History and Identity: Education in the Careers of the Teaching Department of Sciences of Education and Humanities of FAREM-CARAZO

Authors

  • Wilmer Martín Guevara UNAN-MANAGUA, FAREM-CARAZO

Abstract

This article frames up on the thematic axis of university investigation. It was carried out in the department of Education and Humanities of the Regional Multidisciplinary Faculty of Carazo of the UNAN-Managua, during the second semester of 2014. The goal of the investigation is to explain the sense of national identity that is wanted to be taught in the History of Nicaragua subject. In order to achieve such objective, the didactic triangle was analyzed comparatively: curriculum, teachers and students. Main conclusions were detected that each component assumes stereotypes according to identities, though the subject syllabus follows the regional historiographical trend.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROLLO CHINCHILLA, L., HUERTAS CASTRO, P., PEIRANO CISTERNA, C., Y PÉREZ CALVO, M. (2014). La identidad del adolescente y su relacion con el imaginario nacional costarricense. Actualidades Investigativas en Educación, 14(2), 1-32. Recuperado el 06 de octubre de 2014, de revistas: www.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/14798

CANELA, A. L., Y MORENO RAMOS, M. T. (2009). La identidad nacional: planteamiento y evolución de un modelo estructural. Obets(9), 19-30. Recuperado el 15 de diciembre de 2014, de publicaciones: www.ua.es/filespubli/pdf/19891385RD32601266

CERUTTI, A., Y GONZÁLEZ, C. (2008). Identidad e identidad nacional. Revista de la Facultad(14), 77-94. Recuperado el 20 de octubre de 2014, de fadeweb: www.uncoma.edu.ar/extension/publifadecs/.../08-Cerutti&Gonzalez

FUNES, A. G. (2010). Enseñanza de la Historia y las finalidades identitarias. Enseñanza de las Ciencias Sociales(9), 87-96. Recuperado el 20 de octubre de 2014, de: www.redalyc.org/pdf/3241/324127609009.pdf

GARCÍA BRESÓ, J. (2014). Mecanismos culturales para mantener la identidad entre los indios monimboseños de Nicaragua. Encuentro, 30 - 43. Recuperado el 14 de octubre de 2014, de: http://www.lamjol.info/index.php/ENCUENTRO/article/view/1444

GÓMEZ CARRASCO, C. J., Y MILLAREZ MARTÍNEZ, P. (2013). La enseñanza de la historia desde un enfoque social. Clío(39), 1-16. Recuperado el 15 de octubre de 2014, de: www.ub.edu/histodidactica/images/.../La_enseanza_historiasocial.pdf

GOULD, J. L.(1997) El mito de la Nicaragua mestiza. San José: Universidad de Costa Rica.

KINLOCH TIJERINO, F. (1999). Nicaragua: identidad y cultura política (1821-1858). Managua: Banco Central de Nicaragua.

MILLARES MARTÍNEZ, P., PRATS CUEVAS, J., Y TATJER MIR, M. (2014). Conocimientos y concepciones de estudiantes españoles y latinoamericanos de educación secundaria obligatoria sobre las independencia políticas americanas. Revista electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 1 - 17. Recuperado el 13 de octubre de 2014, de: http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-418/sn-418-34.htm

NORABUENA URRUTIA, P., Y MANCILLA LE-QUESNE, V. (2005). La identidad cultural como fuente de aprendizaje significativo. Geoenseñanza, 10(2), 219-134. Recuperado el 17 de diciembre de 2014, de: www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/21014/2/articulo7.pdf

PAGÉS, J. (2002). Aprender a enseñar Historia y Ciencias Sociales: el curriculum y la didáctica de las Ciencias Sociales. Pensamiento educativo(30), 255-269. Recuperado el 15 de diciembre de 2014, de: www.pensamientoeducativo.uc.cl/files/journals/2/.../222-523-1-PB.pdf

ROMERO, J., CHOW CRUZ, A., FRANCO, F., MADRIGAL MENDIETA, L., HERNÁNDEZ SÁNCHEZ, N., NORORI GUTIÉRREZ, R., . . . REYES MONTERREY, J. (2010). Historia de Nicaragua. Managua: Ciencias Sociales.

SAIZ SERRANO, J., Y LÓPEZ FACAL, R. (2012). Aprender y argumentar España. La visión de la identidad española entre el aumnado al finalizar el bachillerato. Didácticas de las Ciencias experimentales y sociales(26), 95-120. Recuperado el 17 de diciembre de 2014, de: www.ub.edu/.../Siz%20%20Lpez%20Facal%202012%20Aprender%20y...

SALAZAR, J., Y SALAZAR, M. (1998). Estudios recientes acerca de identidades nacionales en América Latina. Psicología Política, 75 - 93.

Published

10-09-2015

How to Cite

Guevara, W. M. (2015). History and Identity: Education in the Careers of the Teaching Department of Sciences of Education and Humanities of FAREM-CARAZO. Revista Torreón Universitario, 4(10), 20–27. Retrieved from https://revistas.unan.edu.ni/index.php/Torreon/article/view/3331

Issue

Section

SCIENTIFIC ARTICLES