the continuity of undergraduate and graduate training explains how undergraduate and graduate training can be linked is based on different foundations. Among these are: the methodology to build theoretical models, the country's legal framework, the mission, vision and values of the institution of higher education, as well as concepts and theories related to curricular models that favor the integral development of learning, of research and extension processes.
The different levels of integration (level of integration in the undergraduate degree, level of integration in the integrating axis, research projects (intervention) and level of integration and link with postgraduate degrees), give coherence to the continuity process in which the they link training, research and extension. However, the model is finally materialized in a series of actions that culminate in the improvement of the training of postgraduate programs, taking as a basis the model to develop competencies.
Downloads
References
Aznar, F. (9 de agosto de 2017). Repensar el liderazgo estratégico. La visión -5ª-. Instituto Español de Estudios Estratégicos. N°. 42/17. p. 1-17.
Borrero, A. (1982). “La interdisciplinariedad”. Simposio Permanente sobre la Universidad. Primer Seminario General. Bogotá.
Bueno. E. et al. (1996). Dirección Estratégica de la Empresa. Metodología, Técnicas y Casos. Pirámide S. A.
Campbell, A. (1997). Mission Statements. Long Range Planning, Vol. 30, N°6, p.931.
Consejo Superior Universitario Centroamericano (CSUCA). (2018). Marco de Cualificaciones para la Educación Superior Centroamericana (MCESCA): resultados de aprendizaje esperados para los niveles técnico superior universitario, bachillerato universitario, licenciatura, maestría y doctorado. Serviprensa.
De Armas, R. (2020). Recomendaciones para la planificación estratégica en UNAN-Managua. Manuscrito.
Fontaines – Ruiz, T. y Martínez, J. (2015). Complejidad, epistemología y multirreferencialidad. Universidad Técnica de Machala.
García, S. y Dolan, S. (1997). La Dirección por Valores. McGraw. Hill.
González, J. (2013). El desarrollo de la cibercultura en proyectos de conocimiento: hacia una comunidad emergente de investigación. En Chávez, M. Covarrubias, K. y Uribe, A. (2013). Metodología de la investigación en ciencias sociales. Aplicaciones prácticas. Universidad de Colima.
González, M. Hernández, A. Hernández, H. y Sanz, T. (2003). Currículum y formación profesional. Universidad de la Habana.
Hernández, I. et al. (2020). Proyecto Institucional UNAN – Managua. Editorial Universitaria UNAN-Managua.
Johnson, G. y Scholes, K. (2001). Dirección Estratégica. (5ª edición). Pearson Educación.
Katz, D. y Kahn, R. (1989). Psicología Social de las organizaciones. Trillas.
Kotter, J. P. y Heskett, J. L. (1995). Cultura de empresa y rentabilidad. Ediciones Díaz de Santos, S. A.
Lahitte, H. Hurrei, J. y Malpartida, A. (1989). Relaciones 2. Crítica y expansión de la ecología de las ideas. Argentina: Ediciones Nuevo Siglo.
Lakatos, I. (1978) Metodología de los Programas de Investigación Científica. Siglo XXI Editores.
Martínez, H. (2010). Manual de investigación. La investigación como proceso en la universidad. Guatapuri Ediciones. Universidad de Santander.
Martos, R. (2009). Cultura Corporativa: Misión, Visión y Valores en la Gestión Estratégica de las empresas del sector de la Automoción en España. (Tesis de Doctorado). UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE CATALUNYA
Morín, Edgar. (2010). Por un pensamiento del Sur. Instituto Peruano de Pensamiento Complejo Edgar Morin, 11.
Mullane, J. (2002). The mission statements is a strategic tool: when used properly. Management Decision.Vol.40/5, p.448-445
Ortiz, F. y Del pilar, M. (2007). Metodología de la investigación. El proceso y sus técnicas. Limusa S.A.
Sampaio, L. Leite, P. y De Armas, R. (2015). Diseño curricular para desarrollar competencias: una propuesta metodológica. Editorial Universitaria de Tiradentes.
Soler Vicente, C. (1996). La Cultura Organizativa y las estrategias de Recursos Humanos. Una visión Directiva. Facultat de Psicología. Universitat de Barcelona.
Tamayo y Tamayo, M. (2004). El proceso de investigación científica: Incluye evaluación y administración de proyectos de investigación. Limusa.
Torres, J. (1987). La globalización como forma de organización del currículo. Revista Educación. N°282. Enero/abril. pp. 103-130.
Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. UNAN – Managua. (2020). Líneas de investigación de la UNAN-MANAGUA. (Documento de trabajo). UNAN – Managua.
Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. UNAN – Managua. (2020). Normativa de Prácticas y Pasantías de la UNAN-MANAGUA. (Documento de trabajo). UNAN – Managua.
Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. UNAN – Managua. (2017) Política de Investigación e Innovación. UNAN – Managua.
Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. UNAN – Managua. (2017) Política de Extensión Universitaria 2017 – 2019. UNAN – Managua.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors who publish in this journal agree to the following terms.
- The author or authors of the articles, essays or research grant the National Autonomous University of Nicaragua, Managua (UNAN-Managua) the editing rights (copyright) of the submitted work, therefore the University has the exclusive right to publish the article for the entire copyright period.
- These copyrights/authors authorize Torreón Universitario Magazine and the University to edit and disseminate/publish the article in said Magazine, including printed and electronic reproduction, storage, retrieval and any other type of publication, and sources of secondary information as services. of summaries and databases, they also empower it to protect the article against unauthorized use for dissemination by printed or electronic media (PDF, HTML, EPUB, XML or others).
License for use of content
The magazine uses the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
Under this statement:
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. It can be copied, distributed and transmitted publicly as long as the author and source are cited (Revista Torreón Universitario), it should not be modified or used for any commercial purpose. The full license can be found at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.