Popular University Program. An experience from the critical extension
DOI:
https://doi.org/10.5377/recoso.v3i6.13509Keywords:
Ecology of Knowledge, Critical Extension, Experiences, Popular UniversityAbstract
From the Directorate of Territorial Development belonging to the Area of Extension and territory of the National University of Rosario (UNR) we are beginning the implementation of the Popular University Program from recovering the extensive tradition of Popular Universities that, although it precedes the The University Reform of 1918 has become an emblem of the reform movement in Latin America. The objective of this text is to carry out a critical reflection in relation to the design and implementation process of the Program. In the first part we will explain its basic fundamentals and then describe the first steps in its implementation. Finally, we will analyze a set of problems and tensions that are constitutive of an initiative that seeks to combine the university with the popular, two terms that until the 20th century were totally separated.
Downloads
References
Merklen, D. (2005). Pobres ciudadanos. Las clases populares en la era democrática (Argentina, 1983–2003). Gorla.
Sousa Santos, B. de (2005) La Universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipadora de la Universidad, UNAM, México.
Sousa Santos, B. de (2010) Descolonizar el saber, reinventar el poder. Ediciones Trilce, Montevideo.
Sousa Santos, B. de (1998) De la mano de Alicia: Lo social y lo político en la postmodernidad. Bogotá, UNIANDES.
Sousa Santos, B. (2014). Más allá del pensamiento abismal de las líneas globales a una ecología de saberes en Epistemologías del Sur (Perspectivas), Santos & M. Meneses (Eds.), España, Ediciones Aka.
Tommassino, H y Cano, A. (2016). Modelos de Extensión Universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias, en Universidades, núm. 67, enero-marzo, 2016, pp. 7-24. Unión de Universidades de América Latina y el Caribe.
Tommasino, H. y Rodríguez, N. (2011). Tres tesis básicas sobre extensión y prácticas integrales en la Universidad de la República. En Integralidad: tensiones y perspectivas. Extensión Universitaria.
Tünnermann Bernheim, C. (2003). El nuevo concepto de la extensión universitaria, en LA UNIVERSIDAD LATINOAMERICANA ANTE LOS RETOS DEL SIGLO XXI. México, Ed. UDUAL
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.