Guidelines and evaluation strategies articulated in the evaluation system for learning in higher education
DOI:
https://doi.org/10.5377/recoso.v8i13.20584Keywords:
Assessment for learning, guidelines and evaluation strategies, educational qualityAbstract
The assessment for learning in higher education must transcend traditional approaches, holistically integrating knowledge, know-how, and being in coherence with a student-centered educational model. In this context, it is essential that higher education institutions (HEIs) adopt evaluative strategic lines articulated with the National Evaluation System for Learning (SNEPA), which helps strengthen comprehensive knowledge in accordance with the National Education Strategy in all its modalities, 'Blessings and Victories' 2024-2026, particularly in its axis 13 educational quality and axis 14 teacher training. In this framework, it becomes necessary to identify areas for improvement by optimizing academic indicators, ensuring their correspondence with the institutional educational model, applying relevant curricular approaches, and optimizing teaching practices. The research developed adopts a qualitative methodological approach, based on a process of reviewing and analyzing documents aligned with the national education system. The findings reveal a limited application of practices that drive the process of developing competencies, skills, or talents, and a low use of appropriate techniques and instruments. Furthermore, it is evident that evaluative processes are closely linked to the educational curriculum. Recent studies confirm the effectiveness of innovative strategies to be developed in the Blended Learning modality. An urgent need to strengthen teacher training on topics related to assessing for learning was also identified. As a result of this analysis, sixteen guiding principles are proposed to strengthen educational quality in continuous improvement
Downloads
References
Barraza, A. (2023). Metodología de la investigación cualitativa. Una perspectiva interpretativa. http://www.upd.edu.mx/PDF/Libros/MetodologiaInvestigacion.pdf
Briceño Moraga, A. (2019). La evaluación en el proceso de aprendizaje. Revista Torreón Universitario, 7(20), 26. https://doi.org/10.5377/torreon.v7i20.8564
Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación. (2021). Modelo de Calidad de la Educación Superior Nicaragüense. https://cnea.edu.ni/sites/default/files/2021-07/Modelo%20de%20Calidad%20CNEA%20VF%20Digital%20190521.pdf
Cortez Yánez, D. S. (2023). Metodología 5 ́S: Una revisión del estado del arte. Imaginario Social, 6(2), 187. https://doi.org/10.59155/is.v6i2.113
Fuentes Leiva, D., y Solís Zúniga, F. J. (2016). Incidencia de las prácticas evaluativas en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la asignatura matemática dos, en la Universidad Nacional de Ingeniería UNI-RUACS, Estelí, Nicaragua, 2015. Revista Científica Estelí, (19), 46–60. https://revistas.unan.edu.ni/index.php/Cientifica/article/view/2904
Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional. (2024). Estrategia Nacional de Educación en todas sus modalidades Bendiciones y Victorias 2024-2026. https://cnu.edu.ni/wp-content/uploads/2024/08/Estrategia_Nacional_Educacion-2024-2026-FINAL-1.pdf.
Ministerio de Educación. (2024). Sistema de Evaluación Para el Aprendizaje (Documento Base). https://nicaraguaeduca.mined.gob.ni/wp-content/uploads/2024/06/Documento-BASE-SNEPA-VF.pdf
Guerrero Bejarano, M. A. (2016). La investigación cualitativa. INNOVA Research Journal, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.33890/innova.v1.n2.2016.7
Herrera Moreno, L. E., y Saborío Rodríguez, M. del S. (2023). Evaluación para el aprendizaje, una práctica para la mejora educativa y desarrollo humano pleno. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 3(5), 33–44. https://revistas.uide.edu.ec/index.php/innova/article/view/7
Herrera Castrillo, C. J., y Triminio-Zavala, C. M. (2024). La evaluación por competencia en el contexto universitario de las carreras de matemáticas y física matemática. Revista Científica Retos de la Ciencia, 8(18), 55-72. https://doi.org/10.53877/rc.8.18.20240701.6
Herrera Castrillo, C. J., y Jarquín Matamoro, R. F. (2024). Sistema de evaluación para el aprendizaje en educación media nicaragüense desde un modelo por competencia. Revista Multi-Ensayos, 10(19), 28–63. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v10i19.17561
Herrera Moreno, L. E., y Saborío Rodríguez, M. del S. (2023). Evaluación para el aprendizaje, una práctica para la mejora educativa y desarrollo humano pleno. Revista de Educacion de Nicaragua, 5(3), 33-44. https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/172
Huaman Vargas, J., Solís Trujillo, B. P., Quispe Merma, F., y Silva Huaman, J. (2022). Evaluación Formativa en Educación Superior: Revisión sistemática. Tecnohumanismo. 2(4), 44-59. https://doi.org/10.53673/th.v2i4.181
Loza Ticona, R. M., Mamani Condori, J. L., Mariaca Mamani, J. S., y Yanqui Santos, F. E. (2020). Paradigma sociocrítico en investigación. 9(2). 30-39. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v9i2.2656
Matus Gómez, O. J. (2022). La planificación de la evaluación de los aprendizajes en el área de ciencias sociales de educación secundaria: unos antecedentes. Revista Torreón Universitario, 11(31), 13-25. https://doi.org/10.5377/rtu.v11i31.14222
Molina Saavedra, K. G. (2019). Modelo de evaluación del aprendizaje por competencias: El caso del grado de Medicina de la UNAN- Managua. [Tesis doctoral. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua] https://repositorio.unan.edu.ni/id/eprint/12309/1/100816.pdf
Muñoz Gonzáles, J. P. (2023). Efectividad de las estrategias didácticas en la modalidad Blended Learning en el Tecnológico Nacional INATEC. Revista Científica Estelí, 12(45), 131–147. https://doi.org/10.5377/farem.v12i45.16041
Quezada Caceres, S., y Salinas Tapia, C. (2021). Modelo de retroalimentación para el aprendizaje: Una propuesta basada en la revisión de literatura. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(88). ,225-251. ht https://ojs.rmie.mx/index.php/rmie/article/view/219
Sánchez Giraldo, D.C. y Escobar Hoyos, G. (2015). La evaluación formativa en los escenarios de educación superior. Revista de Investigaciones UCM, 15(26), 204-213. https://doi.org/10.22383/ri.v15i2.56
Torres-Lara, K. L., Montes-Párraga, J. F., González-Borona, V. B., y Peñaherrera-Larenas, M. F. (2021). Técnicas e Instrumentos de Evaluación como herramienta para el cumplimiento de los resultados de aprendizaje. Polo del conocimiento, 6(12), 776-785. https://doi.org/10.23857/pc.v6i12.3404
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Compromiso Social

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.