Educational Models. Triad for Successful Learning of Social Sciences

Authors

  • Julio Orozco Alvarado UNAN-MANAGUA

Abstract

This article stems from the perceived need and given expressions of teachers who participated in an investigation of the performance of teachers in the area of social sciences in secondary education. The research was conducted through case studies in six secondary schools in Managua. Concluding that teachers need to appropriate of a didactic teaching model that permits them facilitate dynamic, motivating, and meaningful teaching and learning processes.

This proposal is based on the fact that no model is better than other, which is why the eclectic application of the academicist, cognitive, and sociocritic model. These three models or paradigmatic approaches are developed with the intention that the teacher appropriates them and implement them in his/her classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVIÁREZ, L., MOY KWAN, H. y CARRILLO, A. (2009). De una Didáctica Tradicional a la mediación de los procesos de aprendizaje en los currículos de Educación Superior. Telos, 11, (2), 194-210. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99312517005

COBO GONZÁLEZ, G. (2007). Nuevos Paradigmas Educativos. Fascículo 3: Los Modelos Curriculares. Perú: Ministerio de Educación: MED.

DELVAL, J. (1983/1993). Crecer y Pensar. La construcción del Pensamiento en la Escuela. (2 Edition). Buenos Aires: Paidós.

DEMUTH, P. (2004). Modelos Curriculares en las carreras de Formación Docente de Nivel Terciario de la ciudad de Corrientes: Psicología y Tecnología. Universidad Nacional del Nordeste. (Tesis de maestría). Instituto de Ciencias de la Educación, Facultad de Humanidades. Chaco, Argentina.

ESCRIBANO, A. (2004). Aprender a Enseñar. Fundamentos de Didáctica General (2a Edition). Cuenca, España: Universidad de Castilla.

FERREIRO, R. (2003). Estrategias Didácticas del Aprendizaje Cooperativo: El Constructivismo Social. Una Nueva Forma De Ensenar y Aprender. México: Trillas.

PAGÉS, J. (1994). La Didáctica de las Ciencias Sociales, el Curriculum y la Formación del profesorado. Revista Signos, 13, 38-51.

PATIÑO TORRES, M. (2006). Modelo Socio-cognitivo: Teoría Educativa y diseño Curricular. [Versión electrónica], 22 (1), 17-40. Recuperado el 15 de octubre, 2014.

QUIROZ, R. Y MESA, A. (2011). Currículo crítico en la formación de ciudadanía. Educere [Versión electrónica], 15 (52), 621-628.

RAMÍREZ BRAVO, R. (2008). La Pedagogía Crítica. Una manera ética de generar procesos educativos. Folios. Revista de la Facultad de Humanidades. (28), 108-119.

Published

15-10-2015

How to Cite

Orozco Alvarado, J. (2015). Educational Models. Triad for Successful Learning of Social Sciences. Revista Torreón Universitario, 4(11), 6–15. Retrieved from https://revistas.unan.edu.ni/index.php/Torreon/article/view/3325

Issue

Section

SCIENTIFIC ARTICLES

Most read articles by the same author(s)