The Critical Extension and its implication in the processes of integral formation: the implementation in the Strengthening Program of the University Extension in UNNOBA
DOI:
https://doi.org/10.5377/recoso.v3i7.18632Keywords:
Communication, Curricularization, Dialogue of Knowledge, Critical Extension, Comprehensive Practices, Systematization of ExperiencesAbstract
The article collects the various experiences that the extension strengthening program and the extension workshop that take place at the Northeast National University of Buenos Aires (UNNOBA) are going through. In that sense, the training space in intends to articulate in the pedagogical proposal: knowledge about the various extension models, the importance of extension curricularization, comprehensive practices, the formulation and evaluation of programs, projects and actions of extension, systematization and communication of them as theoretical-methodological tools from a critical extension perspective. Said strengthening proposes to generate knowledge about the integral socio-community practices, through their implementation as experiences inserted in the curricularization processes in a critical key. In this sense, their recovery is promoted through communication and systematization of experiences at the University.
In short, this article seeks to contribute to the university extension processes, promoting the training of human resources, experiencing and humanizing knowledge in dialogue of knowledge from a critical perspective
Downloads
References
Acuerdo Plenario N.º 711/09. Consejo Interuniversitario Nacional de la República Argentina.
Alfonso, A. & González, D., (2019) La comunicación en los territorios, experiencias en la construcción colectiva del conocimiento, Ed. UNQ. Quilmes-Argentina.
Barreras, Luis; Puca Molina, Santiago; Gómez; Ayelén; Hidalgo, Milena (2020). Taller de herramientas de comunicación para la extensión crítica. En revista Compromiso Social UNAN-Managua N° 4. Pág, 67-76.
Cano, A. (2014) ¿Qué Universidad queremos? Modelos de universidad: una forma de comprensión. Revista En Dialogo Extensión Universitaria, número 17 / año 6 / octubre 2014, Comisión Sectorial de Extensión y Actividades en el Medio, Universidad de la Republica, Uruguay.
Carlevaro, P. (1998). Resumen informativo con perspectiva evaluativa sobre el Programa APEX-Cerro Montevideo. Universidad de la República. Montevideo, Uruguay.
Castro, J. & Oyarbide, F., (2015). Los caminos de la extensión en la universidad
Cella, S. (1999) Historia crítica de la Literatura Argentina. La Irrupción de la Crítica, Ed. Emecé, Bs. As, Argentina.
Falero, A. (2010) Pensamiento crítico y universidad: conexión compleja y la necesidad de la persistencia. Universidad en movimiento Debates y memorias del X Congreso Iberoamericano de Extensión Universitaria “José Luis Rebellato”.
Freire; P. (1971) ¿Extensión o comunicación?, La concientización ele medio rural, Ed. Tierra Nueva, Uruguay.
Holliday, O.J.; (2020). Educación popular para la post-pandemia: construyendo los inéditos-viables. En Revista Masquedós N° 6, Año 6. Secretaría de Extensión UNICEN. Tandil, Argentina.
Medina, J. M., (2015) Congreso Nacional de Extensión Universitaria (Rosario Argentina 2014). UNR Editora, Rosario, Argentina.
Tommasino, H. & Stevenazzi, F. (2016) Reflexiones en torno a las prácticas integrales en la Universidad de la República. En Revista +E versión digital, (6), pp. 120-129. Ediciones UNL. Santa Fe, Argentina.
Tommasino, H., Cano, A., Castro. D., Santos, C., Stevenazzi, F. (2010) De la extensión a las practicas integrales (25-32). En: Hacia la reforma universitaria, Fascículo 10, La Extensión en la renovación de la enseñanza. Espacios de formación integral. Capítulo 4. Servicio Central de Extensión y Actividades en el Medio, Universidad de la República, (UDELAR), Montevideo, Uruguay.
Tommasino, H., González, MN, Guedes, E., Prieto, M. (2006) Extensión critica: los aportes de Paulo Freire en Extensión: estrategias para la intervención en el medio urbano y Rural. Tommasino, H. & De Hegedus, P., Editores. Ed. Facultad de Agronomía, Montevideo.
Universidad de la República. (2010) Hacia la Reforma universitaria, La extensión en la renovación de la enseñanza, Espacios de formación integral. Montevideo, Uruguay
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.