Practice of moral values of young people at risk in the La Union neighborhood of the municipality of Estelí
DOI:
https://doi.org/10.5377/recoso.v7i11.18408Keywords:
Practices of moral values,, Young people, isk,, risk,, Training in valuesAbstract
Moral values education is crucial for young people's development and integration into society. This study analyzed the social factors that influence the practice of moral values in at-risk youth, specifically those aged 18 to 25 in the La Unión neighborhood of the municipality of Estelí. The approach of this study was qualitative, based on the interpretive paradigm, with a descriptive design. The population consists of 50 young people, using a non-probabilistic sample of 10 individuals. The techniques used were interviews and observation. The results showed that the values education of young people has mostly not been within a family unit consisting of a mother and father; rather, it has been with some close relatives and, therefore, they have followed the example of their guardian. Additionally, they choose friends based on calmness, agility, and intelligence. It is verified that young people are capable of recognizing themselves with their virtues and defects, always keeping in mind that everything they propose in life will be influential in their future.
Downloads
References
Andrade, j. (2013). Los valores morales y su influencia en el comportamiento social se las ñinas y niños del quinto grado e educacion general básica del centro escolar experimental n 1 ELOY ALFARO ubicado en la parroquia san blas, del canton quinto, provincia de pichincha. [Tesis de grado para optar a maestria]. Universidad Técnica de Ambato, Ecuador. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/5664/1/TESIS%20FINAL%20ESTHELA%20JARA.pdf
Aulla , N. (2023 ). Estudio sobre la práctica de valores morales en el comportamiento de estudiantes. [Tesis de grado para optar a maestría]. UNIVERSIDAD TECNOLOGICA INDOAMERICA, Ecuador. https://repositorio.uti.edu.ec/bitstream/123456789/5240/1/Aulla%20Tumailli%20Norma%20Patricia.pdf
Benitez, Y., Alvarez, S., y Portillo , E. (2014). “Las practicas de crianza de padres de familia y sus implicaciones en los patrones de comportamientos de niños y niñas de 7 a 11 años [Tesis de licenciatura]. Univrsidad de El Salvador, El salvador. https://ri.ues.edu.sv/id/eprint/17112/1/50108586.pdf
Calero , E., Rosales, E., y Rugama , R. (2017). Práctica de valores morales eticos-Morales de los estudiantes de 7mo grado en los espacios públicos del municipio de Yali durante el segundo semestre del año 2017.[Tésis de grado para optar a licenciatura]. Facultad Regional Multidisciplinaria Farem-Esteli, Esteli. https://repositorio.unan.edu.ni/2028/1/16431.pdf
Carita, H. (2022). Nivel de conocimiento y aplicacion de los valores éticos y morales. [Tésis de grado para optar a licenciatura]. Universidad Latinoamericana CIMA, Perú. http://repositorio.ulc.edu.pe/bitstream/handle/ULC/205/T134_73359800_T.pdf?sequence=1
Diaz, R. O. (s.f.). ESTEREOTIPOS DE GÉNERO Y. Diaz Olga (2020). ESTEREOTIPOS DE GÉNERO Y ACTITUD HACIA LA VIOLENCIA CONTRA LA MUJER EN ADOLESCENTES [ tesis para optar a licenciatura] Universidad Peruana Cayetano Heredia. Universidad Peruana Cayetano Heredia, Lima.
Editoral, E. (2021). Importancia de los valores. https://concepto.de/importancia-de-los-valores/• Garcia, A. (2019). Desintegración familiar. https://launiversidad.up.ac.pa/node/711#:~:text=La%20desintegraci%C3%B3n%20familiar%2C%20desde%20el,familia%20ocasionada%20por%20diversas%20razones.
