Learning styles as an essential axis to build a constructivist and innovative model in the evaluation of learning in the Regional Multidisciplinary Faculty of Carazo

Authors

  • MSc. Xiomara Valverde Hernández UNAN-MANAGUA, FAREM.CARAZO

Abstract

The present essay analyzes the educational model of UNAN-Managua to determine if learning styles as an essential axis, construct a constructivist and innovative model in the teaching-learning process as well as in evaluation.

Although it is true that the UNAN-Managua Academic Vice-rectory gave a workshop on evaluation strategies in 2013, which have a nuance of innovators, there has been no accompaniment to teachers from the Methodological Unit that Exists in the Regional Multidisciplinary Faculty of Carazo (FAREM-Carazo) nor the Career Coordinators have given the necessary accompaniment to each teacher from the technical-scientific perspective in terms of the practice of evaluation strategies applied to students taking into account The learning styles of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aburto. P. (junio-septiembre 2014). Análisis de la evaluación educativa y su relación con la planificación docente y el rendimiento académico estudiantil durante el primer semestre del año 2008.En revista Torreón Universitario. Número 7.pp 12 a 22. Recuperado de http://revistasnicaragua.net.ni/index.php/torreon/search/search

Bordas, M. & Cabrera, F. ( enero-abril ). Estrategias de evaluación de los aprendizajes centrados en el proceso. En revista española de pedagogía. Número 218.pp 25 a 48. Recuperado de https://dpegp.files.wordpress.com/2012/04/lectura-1-eva-apren.pdf

Jorba, J. & Sanmartí, N.(1993). La función pedagógica de la evaluación. Recuperado de http://www.seg.guanajuato.gob.mx/Ceducativa/CartillaB/6antologia/Referentes%20para%20la%20evaluaci%C3%B3n/Sobre%20estrategias%20y%20herramientas%20para%20llevar%20a%20cabo%20evaluaci%C3%B3n%20f/Jorba,%20Jaume%20y%20S.%20Neus.pdf

Psicoactiva mujerhoy.com (2013). Recuperado de http://www.psicoactiva.com/tests/estilos-aprendizaje/test-estilos-aprendizaje.htm

Saul, A., Cappelletti, I., Abramowicz, M., Iannone, L. Borba, A. & Ferri, C. (2004). Evaluación educativa. Fundamentos y prácticas. Recuperado de https://books.google.com.ni/books?id=cxRYh4iNF3MC&pg=PA95&dq=la+evaluacion+educativa++no+es+lineal&hl=es-419&sa=X&ved=0ahUKEwito53knpDOAhXDGB4KHY9EDc8Q6AEISjAJ#v=onepage&q=la%20evaluacion%20educativa%20%20no%20es%20lineal&f=false

Soler, E. (2006). Constructivismo, innovación y enseñanza efectiva. Recuperado de https://books.google.com.ni/books?id=m271PqMmswC&pg=PA34&dq=caracteristicas+del+constructivismo&hl=es-419&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=caracteristicas%20del%20constructivismo&f=false

Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua-Managua. (2 de septiembre, 2011). Modelo educativo, normativa y metodología para la planificación curricular 2011-Managua.

Villalobos, E. (2003). Educación y estilos de aprendizaje-enseñanza. Recuperado de https://books.google.com.ni/books?id=tFF94he6giAC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Published

10-05-2016

How to Cite

Valverde Hernández, M. X. (2016). Learning styles as an essential axis to build a constructivist and innovative model in the evaluation of learning in the Regional Multidisciplinary Faculty of Carazo. Revista Torreón Universitario, 5(12), 12–16. Retrieved from https://revistas.unan.edu.ni/index.php/Torreon/article/view/3316

Issue

Section

SCIENTIFIC ARTICLES