Use of multimedia digital tools in the teaching-learning of Human Embryology subject in students of the Medicine Career of UNAN-Managua
Abstract
The use of technology in education is of constant discussion with many results, whether of much or of little success according to varied conditions. With the purpose of evaluating the results of the use of multimedia digital tools in the learning of Human Embryology, an observational, descriptive, prospective, transversal, analytical study with a mixed philosophical approach was carried out. Held with 75 students of the second year of Medicine of UNAN-Managua, during the first semester of 2016.
There was no statistical significance between three modalities of study; the first one was made without the use of multimedia tools; and the two others using aids with and without supervision respectively. The most used and accepted tool was short videos. Not all students have equipment to play digital files, the cell phone was the most common device, and there was no statistical significance between the types of electronic devices used by the students and the results of the final grades. The use of qualitative instruments allowed to formulate an action plan to optimize the use of digital tools in the Human Embryology subject.
Downloads
References
Akyeampong, K. (2009). Las tecnologías multimedia y reforma educativa en Africa: el caso de Ghana. Comunicar, nº 32, v. XVI, 2009. Revista Científica de Educomunicación, 109-118.
Ávila, R. E., Samar, M. & Diego, C. (2002). El uso de las nuevas tecnologias de informaciòn y comunicaciòn (NTIC) para la enseñanza/aprendizaje de la Biologia celular, Histologia y Embriología. II congreso Iberoamericano de Informática médica, Nov 4 a Nov 30. disponible en: http://www.informedicajournal.org/a1n2/files/papers_informedica/avila1.pdf
European Comission. (2004). Study of Innovative learning environmentes in school edutation. Final report. ICT@Europe.edu.
Fandos, M. & Jiménez, J. (2002). Estrategias didácticas en el uso de las tecnologías de la información y la comunicación. Acción pedagógica, 28-39.
Fernández, R. R., Server, P. M. & Carballo, C. E. (2006). Aprendizaje con nuevas tecnologías paradigma emergente. ¿Nuevas modalidades de aprendizaje? EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 20, 1-24. Recuperado de: http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec20/raul20.pdf
Ferreiro, R. (2012). Cómo ser mejor maestro. El método ELI. México: Trillas.
Ferreiro, R. & Margarita, E. (2012). El ABC del aprendizaje cooperativo. México: Trillas.
García, V. M. & Cabrero, J. (2007). Uso del Multimedia Interactivo en el contexto universitario. Pixel Bit. Revista de medios y comunicación, vol.30. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36803002), 17-30
González, L. & Tercero, M. (2014). Aplicacion Web con énfasis multimedia para alumnos de segundo año de enfermería en procedimientos básicos de enfermería de la FAREM-Matagalpa durante el año 2013. Matagalpa: UNAN-Managua. Disponible en: http://www.biblioteca.unan.edu.ni:9090/bases/bcurm/www/4620/index.html
Hamui, A. & Lavalle, C. (2013). Uso de la tecnología con fines educativos en residentes y profesores de especialidades médicas. Revista Mexicana de Medicina Interna, 558-570.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.
Herrera, M. A. (2004). Las nuevas tecnologías en el aprendizaje constructivo. OEI. Revista Interamericana de Educación, 34(4), 1-19. Disponible en: http://www.redkipus.org/aad/images/recursos/33-NT_Aprendizaje_2004.pdf.
Latapie Venegas, I. (2007). Acercamiento al aprendizaje multimedia. Investigación universitaria multidisciplinaria, 6(6), 7-14. Disponible en: file:///C:/Users/pc/Downloads/Dialnet-AcercamientoAlAprendizajeMultimedia-2695335.pdf.
Lopategui, E. (s.f.). Historia de las computadores. Recuperado el 27 de enero de 2015, de http://www.saludmed.com/EGIC1000/pdf/Ciencias_de_la_Computadora.pdf
Piura, J. (2012). Metodología de la investigación científica: Un efoque integrador (7a. ed.). Managua.
Ramirez, L. V. (2008). El nuevo paradigma de la Educaciòn a distancia. Algunos criterios de calidad para el porvenir. Revista de Geografía Agrícola, 73-89. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=75711534007.
Ramirez, V. L. (2008). El nuevo paradigma de la educación superior a distancia. Algunos criterios de calidad para el porvenir. Revista de Geografía agrícola, 73-89. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=75711534007.
Ramos, M. B. & Carlos, V. (2008). El uso de la tecnología multimedia para la enseñanza de la historia de la medicina. Estudio de casos y controles en estudiantes de Medicina. Medigraphic. Artemisa en línea. Revista de la Facultd de Medicina de la UNAM, 252-256.
Salomon, R. & Clark, R. (2007). Reexamining the mehtodolgy of research on media technology in education. Review of Educational Resaerch, 99-120.
Santiago, L. & Shiratori, K. (2009). Multimedia interactiva como recurso de enseñanza de semiología en enfermería. Enfermería Global (16), 1-12. Disponible en: http://revistas.um.es/index.php/eglobal/article/view/66231.
Schalk Quintanar, A. E. (2010). El Impacto de las TIC en la educación. Brasilia: UNESCO.
Torales Chaparro, O. (2008). Diseño y Evaluación de una Aplicación Multimedia para la Enseñanza de Radiología a Alumnos de Medicina (AMERAM). Málaga. : Tesis doctoral. Universidad de Málaga. Disponible en: http://www-rayos.medicina.uma.es/Rmf/Tesis/Tesis_Doctoral_Oscar_Torales.pdf.
UNAN-Managua. (2011). Modelo Educativo, Normativa y Metodología para la Planificaión curricular 2011. Managua: UNAN-Managua.
Vidal, María del Pilar. (2006). Investigación de las TIC en la educación. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 539-552.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree to the following terms.
- The author or authors of the articles, essays or research grant the National Autonomous University of Nicaragua, Managua (UNAN-Managua) the editing rights (copyright) of the submitted work, therefore the University has the exclusive right to publish the article for the entire copyright period.
- These copyrights/authors authorize Torreón Universitario Magazine and the University to edit and disseminate/publish the article in said Magazine, including printed and electronic reproduction, storage, retrieval and any other type of publication, and sources of secondary information as services. of summaries and databases, they also empower it to protect the article against unauthorized use for dissemination by printed or electronic media (PDF, HTML, EPUB, XML or others).
License for use of content
The magazine uses the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
Under this statement:
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. It can be copied, distributed and transmitted publicly as long as the author and source are cited (Revista Torreón Universitario), it should not be modified or used for any commercial purpose. The full license can be found at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.