Intercultural trends in schools

Authors

  • María del Rocío Rodríguez Casado Universidad Pablo de Olavide, Sevilla (España)
  • Teresa Rebolledo Gámez Universidad Pablo de Olavide, Sevilla (España)

Abstract

In Spain the phenomenon of migration remains a subject for debate and reflection in different organizations and entities as well as by research groups working on migration and education. Rising foreign origin people in our country has been occurring for decades, with the ultimate aim of improving the quality and conditions of personal and family life through the job search and thereby improving opportunities economic.

So in 2009, Spain suffered a significant increase in relation to the existence of different cultures and characterized by being a multicultural society and being published figures reaching over 5 million foreigners (Newsletter of the National Institute of Statistics, No. 5, 2009.5).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado et al. (2006). Guía INTER. Una guía práctica para aplicar la Educación Intercultural en la escuela. Ministerio de Educación y Ciencia: Secretaría General y Técnica. Subdirección General de Información y Publicaciones. España. Recuperado de http://www.uned.es/grupointer/colentremanos001pc.pdf

Boletín Informativo del Instituto Nacional de Estadística, nº 5, 2009. Recuperado de http://www.ine.es/revistas/cifraine/0109.pdf

Boletín Oficial del Estado (BOE), nº 106, Ley Orgánica de Educación 2/2006, de 3 de mayo. Recuperado de http://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2006-7899

Díaz-Aguado, M. J. (1995). Educación intercultural y desarrollo de la tolerancia, Revista de Educación, 307, 163-184.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Datos Avance 2012 – 2013. Recuperado de https://www.mecd.gob.es/dctm/ministerio/horizontales/estadisticas/indicadores-publicaciones/datos-cifras/datos-y-cifras-2012-2013-web.pdf?documentId=0901e72b81416daf

Rodríguez, H. et al. (2011). La educación intercultural en los centros escolares españoles. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP), Vol. 14, núm. 1, pp. 101 – 112. Asociación Universitaria de Formación del Profesorado. Zaragoza, España. Recuperado de http://www.aufop.com

Vega, M. C. (2007). Planes de Acogida e integración escolar-social de alumnos de minorías étnicas. Madrid. Calamar Ediciones.

Published

10-02-2014

How to Cite

Rodríguez Casado, M. del R., & Rebolledo Gámez, T. (2014). Intercultural trends in schools. Revista Torreón Universitario, 4(6), 55–60. Retrieved from https://revistas.unan.edu.ni/index.php/Torreon/article/view/3468

Issue

Section

SCIENTIFIC ARTICLES