Collection optimization and its impact on operational efficiency: case of Aguas El Chuno-Chone company of Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/recoso.v8i13.20570

Keywords:

Collection, management, efficiency, financial, portfolio recovery

Abstract

The objective of this work was to analyze collection management and its impact on efficiency for the recovery of overdue loans in the Aguas El Chuno EP company, Chone canton, Ecuador, during the period 2021-2022. It was justified due to the need to optimize the operational and financial efficiency of the company. Inductive, deductive and analytical methods were used, and the suvery was used to obtain information directly from those involved. In addition, it was supported by bibliographic and field research. The results obtained indicated that the entity's overdue portofolio index reached $80 000.00 dollars, with various users with outstanding debts, due to the organization's confidentiality policies on its financial statements. Deficiencies were identified in the collection process, since the majority of the population has problems accessing services and is unaware of the means available to cancel their debts. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, J. (2020). Acceso a los servicios de entidades estatales: Un estudio sobre el conocimiento de los medios disponibles. Revista de Investigación Social, 45(2), 213-228.

Álvarez, E. (2019). La cobranza en tiempos de inteligencia artificial. https://cognitiva.la/2019/04/30/cobranza-tiempos-inteligencia-artificial/

Arcos, S. (2017). Los procesos de crédito y cobranza y la cartera vencida del Banco Pichincha en la sucursal Ambato. [Tesis de grado, Universidad Técnica de Ambato].

Arronte, J., García, M., y López, A. (2019). Medios de pago y desconocimiento: Un análisis en la empresa pública de electricidad de una localidad. Revista de Economía y Finanzas, 10(2), 45-58.

Beltrán, J. M. (2018). Indicadores de gestión. 2da Edición. 3R Editores.

Botero, M. y Peña, P. (2017). Calidad en el servicio: El cliente incógnito. Suma Psicológica, 13(2), 217-228. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134216870007

Cárdenas, F. (2022). Eficiencia y eficacia: diferencia y ejemplos de aplicación. Hubspot. https://blog.hubspot.es/sales/eficiencia-y-eficacia

Coronel, M. (2019). Diseño de un modelo para la gestión de cobranzas en la Cooperativa de Ahorro y Crédito Alianza del Valle. [Tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolívar]. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/6642

Constitución del Ecuador. (2008). Capítulo Sexto Trabajo y Producción. Art. 315.

Gitman Lawrence, J., y Zutter Chard, J. (2018). Principios de la Administración Financiera. Pearson.

Haro, G. (2018). Estrategias de recuperación de cartera vencida de la Empresa EPAP del cantón Pueblo viejo. [Tesis, Universidad Autónoma de los Andes].

Llamosas, B. (2018). Acceso a los servicios de salud y satisfacción de las personas con discapacidad atendidas en el Hospital San José del Callao, Perú – 2017. [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/14804

Monar Morejón, K., Carrera Naranjo, C., Pérez Hidalgo, J., y Ronquillo Bolaños, C. (2022). Desempeño de las empresas públicas del Gobierno Municipal de Santo Domingo, Ecuador. Revista Científica Mundo Recursivo, 5(3), 195-209. https://www.atlantic.edu.ec/ojs/index.php/mundor/article/view/176

Pineda, E. (2016). ¿Elefantes blancos o caballos de fuerza? Dos medidas para dinamizar las empresas públicas. https://blogs.iadb.org/gestion-fiscal/es/medidas-para-dinamizar-las-empreas-publicas/

Ramírez, G., Magaña, E. y Ojeda, N. (2022). Productividad, aspectos que benefician a la organización. Revisión sistemática de la producción científica. Trascender, contabilidad y gestión, 7(20), 189-208. https://doi.org/10.36791/tcg.v8i20.166

Rojas, M., Jaimes, L., y Valencia, M. (2018). Efectividad, eficacia y eficiencia en equipos de trabajo. Espacios, 39(6). https://investigacion.upb.edu.co/es/publications/efectividad-eficacia-y-eficiencia-en-equipos-de-trabajo

Romero, L. (2021). Percepción del cobro de deudas en una empresa de servicios: Un análisis de una población encuestada. Revista de Administración y Finanzas, 8(1), 112-125.

Salgado, R. (2021). Dificultades en procesos de cancelación de deudas: Un estudio de caso en una población encuestada. Investigación Económica, 15(3), 78-91.

Sandoval, M. (2018). Importancia de la eficiencia de personal en las empresas. https://elsolweb.tv/importancia-de-la-eficiencia-de-personal-en-las-empresas/

Torres Huamán, G., y Quiñónez Ordóñez, G. (2018). Impacto de la gestión de cuentas por cobrar en la liquidez de la empresa agraria cafetera Chanchamayo Highland Coffe SAC.

Downloads

Published

02-07-2025

Issue

Section

Artículo Ciencias Económicas y Administrativas

How to Cite

Collection optimization and its impact on operational efficiency: case of Aguas El Chuno-Chone company of Ecuador . (2025). Revista Compromiso Social, 8(13), 195-206. https://doi.org/10.5377/recoso.v8i13.20570

Most read articles by the same author(s)