González, O., & Alvarado, E. (2015). Valores morales en el comportamiento de los estudiantes. [Tesis de grado para obtar a licenciatura]. Universidad Estatal de Milagro, Ecuador. https://repositorio.unemi.edu.ec/bitstream/123456789/2386/1/VALORES%20MORALES%20EN%20EL%20COMPORTAMIENTO%20DE%20LOS%20ESTUDIANTES.pdf
Gutierrez , A., Molina , M., y Herrera , Y. (2018). Práctica de valores morales en los estudiantes de 7mo grado en el instituto Demetrio Cruz de la comunidad de tomabu, municipio de la Trinidad, Estelí durante el primer semestre del año 2018. [Tesis de grado para optar a licenciatura]. Facultad Regional Multidisciplinaria Farem-Estelí, Estelí. https://repositorio.unan.edu.ni/11380/1/19911.pdf
Lanzara, H. (2020). “La pérdida de valores se puede combatir con educación y ética”. https://lacamara.pe/hernan-lanzara-la-perdida-de-valores-se-puede-combatir-con-educacion-y-etica/• Ledo, M. V., & Fernández, B. (2009). Educación Médica Superior. SciELO, 23(2).
López , P. L. (2023). SciElo. Punto cero, págs. 69-74. https://doi.org/Punto Cero v.09 n.08 Cochabamba 2004
LÓPEZ, P. L. (2023). SciELOBolivia . Población muestra y muestreo, págs. 69-74. https://doi.org/Punto Cero v.09 n.08 Cochabamba 2004
Martínez , V. (2022). Cinconoticias. Entrevista abierta: características, ventajas, deventajas y ejemplos de entrevistas a profundidad. https://www.cinconoticias.com/entrevistas-abiertas/
Máster, T. y. (2022). ¿Qué es una entrevista semiestructurada y cómo usarla en una tesis? https://tesisymasters.mx/entrevista-semiestructurada/
Mondragón, A., García, S., Moreno, L., y Mayorga, I. (2007). Ausencia de valores morales y las consecuentes percepciones sociales. [tésis de grado para optar a licenciatura]. UNIVERSIDAD NACIONAL AUTONOMA DE NICARAGUA, UNAN-LEÓN, León. http://riul.unanleon.edu.ni:8080/jspui/bitstream/123456789/1637/1/202343.pdf
Montilla, H. (2015). Etica y Valores segun Platón. https://prezi.com/mre3qniwguon/etica-y-valores-segun-platon/
Pavón, J., Paisano , J., y Gómez , C. (2014). Identificar los valores que practica la comunidad educativa y su incidencia en la convivencia de las y los estudiantes del turno vespertino del Instituto Nacional del Poder Ciudadano Hugo Sánchez Frías, durante el II semestre del año 2014. [Tesis de grado para optar a licenciatura]. UNAN-MANAGUA, Managua. https://core.ac.uk/download/pdf/53104095.pdf
Peréz, C., Martínez, J., y Tinoco, M. (2014).Influencia de la práctica de valores morales durante el proceso de aprendizaje. [Tésis de grado para optar a licenciatura]. UNAN MANAGUA, FAREM-Estelí, Esteli. https://repositorio.unan.edu.ni/2028/1/16431.pdf
Pérez, E. (2020). Evaluación de la práctica de valores morales en los estudiantes de primaria de la IE. [Tésis para obtar a título de segunda especialidad en psicología educativa y tutoría]. UNIVERSIDAD NACIONAL DE HUANCAVELICA, Perú. https://apirepositorio.unh.edu.pe/server/api/core/bitstreams/476f9833-ddc2-42f3-8cf9-28654bae0f18/content
Rivera, D. (2018). Práctica de valores de docentes de Ciencias Sociales. [Tésis de grado para optar a licenciatura]. UNAN-FAREM-MATAGALPA, Matagalpa. https://www.studocu.com/co/document/universidad-autonoma-del-caribe/lenguaje-y-comunicacion/6957-monografia/66216054
Sánchez , N. (2022). Estrategias para formar valores morales en estudiantes. [Tesis de grado para optar a maestría]. Universidad de pinar del rio, Cuba. https://rc.upr.edu.cu/bitstream/DICT/3889/1/PDF%20tesis%20final%20NAIYET%20%281%29.pdf
Santander Universidades. (10 de 12 de 2021). https://www.santanderopenacademy.com/. Investigación cualitativa y cuantitativa: características, ventajas y limitaciones: https://www.becas-santander.com/es/blog/cualitativa-y-cuantitativa.html
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2005). The Sage handbook of qualitative research. Sage.
Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. Continuum.
Kohlberg, L. (1981). Essays on moral development: Vol. I. The philosophy of moral development. Harper & Row.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Compromiso Social

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.