How does the methodology affect the changes produced between the previous and final knowledge of the students, especially in the learning of historical concepts and processes?
Keywords:
Beginning conceptions, Meaningful learning, Transmissible strategies, Interactive strategies, Written output, Concepts and Historical processesAbstract
This section frames in the research line about the students' previous and finals knowledge in the learning of historical topics. The research was done in a peripheral institute of the Diriamba in the department of Carazo, during 2012, with students from two seventh grades. The objective of the research was to analyze in what way weather the students' interactive strategies in the learning of concepts and historical methods work or not, regard to the transmissible strategies, analyzing their written outputs.
Downloads
References
Ballester Vallori, A. (2005). V Congreso Internacional Virtual en Educación. El aprendizaje significativo en la práctica. Equipos de investigación y ejemplos de enseñanza de la geografía. (pág. 9). Mallorca: CiberEduca.com.
Bardavio Novi, A., & González Marcen, P. ( 2003). Objetos en el tiempo. Las fuentes materiales en la enseñanza de las ciencias sociales. Barcelona: Horsori Editorial.
Bello Parias, L. D. (11 de Agosto de 2009). Aprende en línea. Recuperado el 10 de Febrero de 2013, de Aprende en línea: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/lms/moodle/mod/forum/view.php?id=63470
Bethell, L. (1990). Historia de América Latina. América Latina Colonial. Barcelona: Crítica.
Bonilla Castro, E., & Sehk, P. (2005). Mas allá del dilema de los métodos: la investigación en Ciencias Sociales. Bogotá: Norma.
Camps, A. (1997). Escribir. La enseñanza y el aprendizaje de la composición escrita. Signos , 25 - 33.
Canals, R. (2007). La argumentación en el aprendize del conocimiento social. Enseñanza de las Ciencias Sociales , 49 - 60.
Carretero, M. (2005). Constructivismo y educación. México: Progreso S.A. de C.V.
Casas, M., Bosh, D., & González, N. (2005). Las competencias comunicativas en la formación democrática de los jóvenes: describir, explicar, justificar, interpretar y argumentar. Enseñanza de las Ciencias Sociales , 39 - 52.
CODENI. (2007). CODENI. Recuperado el 02 de 05 de 2012, de CODENI: http://www.codeni.org.ni -
García Pérez, F. (2002). Concepciones de los alumnos y conocimiento escolar. Un estudio en el ámbito del medio urbano. Enseñanza de las Ciencias Sociales , 17 - 25.
Giraldo Prato, M. (2011). Abordaje de la investigación cualitativa a través de la teoría fundamentada en los datos. Actualidad y nuevas tendencias , 79 - 86.
Grundy, S. (1998). Curriculum: Product or praxis. Madrid: MORATA.
La comunicación y la enseñanza de las Ciencias Sociales. (s.f.). 185 -205.
Matozzi, I. (2004). Enseñar a escribir sobre la historia. Enseñanza de las Ciencias Sociales , 39 - 48.
Pagès Blanch, J. (2009). El desarrollo del pensamiento histórico como requisito para la formación democrática de la ciudadanía. Reseñas de Ensañanza de la Historia Nº7 , 69 - 91.
Pagès Blanch, J. (1994). La didáctica de las ciencias sociales, el curriculum de historia y la formación del profesorado. Signos. Teoría y práctica de la educación.
Pagès, J., & Oller, M. (2007). Las representaciones sociales del derecho, la justicia y la ley de un grupo de adolecentes catalanes de 4º de ESO. Enseñanza de la Ciencias Sociales , 3 - 19.
Pipkin, M. (2008). Scielo Argentina. Recuperado el 01 de mayo de 2013, de Scielo Argentina: <http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17162008000200004&lng=es&nrm=iso>. ISSN 1851-1716.
Pollard, T. (1993). Reflective Teaching In the primary school. A handbook for the classroom. London: Cassell.
Prat, A., & Valls, C. (2006). Aprender Ciencias Sociales y lenguaje de manera integrada: una experiencia en la formación inicial de maestros. Enseñanza de las Ciencias Sociales , 135 - 147.
Pujolás Maset, P. (2011). 9 ideas clave. El aprendizaje cooperativo. España: GRAÓ.
Quinquer, D. (2004). Estrategias metodológicas para enseñar y aprender ciencias sociales: interacción, cooperación y participación. Iber 40 , 7 - 22.
Romero, J. (2002). Historia de Nicaragua. Texto básico. Managua: INIES.
Santiesteban, & Pàges, J. (2011). La comunicación y la enseñanza de la ciencias sociales. En G. Monfort, & Henríquez, Didáctica del conocimiento del medio social y cultural en la educación primaria (págs. 185 - 206). Barcelona: Síntesis.
Serra, L. (2008). Retos de la Ciencias Sociales en Nicaragua. Encuentros , 52 - 62.
Torres, J. (Domingo 17 de Junio de 2001). El "aperriamiento" de Pedrarias. El Nuevo Diario , pág. Variedades.
Tutiaux - Guillon, N. (2003). Los fundamentos de una investigación sobre las concepciones de las finalidades cívicas y culturales del profesorado de geografía e historia. Objetivo de esta etapa. Enseñanza de las Ciencias Sociales , 27 - 45.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 National Autonomous University of Nicaragua, Managua

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors who publish in this journal agree to the following terms.
- The author or authors of the articles, essays or research grant the National Autonomous University of Nicaragua, Managua (UNAN-Managua) the editing rights (copyright) of the submitted work, therefore the University has the exclusive right to publish the article for the entire copyright period.
- These copyrights/authors authorize Torreón Universitario Magazine and the University to edit and disseminate/publish the article in said Magazine, including printed and electronic reproduction, storage, retrieval and any other type of publication, and sources of secondary information as services. of summaries and databases, they also empower it to protect the article against unauthorized use for dissemination by printed or electronic media (PDF, HTML, EPUB, XML or others).
License for use of content
The magazine uses the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
Under this statement:
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. It can be copied, distributed and transmitted publicly as long as the author and source are cited (Revista Torreón Universitario), it should not be modified or used for any commercial purpose. The full license can be found at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.