Complex University Extension Model. Case of the National University of Engineering (UNI)
DOI:
https://doi.org/10.5377/recoso.v7i11.18422Keywords:
University Extension Model, Grounded Theory, Complex Thinking, Learning Ecosystem, Pertinent Social AssignmentAbstract
The complex changes in our societies have generated demands and demands on public universities on all continents, especially in the extramural role that they play, being seen in recent decades as disputed territories. These disputes and tensions require rethinking and recreating the dimensions (teaching, research and university extension) that underpin university work, the latter understood from Higher Education as one of its substantive processes.
Downloads
References
Arraiz Martínez, G. A. (2014). Teoría fundamentada En los datos: un ejemplo de investigación cualitativa aplicada a una experiencia educativa virtualizada en el área de matemática. Revista Virtual, Universidad Católica del Norte, 41 (25). http//revista virtual.ucn.edu.co
Báez, L. (1992). Planeación y extensión universitaria. México: Revista de la Educación Superior, 81. http://publicaciones.anuies.mx/revista/81
Barahona, E. (2017). Condiciones de integración y fragmentación en la configuración de comunidades académicas en una universidad pública hondureña. Paradigma, revista de investigación educativa, 24 (75). https://doi.org/10.5377/paradigma.v24i37.6415
Barffusón, R., y Katra, L. F. de. (2012). Responsabilidad y compromiso social: desafíos educativos en una sociedad global-local. XII Coloquio Internacional de Gestión Universitaria,1–12. https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/97849/Desaf%C3%ADos%20educativos%20en%20una%20sociedad%20global.pdf?isAllowed=y&sequence=3
Cano, A. (2015). La extensión universitaria en la transformación de la Universidad Latinoamericana del siglo XXI: disputas y desafíos. Editorial: CLACSO Editores: CLACSO, Instituto Gino Germani Universidad de Buenos Aires. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/becas/20141202093928/ensayo_cano_premio_pedro_krotsch.pdf
Chomsky, N. (2017). El asalto neoliberal a las universidades y cómo debería ser la educación. Centro de Estudios Latinoamericanos "Justo Arosemena" Tareas, (155), 35-48. https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_a+por+el+derecho+a+la+educaci%C3%B3n.+&btnG=
Delgado, C. (2021). Método, objetivación y humanidad.La Habana: Blog Pensamientos filosóficos. https://carlosjdelgado.org/publicaciones-de-carlos-j-delgado/edgar-morin-celebra-su-centenario/.
Elorriaga, K., Lugo, M., y Montero, M. (2012). Nociones acerca de la complejidad y algunas contribuciones al proceso educativo. Telos, sistema de información científica Redalyc. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99324907002
Escotet, M, Á. (2005). Formas contemporáneas de gobierno y administración universitaria: visión histórica y Prospectiva. Perfiles educativos [online]. 2005, vol.27, n.107 [citado 2024-03-06], pp.134-148. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982005000300007&lng=es&nrm=iso
Fernández-Larrea González, M. (2002). Un modelo de gestión de la extensión univer- sitaria para la universidad de pinar del río. Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca” Centro de Estudios de Ciencias de la Educación Superior. https://rc.upr.edu.cu/bitstream/DICT/1744/1/Mercedes%20Gonz%C3%A1lez%20Fern%C3%A1ndez-Larrea.pdf
Ghiso, A. (2000). Potenciando la diversidad (Diálogo de saberes, una práctica hermenéutica colectiva. Medellín. Repositorio Dspace. http://atlas.umss.edu.bo:8080/xmlui/handle/123456789/735?locale-attribute=es
Miranda, M. (2016). Estrategias pedagógicas, para jóvenes desplazados en función de su perfil de convivencia escolar en Barranquilla. Barranquilla: Disertación doctoral, Universidad de la Costa C.U.C. https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/562/22465647.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Méndez Garita, Nuria; Monge Hernández, Carme y González Moreno, Maritza (2020). De la Reforma de Córdoba a la extensión crítica: un breve recorrido por la extensión universitaria latinoamericana. Primera edición, Heredia, Costa Rica: Letra Maya.
Morin, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Buenos Aires. GEDISA Editorial. https://cursoenlineasincostoedgarmorin.org/images/descargables/Morin_Introduccion_al_pensamiento_complejo.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Compromiso Social

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.