Reflections around the Evaluation of University Extension Projects
DOI:
https://doi.org/10.5377/recoso.v3i5.13030Keywords:
self- evaluation, university extension projects, college extension, critical extension, dialogic processesAbstract
The article collects reflections on various experiences that we have gone through in university extension, both at the National University of Rosario and in other National Universities, focused on the evaluation of projects relevant to this substantive function. In this sense, addressing this specific issue arises based on a recent work carried out for the “II University Extension Workshop. Evaluation of University Extension Programs and Projects of REXUNE (University Extension Network of the National University of the East)”. This activity motivated the need to carry out a reflective synthesis on the experiences and learnings around the evaluation processes, and to put into words some ideas about how these instances could be rethought in the national universities. In short, this article seeks to contribute to the strengthening and consolidation of the evaluation processes of the extension function (activities, projects and programs), based on the need to rethink and transform traditional formats in pursuit of new ones that are better suited to the specific characteristics of these territorial experiences.
Downloads
References
Almada J., Carignano M., Romero F. y Tomatis K. (2017). Posibilidades y límites en la evaluación por objetivos en las prácticas de extensión. Fronteras Universitarias en el MERCOSUR. Debates sobre la evaluación en prácticas en extensión (p.75). Córdoba, Argentina: Editorial Filosofía y Humanidades Universidad Nacional de Córdoba.
Barrero, Gabriel; Cardozo, Dulcinea; González, María Noel; Grabino, Valeria; Lamas,Gastón, Viñar, María Eugenia & Santos, Carlos (2014). Cuaderno de Trabajo: Formulación en proyectos de extensión Universitaria. CSEAM, Udelar.
Bonicatto M. (2017). De dónde venimos, dónde estamos y hacia dónde vamos.La evaluación de la extensión Universitaria. Fronteras Universitarias en el MERCOSUR. Debates sobre la evaluación en prácticas en extensión (p.89). Córdoba, Argentina: Editorial Filosofía y Humanidades Universidad Nacional de Córdoba.
Camilloni, Alicia (2016). La Evaluación en proyectos de extensión incluídos en el currículo universitario. Revista +E Volumen Nº 6. (Recuperado 19.04.17) https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Extension/article/view/6310/9276
Hidalgo, C., Vienni, B. y Simón, C. (editoras) (2018).Encrucijadas interdisciplinarias. Buenos Aires, Clacso-Ciccus
Medina, Juan Manuel; Tommasino, Humberto (2017). EXTENSIÓN CRÍTICA: CONSTRUCCIÓN DE UNA UNIVERSIDAD EN CONTEXTO. Sistematizaciones de experiencias de gestión y territorio de la Universidad Nacional de Rosario.
Santos, C.; Stevenazzi, F.; Romero, F.; Moratti Serrichio, F.; Tommasino, H. y otros (2017). Medir lo intangible: aportes para la evaluación de la extensión y las prácticas integrales en la Universidad de la República. Fronteras universitarias en el Mercosur: debates sobre la evaluación en prácticas en extensión. Córdoba, Argentina: Editorial de la Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba.
TOMMASINO H., CANO A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Revista Universidades, UDUAL, Año 1 núm. 67, México
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.