Quality assurance in higher education: The integration of core functions at the Technical University of Babahoyo
DOI:
https://doi.org/10.5377/recoso.v1i13.19290Keywords:
Quality of higher education, substantive functions, innovation, Technical University of BabahoyoAbstract
The objective of this study is to analyze the interrelation between the substantive functions of higher education: research, outreach, teaching, and innovation; and their impact on improving the quality of education at the Technical University of Babahoyo. The methodological approach of this work is based on three main points. First, it analyzes the positions of various authors regarding the substantive functions of higher education, research, outreach, and teaching to meet the needs of the current world. This exploratory and descriptive qualitative study is organized into three stages. A literature review on substantive functions for quality in higher education, the presentation of experience in scientific-academic work in a case study developed in the Tourism Program at the Technical University of Babahoyo (UTB) in the articulation of substantive functions, and the presentation of practical application recommendations for improving the quality of higher education. The results evidence the importance of the articulation of substantive functions to achieve a quality higher education. Recommendations are formulated to strengthen the articulation of substantive functions at the UTB, with an emphasis on promoting innovation. Among the main recommendations are to strengthen and motivate a culture of research and innovation within the university community, establish mechanisms for the articulation of substantive functions, and connect with the productive and social sectors.
Downloads
References
Asamblea constituyente. (2008). Constitución de la república del ecuador. In registro oficial (vol. 449, Issue 20). Www.Lexis.Com.Ec
Barrios Hernández, K., Enohemit. Vega, O., Julio y Acosta-Prado, C. (2017). Capacidad dinámica de innovación en instituciones de educación superior.
Becerra, M. C. L., Vanegas, E. U., y Ricardo, A. M. P. (2024). Innovación: una nueva función sustantiva en la educación superior colombiana. Hallazgos, 21(41), 41–71.
Blanes González, M. L., y Llamosas Quintana, E. J. (2023). Importancia de la vinculación social, extensión, investigación y movilidad en el marco procesos de aseguramiento de la calidad. Ciencia latina revista científica multidisciplinar, 7(1), 10778–10792. Https://doi.Org/10.37811/Cl_rcm.V7i1.5254
Brika, S. K. M., Algamdi, A., Chergui, k., Musa, A. A., y Zouaghi, R. (2021). Quality of higher education: a bibliometric review study. Frontiers in education, 6. https://doi.Org/10.3389/Feduc.2021.666087
Da Silva, j. C., Dos Reis, E. A., Marcon, R., Lana, J., y Gambirage, C. (2024). Mergers and acquisitions and educational quality of higher education institutions. Tertiary education and management, 30(1), 17–44. Https://doi.Org/10.1007/S11233-023-09132-z
De Matos Pedro, E., Leitão, J., y Alves, H. (2020). Bridging intellectual capital, sustainable development and quality of life in higher education institutions. Sustainability (switzerland), 12(2). Https://doi.Org/10.3390/Su12020479
Galán Cherrez, N. M., García Córdova, F. J., Cevallos Gamboa, M. A., y Coronel montecé, h. L. (2023). Elementos explicativos de la innovación en las instituciones de educación superior (ies). Reciamuc, 7(4), 65–73. Https://doi.Org/10.26820/Reciamuc/7.(4).Oct.2023.65-73
González, l. L. J., Bert, I. N., y Sánchez, M. T. P. (2022). Articulación de las funciones sustantivas de la educación superior tecnológica para el aseguramiento de la calidad. Revista publicando, 9(33), 1–13.
Jiménez Dalorzo, l., y Gamboa Jiménez, A. G. (2023). La extensión como estrategia de transformación territorial. In XVII congreso latinoamericano y caribeño de extensión universitaria–proyección social “la extensión como estrategia de transformación territorial”. Xvii congreso latinoamericano y caribeño de extensión universitaria-proyección social. Https://orcid.Org/0000-0003-3448-1722.
Lago de Vergara, D., Aloiso Gamoba Suárez, A., Javier Montes Miranda saber, a., Libertad, c. Y., y Javier montes miranda, a. (2014). Calidad de la educación superior: un análisis de sus principales determinantes. Saber, ciencia y libertad.
Mandane García, V., y Jamias, S. (2023). Stakeholders’ concept of quality assurance in higher education. The international journal of educational organization and leadership, 30(1), 29–42. Https://doi.Org/10.18848/2329-1656/Cgp/v30i01/29-42
Marín Granados, l. Y. M. (2020). El modelo pedagógico y su articulación con las funciones sustantivas de docencia, investigación y vinculación con la sociedad en el aitec. In revista científica ciencia y tecnología (vol. 20). Http://cienciaytecnologia.Uteg.Edu.Ec
Mendoza-Ledesma, N. V., y Angélica-Beatriz, R. C. (2023). Funciones sustantivas docencia en la formación inicial para la adaptación pedagógica del profesorado en el instituto de admisión y nivelación: una mirada teórica, critica e innovadora. Mqrinvestigar, 7(4), 2944–2965. Https://doi.Org/10.56048/Mqr20225.7.4.2023.2944-2965
Moscoso Bernal, S. A., Pulla Abad, C. A., Minchala Bacuilima, W. R., y Castro López, D. P. (2023). La vinculación con la sociedad como factor clave para acrecentar los niveles de calidad en la universidad ecuatoriana. Debate universitario, 13(22), 39–53. Https://doi.Org/10.59471/Debate202346
Olaya-Reyes, J., Landeta-Bejarano, n., y Torres Vargas, R. (2023). Técnicas para el guía turístico: guion inclusivo para actividades agroturísticas sensoriales en haciendas. Granjas y fincas. Universidad técnica de babahoyo.
Pipere, A., y Mārtinsone, K. (2023). Shaping an image of science in the 21st century: the perspective of metamodernism. Societies, 13(12), 254. Https://doi.Org/10.3390/Soc13120254
Stoika, O. (2023). Quality of higher education: research concepts ad scientific approaches. Continuing professional education: theory and practice, 3, 17–27. Https://doi.Org/10.28925/1609-8595.2023.3.2
Wiesmann, U., Biber-Klemm, S., Grossenbacher-mansuy, W., Hadorn, G. H., Hoffmann-Riem, H., Joye, D., Pohl, C., y Zemp, E. (2008). Enhancing transdisciplinary research: a synthesis in fifteen propositions.Wissema, J. G. (2009). Towards the third generation university. Edward elgar publishing. Https://doi.Org/10.4337/9781848446182
Yusuf, F. A. (2023). Total quality management (tqm) and quality of higher education: a meta-analysis study. International journal of instruction, 16(2), 161–178. Https://doi.Org/10.29333/Iji.2023.16210a