Management of educational professional practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/recoso.v8i13.20575

Keywords:

Educational practice centers, university extension, institutional educational management, professional practices, systematization

Abstract

This systematization article focuses on the axes, Educational Management -as an Institutional- process and Professional Training Practices. In this relationship, it is intended to demonstrate the excellent experiences lived by the Department of Educational Sciences and Humanities of the Regional University Center of Carazo (CUR-Carazo), from the National Autonomous University of Nicaragua, Managua (UNAN-Managua). For systematization, the methodology of the International Fund for Agricultural Development (FIDAMERICA) and PREVAL (2000) has been adapted, which facilitates learning from experiences in rural contexts, through eight steps that go through the definition of the systematization axis, identification of those involved, compile information from the experience, interview those involved, organize information, group workshops, write the report and communication strategy. The main results have been based on the implementation of the Institutional Educational Management strategy and a broad instrumental compendium for its execution, as well as the effective link with the scope of action of future professionals. Despite the scope that has been generated with the strategy, the signing of a framework agreement with Practice Centers as important as the Ministry of Education of Nicaragua is considered vitally important. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berdegué, J., Ocampo, A., y Escobar, G. (2000). Sistematización de experiencias locales de desarrollo agrícola y rural. FIDAMERICA – PREVAL. https://gestionparticipativa.pe.iica.int/getattachment/9f82203c-f932-40f1-b886-6378e6d633b8/Sistematizacion-de-experiencias-locales-de-desarro.aspx

Buffa, S., Rinaudo, G., Díaz, I., Aybar, A., y Carreras, R. (2017). La sistematización de prácticas como momento de reflexión y producción de conocimientos [Comunicación en congreso]. II Congreso Internacional de Psicología - V Congreso Nacional de Psicología “Ciencia y Profesión”. 3(1), 238-246 https://acortar.link/zAW7ir

Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación. (2021). Modelo de Calidad de la Educación Superior Nicaragüense. https://www.cnea.edu.ni/sites/default/files/2021-07/Modelo%20de%20Calidad%20CNEA%20VF%20Digital%20190521.pdf

Gazo Robles, J. M. (2018). Prácticas profesionales, Proyección y Extensión Social. Aproximación a la experiencia de la Facultad de Humanidades y Ciencias Jurídicas 2014-2015. Revista Torreón Universitario, 7 (18), 19-34 DOI: https://doi.org/10.5377/torreon.v7i18.7714

López Herrera, E. (20 de mayo 2019). Prácticas profesionales como proceso formativo integral. UNAN-Managua, FAREM-Estelí. https://www.unan.edu.ni/index.php/farem-esteli/la-practica-profesional-en-la-universidad-como-proceso-formativo-integral.odp

Noreña Loaiza, V. y Rodríguez Fuentes, J. (2019). Sistematización de la experiencia de práctica profesional de trabajo social, en el ámbito de la educación inclusiva Instituto Nuestra Señora de la Sabiduría año 2018. [Trabajo de fin de grado, Universidad de La Salle, Bogotá]. https://acortar.link/vaF88k

Quispe Aquise, J., Bautista Quispe, J. A., Arce Coaquira, E. L., Sillo Sosa, J., y Jara Rodríguez, F. (2023). Gestión educativa y competencia digital de los docentes de las instituciones educativas públicas de Puerto Maldonado. Revista Universidad y Sociedad, 15(2), 217-224. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3622

Sanabria Herrera, A. (2023). Aprendizaje significativo orientado a la intervención de las Prácticas de Formación Profesional: Estrategias de mejora a través de la formación. Tesis doctoral, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. UNAN-Managua. http://repositorio.unan.edu.ni/id/eprint/21323

Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. (1994). Reglamento del Régimen Académico Estudiantil. https://ioi.unan.edu.ni/index.php/reglamentos-y-normativas/

Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. (2019). Reglamento del Régimen Académico Estudiantil. https://ioi.unan.edu.ni/index.php/reglamentos-y-normativas/

Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. (2020a). Protocolo institucional ante COVID-19. Vicerrectorado Administrativo y de Gestión, División de Recursos Humanos. https://www.unan.edu.ni/index.php/relevantes/unan-managua-presenta-protocolo-institucional-ante-el covid-19.odp

Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. (2020b). Comunicado Oficial Nº10, 24 abril, 2020. https://www.unan.edu.ni/index.php/relevantes/comunicado-oficial-no-10.odp

Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. (06 de diciembre de 2023). Reformas a la normativa para la planificación y organización del trabajo académico de los docentes-investigadores de la UNAN-Managua. Despacho de la rectora.

Vázquez Herrera, E. (2010). Modelo de gestión educativa estratégica. 2da. Ed. Secretaría de Educación Pública. ISBN: 978-607-8017-35-5 https://www.setse.org.mx/ReformaEducativa/recursos_evaluacion/materiales/escuelas%20de%20calidad/Modelo%20de%20Gesti%C3%B3n%20Educativa.pdf

Downloads

Published

02-07-2025

Issue

Section

Artículos Educación Arte y Humanidades

How to Cite

Management of educational professional practices. (2025). Revista Compromiso Social, 8(13), 29-46. https://doi.org/10.5377/recoso.v8i13.20575

Most read articles by the same author(s)