Historical event of the university extension in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.5377/recoso.v3i7.18629Keywords:
Extension, University, History, ColombiaAbstract
University extension in Colombia, as in many Latin American countries, has gone through various moments and approaches, it has been reduced to courses, diplomas and workshops, sometimes paid extension has been privileged over social or solidarity extension, but it has also been a reference at other times and scenarios for countries that are just beginning their processes, however, to understand these dynamics it is necessary to start from a brief historical recount around the university models in Colombia and with it, review the regulations and gradual growth of the substantive function. In this way, the present text addresses at first the 7 great models of the Colombian university, passing through the colonial type to the modern style, and with it the text gives way to a second moment in which the different milestones, events, and events are presented chronologically and regulations that have led today to conceive extension as that function of interaction and integration with the communities that is possible to carry out through 9 typologies or modalities. Finally, the writing concludes with some challenges to face as a country in favor of a hierarchization of the function, a "redefinition" of it and the updating of national regulations according to the current dynamics of higher education institutions.
Downloads
References
Bernal de Rojas, Aura Elena. (2010). La Universidad Colombiana. Desarrollo histórico. Paideia Surcolombiana, 39-56.
Consejo Nacional de Acreditación-CNA. (Noviembre de 2006). Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/CNA/1741/articles-186359_lineamientos_2.pdf
Consejo Nacional de Educación Superior-CESU. (01 de Julio de 2020). Obtenido de https://www.cna.gov.co/1741/articles-186370_Acuerdo_02_2020_NUev_Modelo.pdf
Grazia M. Fiore. (2010). Una Aproximación a la Vinculación Universidad-Sociedad en Colombia. Observatorio Iberoamericano de Compromiso Social y Voluntariado Universitario REDIVU.
https://www.universidad.edu.co/acreditacion-institucional-ha-impactado-al-25-de-ies-activas/
https://journalusco.edu.co/index.php/paideia/article/view/1089 Vista de la Universidad Colombiana. Desarrollo Histórico. Aura Elena Bernal de Rojas. Facultad de Educación. 2010
Humberto Tommasino, A. G. (2020). La praxis de Paulo Freire: algunas de sus contribuciones a la emergencia y consolidación de la Extensión Crítica en las Universidades Públicas de América Latina. Montevideo: Universidad de la Republica del Uruguay.
Ministerio de educación Nacional-MEN. (28 de Diciembre de 1992). Obtenido de Ley 30: https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-86437.html
Ministerio de Educación Nacional-MEN. (25 de Julio de 2019). Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-387348.html?_noredirect=1
Ministerio de Educación Nacional-MEN. (20 de Abril de 2010). Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-229430_archivo_pdf_decreto1295.pdf
Presidencia de la República de Colombia. (1991). Constitución Política de Colombia. Bogotá.• Red Nacional de Extensión Universitaria. (19 de Febrero de 2018). Asociación Nacional de Universidades- ASCUN. Obtenido de https://www.ascun.org.co/uploads/default/networks/73a4479a5d33fb6eb23fc83e7c0ee514.pdf
S. Valenzuela y R. del Campo. (2021). Los caminos de la extensión en Colombia. Bogotá: ASCUN, ULEU y Ediciones de la U.
Valenzuela, S. M. (2020). La innovación social, una apuesta desde la extensión universitaria por el desarrollo regional. Compromiso Social, 27-44.
Valenzuela Tovar, S. M. (2021). La innovación social, una apuesta desde la extensión universitaria por el desarrollo regional. Revista Compromiso Social, (4), 27–44. Recuperado a partir de https://revistacompromisosocial.unan.edu.ni/index.php/CompromisoSocial/article/view/80 (Original work published 19 de diciembre de 2020)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.