Integration of ICT in teachers of POLISAL, UNAN-Managua

Authors

  • Wilber Antonio Delgado Rocha UNAN-MANAGUA, POLISAL

Abstract

The objective of this research was to analyze the level of integration of ICT by university teachers of the Polytechnic Institute of Health (POLISAL) in the teaching process, for which a descriptive, correlational and analytical study was carried out. Data on socio-demographic and labor characteristics, ICT used by teachers in teaching, institutional strategies to integrate ICT in POLISAL, teachers' attitude and the level of ICT integration at the teaching level were examined. Statistical analysis was descriptive and analytical with the non-parametric correlation test, Kauf-Tau-C. Among the main results was that the attitude of teachers toward the integration of ICT is recessive, but positive. Regarding the level of ICT integration, 58% of teachers are at the level of adaptation and 36% of teachers, at the level of adoption.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, A., Hernández, L., Cabrera, J. & Herrero, E. (2013). Estudio de las dimensiones de la integración de las TIC en una universidad tecnológica cubana. Obtenido de: http://rci.cujae.edu.cu/index.php/rci/article/view/207/pdf

Álvarez-Gayou, J. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa fundamentos y metodología. México: Paidos Educador. Obtenido de: http://mayestra.files.wordpress.com/2013/03/bibliografc3ada-de-referencia-investigacic3b3n-cualitativa-juan-luis-alvarez-gayou-jurgenson.pdf

Díaz-Barriga , F. A. (2012). Reformas curriculares y cambio sistémico: una articulación ausente pero necesaria para la innovación. Obtenido de: https://ries.universia.net/rt/printerFriendly/80/266

Gibbs, G. (2012). En análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Madrid: EDICIONES MORATA, S.L.

Morales, A. & Ramírez, A. (2015). Brecha digital de acceso entre profesores universitarios, de acuerdo a su disciplina. Obtenido de: http://www.labrechadigital.org/labrecha/DOCS/5997-33502-1-PB.pdf

Nóbile, C. I. (2014). Procesos de integración de tecnologías de la información y la comunicación en instituciones de educación superior. El caso de la facultad de ciencias económicas de la universidad nacional de la plata. Obtenido de: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/45725/Documento_completo.pdf?sequence=3

Orantes, L. (2009). Actitudes, dominio y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) de los docentes de las universidades privadas de El Salvador. Obtenido de Universidad Tecnológica del El Salvador: http://www.utec.edu.sv/media/investigaciones/files/ActitudesdominioyusodelasTICdelosdocentes.PorLui.pdf

Prensky, M. (2010). Nativos e Inmigrantes Digitales. Obtenido de: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky-NATIVOS%20E%20INMIGRANTES%20DIGITALES%20(SEK).pdf

Sandholtz, J., Ringstaff, C. & Dwyer, D. (1997). Teaching with Technology: Creating Student-Centered Classrooms, Teachers College. Obtenido de: http://plaza.ufl.edu/gatorjlh/eportfolio/TechnologyBookReview.pdf

Published

15-06-2016

How to Cite

Delgado Rocha, W. A. (2016). Integration of ICT in teachers of POLISAL, UNAN-Managua. Revista Torreón Universitario, 5(13), 39–45. Retrieved from https://revistas.unan.edu.ni/index.php/Torreon/article/view/3306

Issue

Section

SCIENTIFIC ARTICLES