ICT training plan for new teachers of the Teaching Department of Sciences, Technology and Health of the FAREM-Carazo, UNAN-Managua

Authors

  • Pedro Silvio Conrado González National Autonomous University of Nicaragua, Managua. Regional Multidisciplinary Faculty of Carazo , Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. Facultad Regional Multidisciplinaria de Carazo

Keywords:

University teacher training, ICT, Novice teachers, Innovation, Improvement

Abstract

The present work, it is the result of the implementation of a plan of ICT training for novice teachers of the Department of Sciences technologies and health FAREM-CARAZO, during the first half of the year 2013, was developed from a diagnostics institutional that shows the need for training in ICT for teachers and students, this necessitated the elaboration of a general plan training program, for its implementation, then up to obtaining results and suggestions for improvement. The usefulness of the project lies in the FAREM-Carazo, can have a training program on novel ICT for teachers, that a principle and for reasons of this study was applied to the Department of Sciences technologies and health, but that its usefulness can be extended to the other department´s teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D.P; Novak, J. D. y Hanesian, H. Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. 1983.

Aufderheide, P. y Firestone, C. M. (1993). La Competencia Digital de los Estudiantes Universitarios: La Cuestión Universitaria. Recuperado el 2013 febrero 11 de http://www.lacuestionuniversitaria.upm.es/web/articulo.php?id_articulo=83

Castañeda, G. M. (2011). El Docente Extraordinaria, Competencias Docentes. Merida, Yucatan. Mexico: Descubriendo.

Cruz, Erick., Mendieta, Concepción., Conrado, Pedro, (2011). Instrumentos Para el

Análisis de la Selección y Priorización de las Necesidades Encontradas. Jinotepe, Carazo.

Gairín, Joaquín y Sánchez, Primitivo (2008). Planificar la Formación en el Espacio Europeo de la Educación Superior. Madrid: ICE de la UCM.

González V y González R.M. (2008) Competencias genéricas y formación profesional: un análisis desde la docencia universitaria. Revista Iberoamericana, Recuperado el 12 de febrero del 2013 de http://www.rieoei.org/rie47a09.htm.

González Vargas (2012) las Competencias Digitales de los docentes del SXXI. Recuperado el 20 de febrero del 2013 de http://pedablogia.wordpress.com/2012/06/15/las-competencias-digitales-de-los-docentes-del-siglo-xxi/.

Pinya C. (2008). La formación permanente del profesorado universitario: estado de la cuestión. IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, V. 1, n. 0, PAGINES 3-24. Consultado en http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol1_num0/

carme/index.html en 3 de marzo del 2013

Salinas, J. (2004). Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento. Recuperado el 15 de Febrero de 2013, de www.uoc.edu/rusc

Tomas, Marian., Armengol, Carme., Borrell, Núria., Castro, Diego., Feixas, Mónica., Gairín, Joaquín, (2011). Cuestionario de Identificación de la Cultura Organizativa, Adaptado Para Nicaragua. Jinotepe, Carazo-Nicaragua.

Toro y Ochoa y otros (2002), Competencias deseables de un docente universitario en el uso de las tecnologías de información y comunicación (TIC).Primer Congreso Internacional Mediado con tecnologías Recuperado el 15 de Febrero de 2013 de www.colombiaaprende.edu.co/html/.../1607/articles-74000_archivo.pdf

UNAN-MANAGUA. (2011). Modelo Educativo, Normativa y Metodologia para Planificacion Curricular 2011. Managua: Unan-Managua.

Zabalza, M. A. (2004). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas (1ª ed.). Madrid: Narcea S.A.

Downloads

Published

10-10-2013

Issue

Section

SCIENTIFIC ARTICLES

How to Cite

ICT training plan for new teachers of the Teaching Department of Sciences, Technology and Health of the FAREM-Carazo, UNAN-Managua. (2013). Revista Torreón Universitario, 3(5), 41-51. https://revistas.unan.edu.ni/index.php/Torreon/article/view/3481

Most read articles by the same author(s)