Didactic strategies used in the Master Lecturers and subgroups classes and their impact on the academic performance of the students of the subject Introduction to Physics, given by teachers of the Department of Physics

Authors

  • Kelvin Francisco Zeledón Meza UNAN-MANAGUA; Facultad de Educación e Idiomas, Departamento de Física

Abstract

A study was conducted on the basis of the results from two reports about the evaluation of master lectures led by the Direction Academic[1] of UNAN – Managua in 2011, where it was reflected: the lack of coordination between subgroup teachers and teachers who taught the master lectures, and students’ non-attendance. Based on the above issues and being the course of Introduction to Physical not included in the first evaluation, it arises the necessity to make a detailed analysis in order to know the behavior of development of Master Lectures and subgroup lessons to get the necessary inputs that allow improving the approach of the same ones.

It is a descriptive, analytical and correlational research, according the time of occurrence of the facts and registration of data the study is prospective and related to the study is transversal. There were interviewed one hundred eighty nine students from the first years of careers such as Geography, Anthropologic Social, Communication to the development, physiotherapy and Optometric Medical, who attended to the Master Lecture IF1-02, likewise observations were made on the development of the master conferences, interviews with teachers and students and focus groups. It was founded that the teachers who taught the Masters Lecture used a traditional methodology; the subgroup lessons were more participative. Another important aspect to mention is that the students from the careers who attended less to the master lectures got the best scores at the end the courses; it was obtained an intrinsic relation between the factors of teacher and performance.

[1] From the year 2015 changed to Teaching Direction of Degree  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alterio Ariola, G. H, y Pérez Loyo, H. A (2004). Utilidad de las Clases Teóricas Magistrales y Propuesta para un aprendizaje participativo. Educación Médica Superior, 18(2). Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000200008

Baños, J, y Farré, M (2011). Dinamización de la clase magistral en medicina:diez ejemplos de minicasos utilizados en la docencia de la Farmacología.Educación Médica Superior, 14(2). Recuperado de: http://scielo.isciii.es/pdf/edu/v14n2/original1.pdf

Camacho, H., Casilla, D. y Finol de Franco, M. (2008). La Indagación: Una Estrategia Innovadora para el Aprendizaje de Procesos de Investigación.Laurus, 14(26). Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/761/76111491014.pdf

Canales, F. H. D., Alvarado, E. L. D. y Pineda, E. B. (1994). Metodología de la Investigación: Manual para el desarrollo de personal de salud. Organización Panamericana de la Salud. PALTEX.

Carretero, M. (1997). ¿Qué es el constructivismo?.Progreso. Recuperado de: http://www.educando.edu.do/Userfiles/P0001/File/Que_es_el_constructivismo.pdf

De la Cruz, M. A. (2004). Un modelo de lección magistral para un aprendizaje activo y cooperativo.Universidad Central del Este. Recuperado de: http://www.uce.edu.do/uce_virtual/Aulas_virtuales/Tecnologia_EducativaII/elibrary/1-%20Materiales%20Complementarios%20del%20Modulo%20Pedagogia%20Universitaria/LeccionMagistralA

Díaz, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias Docentes Para un Aprendizaje Significativo, una interpretación Contructivista. (2da ed.). México: McGrawHill.

García Pérez, F. (2000). Los modelos didácticos como instrumento de análisis y de intervención en la realidad educativa.Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. Recuperado de: http://www.ub.edu/geocrit/b3w-207.htm

González de Galindo, S. y Colombo de Cudmani, L. (2006). Estrategia didáctica en clases multitudinarias de matemática: opiniones de los alumnos.Educación, 30(2). Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44030208

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2012). Metodología de la investigación (5ta. ed.). México: McGraw - Hill.

Isaza Restrepo, A (2005). Clases Magistrales versus actividades participativas en el pregrado de medicina. De la teoría a la evidencia.Estudios Sociales. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81502006

López Noguero, F. (2007). Metodología Participativa en la Enseñanza Universitaria (2da ed.). Madrid, España: Narcea, S.A. de Ediciones.

Parra Pineda, D. M. (2003). Manual de Estrategias de Enseñanza – Aprendizaje .Circulos de Estudios Pedagógicos y de la Formación Profesional. Recuperado de: http://www.cepefsena.org/documentos/METODOLOGIAS%20ACTIVAS.pdf

Piura, J. (2012). Metodología de la investigación científica: Un enfoque integrador. (7a. ed). Managua.

Rodríguez Sánchez, M. (2011). Metodologías Docentes en el EEES: de la Clase Magistral al Portafolio. Tendencias Pedagógicas, 17. Recuperado de: http://www.tendenciaspedagogicas.com/Doc/N_17.pdf#page=85

Ruiz Ortega, F. J. (2007). Modelos Didácticos para le enseñanza de las Ciencias Sociales.Latinoamerica de Estudios Educativos. Recuperado de: http://site.ebrary.com/lib/pruebademo/docDetail.action?docID=10353099

Tarabay Yunes, F. y Salazar, A. L. (2004). La Argumentación en la Clase Magistral. Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 9. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65200903

Videla, R. L. (2010). Clases pasivas, clases activas y clases virtuales. ¿Transmitir o construir conocimientos?Educación Médica. 74(2). Recuperado de: http://www.scielo.org.ar/pdf/rar/v74n2/v74n2a11.pdf

Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. (2011a). Evaluación de las Conferencias Magistrales en la UNAN - Managua. I Semestre académico 2011. Managua, Nicaragua. Dirección Académica. Autor

Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. (2012). Evaluación de las Conferencias Magistrales en la UNAN - Managua. II Semestre Académico 2011. Managua, Nicaragua. Dirección Académica. Autor

Published

20-01-2017

How to Cite

Zeledón Meza, K. F. (2017). Didactic strategies used in the Master Lecturers and subgroups classes and their impact on the academic performance of the students of the subject Introduction to Physics, given by teachers of the Department of Physics. Revista Torreón Universitario, 5(14), 6–17. Retrieved from https://revistas.unan.edu.ni/index.php/Torreon/article/view/3303

Issue

Section

SCIENTIFIC ARTICLES