Academic performance and educational outcomes in the Degree of Physiotherapy at POLISAL, UNAN-Managua
Abstract
The objective of this study was to determine the relationship between the academic performance and the educational outcomes of the students doing Physiotherapy at POLISAL (Polytechnic Institute of Health), UNAN-Managua, from 2013 to 2015. It was an analytic, retro-prospective, transversal, quantitative and qualitative study; the target population for this study was of 43 students who officially started up in 2013. A survey was applied; a document review guide and a focus group were conducted with the students. The analysis of the data was made through contingency tables, for all those non-parametric variables a test of χ2 (Chi2) were applied. Furthermore, the Kaplan-Meier test was applied to for the operational variable of relation between two variables in the study, in addition to this, there was a univariate analysis of variance. The results demonstrated the prevalence of the female sex with 70% between 20 and 21 years old, 80% comes from cities like Managua, Carazo, Granada, Masaya. Also, 43% live and receive financial support from their parents, 83.3% qualified for their particular majors being their first option. The teachers´ performance was rated very good and excellent. The results of the Kaplan Meier technique showed that 53.5% achieved terminal efficiency during their three years of study. The analysis of univariate variance determined that there is a cause-effect relationship between academic performance and educational outcomes, corroborating that as the semester progresses, subjects are more complex.
Downloads
References
Alvarez, J. (1999). Psicología de la educación. Revista electronica de Motivación y Emoción, p.15.
Artunduaga Murillo, M. (2008). Variables que influyen en el rendimiento académico en la universidad. Madrid, España.
Brizio Puerto, L. (2013). Actores socioeconómicos que afectan a la educación. Honduras.
Capote, E. & Martínez Molina, M. (1995). Inteligencia, personalidad y rendimiento académico. Universidad de Salamanca.
Covadonga, M. (2001). Factores familiares vinculados al rendimiento académico. Complutense de educación, 90.
Covarruvias, S. d. (1984). Tesoro de la Lengua Castellana. Madrid: Turner.
Denzin, N. (1970). Introducción teórica a los métodos sociológicos. Aldine.
Domínguez Pérez, D., Sandoval Caraveo, M. & Cruz Cruz, F. (2013). Problemas relacionados con la eficiencia terminal desde la perspectiva de estudiantes universitarios. Revista iberoamericana en educación (REICE).
Erazo, O. (2012). El rendimiento académico, un fenómeno de multiples relaciones y complejidades. Vanguardia Psicológica, 144, y 173.
Espíndola, E. & León, A. (2002). Deserción escolar en América Latina tema prioritario para la agenda regional. Iberoamericana de educación, 39-62.
Fullana Noell, J. (1996). La Investigación sobre las variables relevantes para la prevención del fracaso escolar. Revista de investigación educativa, 63-90.
Garbanzo Vargas, M. G. (2013). Factores asociados al rendimiento en estudiantes universitarios desde el nivel socioeconomico. Educare, 57-85.
Gómez Salinas, M. E. (2008). Factores socioeconómicos y pedagógicos que inciden en el rendimiento académico en estudiantes de la carrera de ciencias sociales Matagalpa.
González Ibáñez, C. & Santos Ramos, M. (2014). Orientación vocacional necesidad básica para la elección de una carrera universitaria. Veracruz México: Facultad de Pedagogía.
Hernando, Á. & Oliva, A. (2001). Variables familiares y rendimiento académico en la adolescencia. Complutense de educación, Madrid España.
López Suárez, A. & Albiter Rodríguez, A. (2008). Eficiencia terminal en la educación superior, la necesidad de un nuevo paradigma. Revista de la educación superior.
Madrid, D., Gallego, J. A. & Rodríguez, J. (1994). Motivación,rendimiento y personalidad en el aula. Granada: Greta.
Murillo, J. & Román, M. (2008). Aprendizaje en América Latina a partir de las evaluaciones nacionales. Iberoamericana de evaluación educativa., 9-10.
Pérez Sánchez, C. N. & Betancort Montesinos, M. (2013). Influencia de la familia en el rendimiento académico. Internacional de sociología, 173-176.
Piura, L. J. (2012). Metodología de la investigación científica. Managua.
Rabines, A. (2002). Factores de riesgo en una población de adolescentes escolarizados. Perú.
Sabán Fernández, S. (2013). Relación entre estilos educativos familiares y la inclusión en programas diversificados curricular. Apuntes de Psicología, 328.
Salanova Sarias, M., Martínez, M. & Bresó Esteve, E. (2005). Bienestar psicológico en estudiantes universitarios. Anales de psicología, 173.
Sánchez García, M. (2002). Factores socioeconómicos que condicionan el logro educativo. Comisión económica para América Latina y el Caribe.
Skaalvik, S. & Melgren, E. (2004). Referencia para el autoconcepto académico. Revista electrónica de Motivación y Emoción, 9-25.
Velarde, H., Gordillo, G. & Arroyo, C. (2008). Factores influyentes en el rendimiento académico de estudiantes de I año de medicina. Recuperado el 16 de Junio de 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree to the following terms.
- The author or authors of the articles, essays or research grant the National Autonomous University of Nicaragua, Managua (UNAN-Managua) the editing rights (copyright) of the submitted work, therefore the University has the exclusive right to publish the article for the entire copyright period.
- These copyrights/authors authorize Torreón Universitario Magazine and the University to edit and disseminate/publish the article in said Magazine, including printed and electronic reproduction, storage, retrieval and any other type of publication, and sources of secondary information as services. of summaries and databases, they also empower it to protect the article against unauthorized use for dissemination by printed or electronic media (PDF, HTML, EPUB, XML or others).
License for use of content
The magazine uses the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
Under this statement:
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. It can be copied, distributed and transmitted publicly as long as the author and source are cited (Revista Torreón Universitario), it should not be modified or used for any commercial purpose. The full license can be found at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.