Higher Education and Extension from a Human Rights Perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/recoso.v8i10.18551

Keywords:

Higher Education, University Extension, Human Rights, Territory

Abstract

From a Human Rights perspective, working in and with territories implies moving away from the  classical paradigm of Extension; where the  university goes or goes out to the territory to  transfer its knowledge, ignoring the histories and  knowledge of the communities with which it  works and interacts. Whereas, from a critical  conception, it inherently implies the gaze of  human rights. Working with the territory is  understood from a "meeting of knowledge". As  Abratte argues, "Conceiving Extension as a  dialogue of knowledge implies an ethical and  political stance and, at the same time, a  pedagogical position." From this perspective,  territories are conceived as spaces in which  horizontal relationships are promoted between  knowledges that, configured in multiple contexts  and registers, can coexist and enrich each other in collective work. These links of exchange of diverse knowledge, built on the basis of differential logics, find in the space of the Extension a fertile ground  for collective construction. Heir to Freirean  pedagogy, it is based on the recognition of an  educational link between social subjects who are  bearers of knowledge willing to dialogue. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abratte, J.P. (2019). Educación Superior y Derechos Humanos: reflexiones, apuestas y desafíos. En Derechos Humanos y Educación Superior. UADER.

Carignano, M. (2017). En la Frontera: pensar la universidad desde el movimiento y la otredad. (pp. 39-54) en Santos Carlos (comp) Fronteras Universitarias en el Mercosur. Debates sobre la evaluación en prácticas de Extensión. Editorial Ff y H.UNC.

Freire, P. (2008). Política y Educación. Siglo XXI Editores.

Gezmet, S. (2014). La vinculación universidad-sociedad. Modelos de Extensión y características de las interacciones. Compendio Bibliográfico. Asignatura Extensión Universitaria. SEU-UNC.

Litwin, E. (2003). El oficio de enseñar, Paidós.

Portilla Faicán, G. (2019). Una educación para todas y todos como Derecho Humano fundamental para la efectividad de los demás derechos. En: Loys G., Derechos Humanos, Buen Vivir y Educación, UNSE.

Rodino, A. M. (2015). Conferencia Magistral 2014-2015 en Educación para la Paz. Educación y Derechos Humanos: Complementariedades y Sinergias en Conferencia Magistral 2014-2015. Cátedra UNESCO de Educación para la Paz. Universidad de Puerto Rico. Facultad de Educación. UNESCO

Downloads

Published

01-12-2023 — Updated on 20-02-2025

How to Cite

Higher Education and Extension from a Human Rights Perspective. (2025). Revista Compromiso Social, 10(10), 23-28. https://doi.org/10.5377/recoso.v8i10.18551

Most read articles by the same author(s)